Revizija finansijskih izvještaja Radio-televizije Federacije BiH za 2024. godinu otkrila je ozbiljne nepravilnosti i duboke probleme u upravljanju javnim servisom.
Negativno mišljenje revizora ukazuje na gubitke od skoro 29 miliona KM, neplaćene obaveze, kašnjenje u formiranju ključnih organa upravljanja i kršenje zakona u raspodjeli RTV takse i zapošljavanju.
v2-intext-01
Stanje u RTVFBiH alarmantno je i ugrožava finansijsku stabilnost i transparentnost javnog servisa.
Revizori su dali negativno
mišljenje i za finansijske izvještaje i za usklađenost poslovanja s
zakonima, što je najteži oblik ocjene u revizijskim izvještajima.
v2-out-of-page
Finansijsko stanje – crvena alarmna svjetla
Ukupan gubitak RTVFBiH u 2024. godini iznosi 28,9 miliona KM, pri
čemu je gubitak iz samog poslovanja 87.624 KM. Koeficijent tekuće likvidnosti
od 0,62 jasno pokazuje da Društvo nije u stanju pravovremeno izmirivati
svoje obaveze, dok revizori ističu da Uprava nije procijenila sposobnost
nastavljanja poslovanja, niti je javnosti prezentirala rizik od finansijske
neodrživosti.
Posebno je problematično što RTVFBiH nije procijenio potencijalne
gubitke po potraživanjima od 30,5 miliona KM, niti obaveze iz sudskih
sporova u iznosu od 21,5 miliona KM.
To znači da stvarni finansijski rezultat
Društva može biti znatno lošiji od onog prikazanog u izvještajima.
Upravljački vakuum
Tokom 2024. godine ključni organi upravljanja – Upravni odbor,
Poslovodni odbor, Programsko vijeće i Odbor za reviziju – nisu bili
formirani, zbog čega nisu mogli obavljati svoje nadležnosti. Statut Društva,
koji bi trebao regulisati rad izvršnih direktora i mandata članova uprave, još
nije donesen, a sistem interne revizije nije uspostavljen, što je zakonska
obaveza.
Pored toga, 15 zaposlenika primljeno je u radni odnos bez javnog
oglašavanja, što je u direktnoj suprotnosti sa Zakonom o radu i narušava
transparentnost zapošljavanja u javnom sektoru.
Prihodi i raspodjela RTV takse – sukob sa zakonom
Prihodi od RTV takse u 2024. iznose 21,4 miliona KM, što je pad u
odnosu na prethodnu godinu. Najveći problem je što RTRS ne prenosi sredstva
RTVFBiH, zadržavajući prikupljenu taksu i prihode od marketinga, čime se
krši Zakon o Javnom radio-televizijskom sistemu BiH.
Zakonom propisana
raspodjela prihoda (BHRT 50 posto, RTVFBiH 25 posto, RTRS 25 posto) nije primjenjena,
što stvara ozbiljne nesrazmjere u finansiranju javnih servisa.
Plaće i naknade
Revizori ukazuju da obračun plaća nije u skladu s ugovorima o radu i
pravilnicima, već po odlukama generalnog direktora. Plaće su korigovane bez
jasnog obrazloženja, a evidencija o radnom vremenu ne sadrži ključne podatke o
početku i završetku rada te pauzama, pa se ne može potvrditi njena
vjerodostojnost.
Autorski honorari i ugovori o djelu često se koriste za redovne poslove i
zaključuju retroaktivno, nakon obavljenog posla, što je u suprotnosti sa
zakonom i internim pravilnicima. Naknade članovima Upravnog odbora isplaćivane
su iako je jedini član mandatni period imao istekao još 2013. godine, a
sjednice odbora tokom 2024. nisu održane.
Interni akti i kontrolni sistemi – praznina
Većina pravilnika, uključujući pravilnike o radu, plaćama,
sistematizaciji i javnim nabavkama, datira još iz 2003–2013. godine i nije
usklađena sa važećim zakonima. Nedostaju ključni akti koji regulišu
finansijsko poslovanje, planiranje, popis imovine i arhiviranje, dok je
koordinator za finansijsko upravljanje i kontrolu imenovan izvan najvišeg
rukovodstva, što nije u skladu sa Pravilnikom.
Šta preporučuju revizori
Uskladiti sistematizaciju radnih mjesta sa stvarnim potrebama i
definirati ukupan broj izvršilaca po odjelima.
Definisati izbor i mandat izvršnih direktora u Statutu i Pravilniku o
radu.
Sva zapošljavanja provoditi javnim oglašavanjem, uz transparentnost.
Donijeti i uskladiti interne akte i pravilnike kako bi se stvorio
funkcionalan sistem internih kontrola.
Ugovore o djelu i autorskim honorarima koristiti samo za poslove izvan
sistematizovanih radnih mjesta.
Revizija jasno pokazuje da RTVFBiH operiše u finansijskom i
upravljačkom haosu, sa neodrživim gubicima, nefunkcionalnim organima
upravljanja i nerealnim pravilnicima. Ako se hitno ne uvedu promjene, javni
servis se suočava sa ozbiljnim rizikom finansijskog kolapsa i gubitka
povjerenja javnosti.