Od
evropskih partnera tražimo proste, pravedne stvari: prvo, formalno tumačenje da
se boravak profesionalnih vozača u međunarodnom prometu računa u satima na
osnovu EES vremenskih oznaka, drugo, da se profesionalni dokazi – kartica
kvalifikacije vozača (code 95), tahografska kartica, CMR i prateće dozvole –
standardno priznaju kao potvrda statusa i svrhe ulaska i treće, razmjenu dobrih
praksi među upravljačima granica i prijevoznicima kako bismo izbjegli različita
tumačenja na terenu i nepotrebna zadržavanja. Ako tehnologija precizno mjeri,
pravila treba da jednako precizno važe - poručio je danas Edin
Forto, ministar prometa i komunikacija BiH.
Iz Ministarstva prometa i komunikacija BiH ističu da Evropski
šengenski Entry/Exit System (EES) počinje 12. oktobra
2025., uz prijelaznu fazu do 10. aprila 2026. godine. EES
ukida pečatiranje pasoša i uvodi digitalnu evidenciju ulazaka/izlazaka za
putnike izvan EU/Šengena na kratkom boravku (pravilo 90/180), što
uključuje i državljane BiH.
v2-intext-01
- Pri prvom
ulasku nakon 12. oktobra evidentira se biometrija (fotografija te otisci
prstiju za starije od 12 godina), a naredni ulasci su brži jer
se oslanjaju na postojeći digitalni zapis.
Precizno mjerenje vremena provedenog u šengenskom prostoru
v2-out-of-page
Uoči
početka fazne primjene EES-a i paralelnog oslanjanja na Šengenski informacioni
sistem (SIS), Ministarstvo komunikacija i prometa BiH naglašava da digitalna
evidencija ulazaka/izlazaka konačno omogućava precizno mjerenje stvarnog
vremena provedenog u šengenskom prostoru. To je šansa da se boravak
profesionalnih vozača u međunarodnom cestovnom prometu računa po satima, a ne
grubo po danima - stoji u saopćenju Ministarstva.
Ističu da će ministar Edin Forto uputiti pismo Evropskoj komisiji, relevantnim agencijama i državama
članicama s formalnim prijedlogom za satni obračun boravka profesionalnih
vozača, uz ponudu da BiH, kroz svoje institucije i sektor prijevoza, pomogne
pilot-protokolima i razmjenom podataka u skladu s pravilima zaštite podataka.
- EES
uvodi sat i podatak tamo gdje su ranije bili pečat i procjena. Tražimo da se to
poštenje pretoči u praksu: profesionalnim vozačima se boravak računa u satima,
kako su ga zaista i proveli – na granici, na utovaru, na odmoru, na
cesti. Ako Evropa ima sistem koji tačno mjeri, onda neka i pravila budu tačna - dodaje Forto.
EES registrira tačne trenutke ulaska i izlaska
iz šengenskog prostora te zamjenjuje papirne pečate digitalnim tragom. U
kombinaciji sa SIS-om i pratećim profesionalnim dokazima, status vozača i svrha
ulaska mogu se pouzdano potvrditi. To je osnova da se ukupni boravak
računa u satima, a ne da se svaki
prelazak preko ponoći tretira kao "novi dan" i time nepravedno umanjuje
raspoloživi saldo od 90 dana u 180, isitču iz Ministarstva.
Šta se
ne mijenja: vizni
režim, sigurnosne provjere i provjera svrhe putovanja ostaju standardne, mijenja
se način evidencije – digitalni EES umjesto pečata. Time se
smanjuju greške i omogućava dosljedna primjena pravila "90 u 180" bez
administrativnog "rezanja" na kalendarske dane.