open-navfaktor-logo
Prijava
search iconJavi Faktoru
search
Dugogodišnji problemi na granicama
BiH na ivici apsurda: Prijevoznici najavljuju "rat vlastima" – blokade i protesti počinju 1. septembra
Vozači kamiona iz BiH mjesecima trpe nehumane uvjete na granicama. BiH zavisi od jedne inspektorice koja živi i radi u Zvorniku, kaže Peulić i dodaje da "država radi tri sata"
AUTOR: M. L. D.
28.07.2025. u 20:40
get url
text
Prijevoznici
Prijevoznici
FOTO: Arhiva
Transportni prijevoznici iz Bosne i Hercegovine najavili su masovne blokade i proteste od 1. septembra zbog dugogodišnjih problema na granicama, neujednačenih procedura i zloupotreba carinskih službenika, poručivši vlastima da transportna industrija nema više vremena za eksperimente i da zahtijevaju hitno ispunjenje svojih zahtjeva ili će uslijediti potpuni prekid prijevoza.
Vozači kamiona iz BiH mjesecima trpe nehumane uvjete na granicama, uključujući višesatna zadržavanja, diskriminaciju i zloupotrebe policijskih službenika, dok nadležni ne uspijevaju provesti dogovorene reforme, što je dovelo do potpunog gubitka povjerenja u institucije.
Prijevoznici su najavili da će od 15. augusta blokirati institucije i protestovati, a od 1. septembra neće biti prijevoza do ispunjenja zahtjeva.

Pisma zvaničnicima

Velibor Peulić, predstavnik Konzorcija Logistika Bosne i Hercegovine, za Faktor je rekao da će "ili pobijediti država Bosna i Hercegovina, ili će ovo postati apsurdistan".
Peulić je rekao da su uputili pismo Zoranu Tegeltiji, direktoru Uprave za indirektno oporezivanje BiH (UIO BiH), ali i svim političkim partijama u BiH, entitetskim vladama, ministrima, kao i Tužilaštvu BiH i SIPA-i.
Poručuje da više ne žele čekati jer im je prekipjelo, te da su posebno pogođeni posljednjim slučajem hapšenja vozača kamiona u Poljskoj.
- Satima mu nisu dali da jede, nisu mu dali ni da telefonira, pa su ga deportovali u Češku, pa u Njemačku i sad vi morate reći roditeljima, gdje im je dijete - kaže Peulić.
Ističe da su bili strpljivi i sa ministrima Edinom Fortom i Elmedinom Konakovićem, ali je problem što ministar Forto ne može narediti "svojim birokratama".

Povlašteni

Objašnjava kako su im rekli da će se od sada primjenjivati AETR test, a to se primjenjuje od kada je Bosna i Hercegovina dobila nezavisnost.
- Međutim, ovdje je stvar u tome da policajac-službenik zloupotrebljava svoju poziciju i zbog toga smo mi zamolili ministre u Vijeću ministara BiH da svi na svojim nivoima obavijeste te ljude tamo da kažu da su ovo transportne kompanije. Ali nađe se neki policajac i tu imate 10 transportnih kompanija iz Srbije, pet iz Crne Gore, pet iz Bosne, i on uzme bosanskog vozača, a ove druge ne dira. On uzme pasoš i njemu broji dane. To je isto kao da je došla osoba iz neke druge države, Afganistan, Pakistan, gdje ljudi zbog nesreće idu, i oni ga uhapse. Sreća je što ima dosta ljudi s Balkana, pa nam kažu uhapsili su vam vozača, odveli ga, on nema pravo na poziv, to je čista diskriminacija - kaže Peulić.
Tvrdi da samo hapse vozače iz Bosne i Hercegovine.
- Da bismo ušli i izašli iz države, zavisimo od pojedinca, je li on ustao na lijevu ili desnu nogu. Najbolje je na Tomislavgradu, brzo se završi, i Bosanski Šamac je prohodan, ali na drugim prijelazima drže nas po 16 sati - kaže Peulić.
Na pitanje zašto ih drže toliko na bh. graničnom prijelazu, Peulić kaže da će sad ogoliti sve, sve će reći.
- Mi smo predložili da se carinski službenici iz Bosanske Gradiške presele na Šćepan Polje, Kamensko, a da se ti ljudi gore prebace. Pravili su i bijeli štrajk, pa dođete na kućicu i nikog nema tri sata. Ali sad idemo drugačije, mi ćemo se izboriti, ili će biti država ili apsurdistan, mi nemamo šta izgubiti - ističe Peulić.

Forto se ne pita u svom Ministarstvu

Kaže da su s ministrom Edinom Fortom sve usaglasili, a onda se pojavi neki službenik koji ima svoje interese s nekom organizacijom i onda ponižava i njih i Vanjskotrgovinsku komoru.
- Ministar Forto je najbolji ministar prometa i komunikacija kojeg smo imali, ali on ništa ne može sprovesti u svom ministarstvu. Birokrate su se osilile i oni sad rade šta hoće - objašnjava Peulić.
Iz Ministarstva prometa i komunikacija BiH prijevoznicima je, kaže Peulić, uzeto 243 miliona KM, od čega je u budžete BiH, entiteta i Brčko distrikta dato svega milion i 300 hiljada KM, a ostalo je uzeto u nečiju privatnu organizaciju.

Država radi tri sata

Peulić je rekao kako BiH zavisi od jedne inspektorice koja živi i radi u Zvorniku.
 - Ta inspektorica u osam sati dođe na posao u Zvornik, sjedne u službeno auto i dođe u Bratunac. Tu postoji most, prijelaz nazvali su ga Bratoljub, i u taj Bratoljub uložili smo 100 miliona eura, i sad ta žena dođe iz Zvornika do 10 sati, dok popije kafu do 10:30 i ona pregleda kamione od 10:30 do 13:30 sati, tri sata, u 13:30 zaključa ured, popije kafu, sjedne u svoje vozilo i vrati se u Zvornik do 16 sati. Drugim riječima, ako treba za Sarajevo, nešto, ili za Tuzlu ili Zvornik, morate voditi računa da vam je država otključana samo od 10:30 do 13:30. Dođe kamion u 14:00, on jednostavno mora čekati do sutra ujutro da ona dođe, popije kafu i u 10:30 će -otvoriti državu BiH. Je li to normalno? - pita Peulić.
Tvrdi kako općine Bosanska Gradiška i Bosanski Brodnaplaćuju 10 KM ulaz svakom kamionu.
 - Znate li da sva roba koja ide iz Sarajeva za Unsko-sanski kanton vozači plaćaju vinjetu od 100 KM. Rekli smo to Nerminu Nikšiću (premijeru FBiH), rekao nam je "ja im ne mogu ništa" - dodaje.

Pismo Tegletiji

Predstavnici Konzorcija Logistika Bosne i Hercegovine, koji okuplja aktere transportno-logističkog sektora iz cijele BiH, uputili su otvoreno pismo direktoru Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) Zoranu Tegeltiji i najavili proteste i blokade od 1. septembra.
Kako su naveli, tokom prethodnih mjeseci su kroz više direktnih sastanaka s ekspertima UIO BiH pokazali punu spremnost za konstruktivan dijalog i partnersko rješavanje problema koji svakodnevno ugrožavaju njihovu konkurentnost i održivost.
- U početnim fazama razgovora, vaš tim je ostavio dojam stručnosti, otvorenosti i odlučnosti, što smo otvoreno i pozitivno prenijeli članicama Konzorcija. Na osnovu toga, poslovna zajednica imala je osnovana očekivanja da će dogovorene mjere biti brzo i efikasno sprovedene. Nažalost, realnost na terenu govori suprotno. Vrijeme zadržavanja na graničnim prijelazima sada je u prosjeku povećano na 14,5 sati, nastavlja se dvostruka naplata terminalskih usluga, kao i drugi nepredviđeni troškovi. Opstrukcije u sprovođenju dogovorenih mjera ponovo su prisutne - navode.
Kažu da praksa pokazuje da se promjenom službenih osoba mijenjaju i pravila, što je krajnje neprofesionalno i neprihvatljivo.
- Zahtijevamo da svi dogovoreni standardi važe i budu obavezni na svim carinskim terminalima u BiH, bez izuzetaka i bez personalne samovolje. Pravila ne smiju zavisiti od toga ko je tog dana dežurni na terminalu – nego moraju biti sistemska, jednaka i obavezujuća. Konzorcij Logistika Bosne i Hercegovine više ne vjeruje u deklarativne najave – već isključivo u mjerljive rezultate i sprovođenje dogovorenih procedura. Zbog toga smo 25. jula 2025. godine obavijestili sve političke stranke u BiH, lokalne zajednice u kojima djeluju naši članovi, Ministarstvo komunikacija i prometa BiH, Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, vlade RS-a i FBiH da započinjemo sve pripremne aktivnosti za organizaciju protesta koji će početi 1. septembra 2025. godine i trajati do ispunjenja svih zahtjeva - poručuju.
Kažu da će, ukoliko do 15. augusta ne vide konkretne rezultate, smatrati UIO direktno odgovornom za eskalaciju krize i posljedica koje će uslijediti.
Podsjetili su da ovaj sektor okuplja više od 3.300 prijevoznika sa međunarodnim licencama, upravlja sa više od 16.000 vozila, generiše desetine miliona KM u deviznim prilivima godišnje te svakodnevno gubi hiljade radnih sati zbog neažurnosti, neujednačenih procedura i samovolje službenika.
- Zahtijevamo jedinstvene, trajne i jasno propisane carinske procedure na svim terminalima, eliminaciju dvostrukih naplata i neosnovanih troškova za prijevoznike, primjenu zelenog puta, digitalnih displeja i standardizovane kontrole, mjerenje vremena i učinka u radu svih terminala, digitalizaciju svih evidencija, regulisane odnose sa špediterima bez uštede po efikasnost prevoznika, transparentno izvještavanje o učinku carinskih službi, obračun štete po osnovu zadržavanja po uzoru na praksu EU – 40 EUR/sat - navode.
Kažu da samo traže da se sprovede ono što je već dogovoreno.
- Transportna industrija više nema vremena za eksperimente. Ako postoji stvarna volja da se izbjegne institucionalna i socijalna kriza – djelujte odmah - poručili su u dopisu upućenom Tegeltiji.
comment
prikaži komentare (1)
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.