Komisija za odlučivanje o sukobu interesa u institucijama Bosne i Hercegovine jučer poslijepodne je održala novu sjednicu, ali i dalje bez konkretnih slučajeva na dnevnom redu.
Dejan Ružić, predsjedavajući ove komisije konstituirane u novembru prošle godine, kazao je da očekuju da im bude izrađen pečat nakon što je konačno izabrana firma na tenderu.
v2-intext-01
Od prethodne komisije, koju su činili bh. parlamentarci, ostali su im slučajevi poput utvrđivanja sukoba interesa ministra za ljudska prava i izbjeglice Bosne i Hercegovine Sevlida Hurtića i generalnog direktora BH Telecoma Amela Kovačevića.
Međutim, naslijedili su i slučajeve koji su zastarjeli, poput onog Muniba Jusufovića protiv kojeg je postupak pokrenut dok je bio delegat u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine, ali on to više nije od 2022.
v2-out-of-page
Prethodna komisija je, moglo bi se zaključiti, radila politički pa je odugovlačila s postupcima i tako kasno utvrdila da je, naprimjer, Nermin Nikšić bio u sukobu interesa, ali ga nisu mogli kazniti jer je u sukobu interesa bio kao zastupnik SDP-a u bh. Parlamentu, a u momentu kada je "proglašen krivim" bio je, i još je, premijer FBiH.
Kazne za
sukob interesa u institucijama BiH su "skidanje" od plaće koju prekršioci primaju u institucijama BiH, te inicijativa za smjenu ili poziv na ostavku.
U zastarjelim slučajevima nijedna od njih se ne može primijeniti.
Hoće li i dalje biti tako i kakva je onda svrha postojanja zakona ako zvaničnici mogu neometano biti u sukobu interesa?
- Mi ćemo požuriti sa predmetima, donositi odluke, a izvršenje nije na nama. Morat ćemo sve sustići. Upravo taj dio nam je prioritet, da idu prvo svi predmeti za koje postoji opasnost od zastarjevanja – ustvrdio je Ružić.
Na nivou Federacije Bose i Hercegovine situacija je još gora. Na državnom postoji barem komisija formirana nakon što je donesen novi zakon, a u FBiH nema ni novog zakona niti ima tijela za sprečavanje sukoba interesa. Samim tim nema ni kazni.
Zato već duže od deset godina funkcioneri u FBiH mogu nekažnjeno biti u sukobu interesa, što se i dešava. Problem je nastao kada je državnim zakonom oduzeta nadležnost Centralnoj izbornoj komisiji Bosne i Hercegovine da radi na pitanjima sukoba interesa. Tada je formirana komisija na nivou BiH, ali ispolitizirana jer su je činili parlamentarci, dok je u FBiH nastao vakuum jer po federalnom zakonu to i dalje radi CIK.
Novi zakon o sprečavanju sukoba interesa u FBiH, koji je predvidio formiranje nezavisne komisije za odlučivanje o sukobu interesa, upućen je u Parlament FBiH 2022. godine, ali je formirana nova Vlada FBiH na čelu s Nerminom Nikšićem koja je povukla zakon iz procedure.
Do danas se ništa na tom planu nije ni radilo, a ni posebno tražilo.
- Nikakav materijal u Odbor za pravdu i opću upravu Zastupničkog doma nije dolazio. Nažalost, i ministra pravde rijetko vidimo u Parlamentu, a premijer kao da ne postoji. Posljednji put se o zakonu govorilo kada ga je tadašnji premijer FBiH Fadil Novalić uputio u proceduru, ali je potom povučen. Mi smo kao zastupnici SDA tražili da se vrati u proceduru, ali nije. Zašto, to je pitanje za Vladu.
Sjećam se da je u prošlom mandatu tadašnji zastupnik Irfan Čengić predlagao zakon i prihvatio jedan moj amandman. Ali kao što kažu, sjedište mijenja gledište. Kada je Trojka postala vlast, ne odgovara im zakon – prokomentirao je Adnan Efendić, zastupnik SDA u Parlamentu FBiH i član Odbora za pravdu i opću upravu Zastupničkog doma Parlamenta FBiH.
Kada bi se zakon o sprečavanju sukoba interesa mogao opet naći u proceduri i u čemu je problem, pitali smo ministra pravde FBiH Vedrana Škobića, ali nam nije odgovorio niti se javio na telefon.