Gotovo svako od nas je doživio da iz hipermarketa izađe s prepunim kesama iako smo namjeravali kupiti samo jednu stvar.
Hipermarketi su ogromni, izbor je prevelik, proizvodi
su lijepo složeni, upakovani, ukrašeni. Svemu tome teško je odoljeti, pa često
kupimo i ono što nismo namjeravali.
v2-intext-01
Pogoto je teško ako u kupovinu idemo s djecom jer je
djeci u tolikoj količini izbora sve zanimljivo.
Razni trikovi
v2-out-of-page
No osim toga, trgovci, odnosno trgovački lanci imaju
svoje trikove kojima se služe kako biste kupili i ono što niste namjeravali i što
vam uopće ne treba, samo kako biste potrošili više novca nego što ste planirali te, naravno, kako bi oni zaradili.
Koji su trikovi kojima se trgovački lanci služe, rekao
nam je ekonomista Enis Džihanić.
- Prave se lijepi i primamljivi izlozi u visini
našeg pogleda. Najbolji, najatraktivniji i najskuplji proizvodi budu tu. Kada
uđete u radnju, najpoznatiji fini brendovi su na najupadljivijem i
najvidljivijem mjestu. Nema šanse da ih ne primijetite. Samim pogledom u njih
kod vas se stvara želja da ih kupite i da ih imate. To vam daje osjećaj sreće.
U tom momentu zanemarite i cijenu. Otuda i ona izreka: "Bože, daj mi snage da se iz trgovine vratim samo sa onim po šta
sam došao, a ne sa punim kesama onoga što nam ne treba".
To je čitava psihologija.
Ljudima je to ćeif – zaključuje naš sagovornik.
Što se tiče trgovačkih lanaca i
prehrambenih proizvoda, tu su mogućnosti za "trikove" puno veće.
- Artikli koji su najatraktivniji, najmanji i "najjeftiniji" nalaze se kod kase. To su uglavnom razne čokoladice, bombonice,
žvake, grickalice koje su količinski male, ali su skupe.

Enis Džihanić
FOTO: Arhiv(Faktor
I vi dok stojite i čekate
na kasi, odjednom dobijete poriv da i to ubacite u korpu, iako ste prethodno obišli
čitav hipermarket i korpa ili kolica su vam puna, a na kraju vas čeka račun
dužine metra – kaže Džihanić.
Visina polica
Još jedna stvar kojom se služe trgovački lanci jeste
visina polica na kojima se nalaze određeni proizvodi.
- Ti proizvodi se stavljaju na police u visini pogleda čovjeka, da ne mora puno da se saginje, da traži. To su atraktivni
proizvodi koji se nalaze na udarnim mjestima. To su uglavnom skupe čokolade,
luksuzne bombonjere, koje jako lijepo izgledaju - kaže Džihanić.
Akcije jedan + jedan gratis
Osim toga trgovci se služe i takozvanim "akcijama",
gdje na artiklima velikim slovima piše "sniženje", "akcija", "posebna ponuda".
Zatim imamo "jedan
+ jedan gratis". Vrlo često se dešava da to nisu akcije jer kad preračunate,
taj "gratis" proizvod niste dobili džaba ili je njegova prvobitna cijena
zaista bila nerealna i više nego što treba.
- Dobit ćete jedan + jedan gratis ako taj
proizvod kupite dan pred isteka roka trajanja. Naravno, tada je jeftinije trgovcima,
ne samo trgovcima nego i distributerima i proizvođačima da vam poklone taj
jedan proizvod, nego da ga on ponovo skladišti i vraća, te na kraju mora
platiti odlaganje ili uništenje proizvoda na nekoj od deponija – kaže za Faktor
naš sagovornik.
Posebno je zanimljivo da trgovci igraju na emocije
roditelja i djece, pogotovo u periodu praznika, kada smo u prazničnom duhu, raspoloženi za kupovinu poklona i trošenje novca.
- U jednom paketiću dobijete neku plišanu igračku
koja je u tom momentu popularna među djecom u svijetu, neki kič ili neku igricu
koja se djetetu svidi. Međutim, osim toga, u paket se stavi poneka najjeftinija
čokoladica, bombonica.
U biti, utrpaju neki čips ili smoki koji slabije ide,
samo da bi napuhali paketić koji je ogroman. Međutim, kada ga otvorite, u njemu osim tog mede nema ništa kvalitetno, te samo plaćate ambalažu. Taj šareni,
veliki, svjetlucavi paketić – kaže naš sagovornik.
Famozna cijena 2,99
Jedan trik koji je i
danas aktuelan je famozna cijena koja nije "zaokružena", nego je jasno istaknuto
2,99 ili samo 7,99.
- U psihologiji čovjeka je da vidi samo taj
prvi broj. On vidi samo dva, a ne tih 99.
U njegovoj glavi to košta dvije marke.
I kad kupite više tih stvari, to se nabere, na vašem računu, a Boga mi i na
računu trgovca - zaključuje za Faktor ekonomista Enis Džinahić.
Šta kaže Udruženje potrošača
Kontaktirali smo i Udruženje
potrošača Futura da nam daju savjete kako izbjeći ove trikove i ne potrošiti previše
novca u trgovini, odnosno da se držimo onoga što smo namjeravali da kupimo.
- To je jako teško. Ovo je potrošačko
društvo. Niko nas ni na šta ne sili da kupimo, ali teško je odoljeti. To je stvar
discipline čovjeka. Treba znati raspolagati svojim novcem.

Marin Bago
FOTO: Arhiv/Faktor
Mi živimo u
materijalističkom svijetu u kojem kupujemo i šta nam treba i šta nam ne treba.
To je stvar kupca, discipline kupca, da kupujemo ono šta nam treba, da pazimo
na svoja finansijska sredstava.
Najbolje je planirati, napraviti spisak stvari koji su nam
zaista potrebne, odrediti budžet i držati se tog spiska - kaže Marin Bago iz Udruženja potrošača Futura.