open-navfaktor-logo
Prijava
search iconJavi Faktoru
search
v2-billboard-01
Brojni trikovi
Bh. ekonomista pojašnjava: Kako nas trgovci "natjeraju" da kupimo i šta nam treba i šta ne treba
Bože, daj mi snage da kupim samo ono po šta sam došao, kaže jedna izreka. To je čitava psihologija, ističe ekonomista Džihanić
AUTOR: A. Tukar
08.10.2025. u 06:59
get url
text
FOTO: Ilustracija
Gotovo svako od nas je doživio da iz hipermarketa izađe s prepunim kesama iako smo namjeravali kupiti samo jednu stvar.
Hipermarketi su ogromni, izbor je prevelik, proizvodi su lijepo složeni, upakovani, ukrašeni. Svemu tome teško je odoljeti, pa često kupimo i ono što nismo namjeravali.
v2-intext-01
Pogoto je teško ako u kupovinu idemo s djecom jer je djeci u tolikoj količini izbora sve zanimljivo.

Razni trikovi

v2-out-of-page
No osim toga, trgovci, odnosno trgovački lanci imaju svoje trikove kojima se služe kako biste kupili i ono što niste namjeravali i što vam uopće ne treba, samo kako biste potrošili više novca nego što ste planirali te, naravno, kako bi oni zaradili.
Koji su trikovi kojima se trgovački lanci služe, rekao nam je ekonomista Enis Džihanić.
-  Prave se lijepi i primamljivi izlozi u visini našeg pogleda. Najbolji, najatraktivniji i najskuplji proizvodi budu tu. Kada uđete u radnju, najpoznatiji fini brendovi su na najupadljivijem i najvidljivijem mjestu. Nema šanse da ih ne primijetite. Samim pogledom u njih kod vas se stvara želja da ih kupite i da ih imate. To vam daje osjećaj sreće.
U tom momentu zanemarite i cijenu. Otuda i ona izreka: "Bože, daj mi snage da se iz trgovine vratim samo sa onim po šta sam došao, a ne sa punim kesama onoga što nam ne treba".
To je čitava psihologija. Ljudima je to ćeif – zaključuje naš sagovornik.
Što se tiče trgovačkih lanaca i prehrambenih proizvoda, tu su mogućnosti za "trikove" puno veće.
- Artikli koji su najatraktivniji, najmanji i "najjeftiniji" nalaze se kod kase. To su uglavnom razne čokoladice, bombonice, žvake, grickalice koje su količinski male, ali su skupe.
Enis Džihanić
FOTO: Arhiv(Faktor
I vi dok stojite i čekate na kasi, odjednom dobijete poriv da i to ubacite u korpu, iako ste prethodno obišli čitav hipermarket i korpa ili kolica su vam puna, a na kraju vas čeka račun dužine metra – kaže Džihanić.

Visina polica

Još jedna stvar kojom se služe trgovački lanci jeste visina polica na kojima se nalaze određeni proizvodi.
- Ti proizvodi se stavljaju na police u visini pogleda čovjeka, da ne mora puno da se saginje, da traži. To su atraktivni proizvodi koji se nalaze na udarnim mjestima. To su uglavnom skupe čokolade, luksuzne bombonjere, koje jako lijepo izgledaju - kaže Džihanić. 

Akcije jedan + jedan gratis

Osim toga trgovci se služe i takozvanim "akcijama", gdje na artiklima velikim slovima piše "sniženje", "akcija", "posebna ponuda".
FOTO: Srcreenshot/FB
Zatim imamo "jedan + jedan gratis". Vrlo često se dešava da to nisu akcije jer kad preračunate, taj "gratis" proizvod niste dobili džaba ili je njegova prvobitna cijena zaista bila nerealna i više nego što treba.
- Dobit ćete jedan + jedan gratis ako taj proizvod kupite dan pred isteka roka trajanja. Naravno, tada je jeftinije trgovcima, ne samo trgovcima nego i distributerima i proizvođačima da vam poklone taj jedan proizvod, nego da ga on ponovo skladišti i vraća, te na kraju mora platiti odlaganje ili uništenje proizvoda na nekoj od deponija – kaže za Faktor naš sagovornik.
Posebno je zanimljivo da trgovci igraju na emocije roditelja i djece, pogotovo u periodu praznika, kada smo u prazničnom duhu, raspoloženi za kupovinu poklona i trošenje novca.
- U jednom paketiću dobijete neku plišanu igračku koja je u tom momentu popularna među djecom u svijetu, neki kič ili neku igricu koja se djetetu svidi. Međutim, osim toga, u paket se stavi poneka najjeftinija čokoladica, bombonica.
U biti, utrpaju neki čips ili smoki koji slabije ide, samo da bi napuhali paketić koji je ogroman. Međutim, kada ga otvorite, u njemu osim tog mede nema ništa kvalitetno, te samo plaćate ambalažu. Taj šareni, veliki, svjetlucavi paketić – kaže naš sagovornik.

Famozna cijena 2,99

Jedan trik koji je i danas aktuelan je famozna cijena koja nije "zaokružena", nego je jasno istaknuto 2,99 ili samo 7,99.
- U psihologiji čovjeka je da vidi samo taj prvi broj.  On vidi samo dva, a ne tih 99.
U njegovoj glavi to košta dvije marke. I kad kupite više tih stvari, to se nabere, na vašem računu, a Boga mi i na računu trgovca - zaključuje za Faktor ekonomista Enis Džinahić.

Šta kaže Udruženje potrošača

Kontaktirali smo i Udruženje potrošača Futura da nam daju savjete kako izbjeći ove trikove i ne potrošiti previše novca u trgovini, odnosno da se držimo onoga što smo namjeravali da kupimo.
- To je jako teško. Ovo je potrošačko društvo. Niko nas ni na šta ne sili da kupimo, ali teško je odoljeti. To je stvar discipline čovjeka. Treba znati raspolagati svojim novcem.
Marin Bago
FOTO: Arhiv/Faktor
Mi živimo u materijalističkom svijetu u kojem kupujemo i šta nam treba i šta nam ne treba. To je stvar kupca, discipline kupca, da kupujemo ono šta nam treba, da pazimo na svoja finansijska sredstava.
Najbolje je planirati, napraviti spisak stvari koji su nam zaista potrebne, odrediti budžet i držati se tog spiska - kaže Marin Bago iz Udruženja potrošača Futura. 
comment
prikaži komentare (0)
v2-intext-02
POVEZANO
v2-billboard-02
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.