Smrt mlade žene iz Sarajeva, koja je stradala jučer kada se
ogromna stijena odronila i pala na automobil kojim je putovala sa ocem, ponovno
je otvorila temu sigurnosti na magistralnom putu Foča - Sarajevo.
Djevojka S.A. (1992) preminula je na licu mjesta, dok je njen otac S.O. teško
povrijeđen i hitno prebačen u Univerzitetsku bolnicu u Foči. Nesreća se
dogodila u mjestu Sijeračke stijene, na jednoj od najopasnijih i
najkritičnijih dionica u BiH.
(Ne)preventivna reakcija
Kao što to inače biva u BiH, svi oni koji su trebali preventivno da reaguju, nisu, ali su zato sad odjednom svi zabrinuti. Jedni traže hitne sastanke, drugi opet blokadu cesta, što je prema riječima struke, koju niko od njih nije pitao za savjet o sigurnosti saobraćajnica, apsolutni nonsens. Međutim, niko od nadležnih ne kaže ko je kriv za ovu tragediju i ko treba da odgovara iako to zakon striktno kazuje.

Umjesto rupu da zatvore, srušili tunel
Poznata advokatica Tatjana Vasić tvrdi za Faktor da Krivični zakonik RS-a jasno propisuje ko odgovara za ovakve tragedije.
- Odgovorno lice kojem je povjeren nadzor nad stanjem i održavanjem saobraćajnica i objekata na njima… znači, ko nesavjesnim vršenjem dužnosti izazove opasnost po život ili po imovinu većeg obima kaznit će se kaznom zatvora od šest mjeseci do pet godina, ako dođe do smrti, odgovorno lice može biti osuđeno na dvije do 12 godina zatvora - precizira advokatica.
Dalje navodi da za ovakvu tragediju odgovornost snosi nadzorni organ.
- Tačnije odgovornost snose Putevi RS-a jer su oni dužni imati nadzorni organ koji prati stanje kritičnih tačaka i izdaje naloge za njihovu sanaciju - naglasila je Vasić, podcrtavši da Tužilaštvo RS-a treba u ovom slučaju da reaguje po službenoj dužnosti.
- Ne mora niko podnijeti krivičnu prijavu jer bi se po službenoj
dužnosti, kad se nešto već desi, trebala voditi istraga. Nadzorni organ je dužan da djeluju preventivno, a kad oni propuste u tom slučaju
nastupa Tužilaštvo i Sud sa istragom da se vidi šta su to oni propustili. I oni su dužni da pokrenu krivični postupak protiv Puteva RS-a i nadzornog organa zaduženog za tu dionicu puta - ističe ona.
Dodaje i da je tragedija tim veća jer su propusti institucija poznati i ponavljani.
- Strašno je što je neko stradao nečijim nemarom. Zamislite još da je na tom mjestu bio autobus. Svi olako shvataju svoje dužnosti jer im je važnija funkcija od odgovornosti. A mi, građani, za to skupo plaćamo - životima.

Odron kamenja na dionici puta Sarajevo-Foča
Olako se svi odnose prema onome što su njihove dužnosti jer
je bitno samo da imaju funkcije, a dužnosti su potpuno nebitne i to je zaraza
cijele BiH u svakom segmentu. Ne mogu sad da kažu nema para. Te silne pare koje
mi svi dajemo na puteve i njihovo održavanje, su nestajale kroz plaće. Kod nas je parola: "Zaposli što više u državni sektor, to su ti sigurni
glasovi, i to je to". Novac koji je trebao da se uloži da bi nam putevi bili
bezbjedni je otišao na plaće onih koji su to propustili da urade - ogorčena je Vasić.
Okružno javno Tužilaštvo u Trebinju, koje je radilo uviđaj nakon stradanja djevojke, kratko je saopćilo da će naložiti policijskim službenicima da preduzmu mjere i aktivnosti u cilju utvrđivanja svih činjenica koje su dovele do tragičnog događaja.
- A od prikupljenih činjenica će zavisiti i donošenje konačne tužilačke odluke - saopćeno je.
Nakon nesreće, iz općine Foča hitno su sazvali sastanak s načelnicima susjednih općina, dok je SDS pozvao na obustavu saobraćaja na ovom putu. Međutim, prava težina problema ogleda se u godinama ignorisanja upozorenja struke.
Na ovu dionicu već godinama ukazuje i stručnjak - geolog i univerzitetski
profesor - dr. Aleksandar Golijanin. Smatra da ova tragična nesreća, ali i one prije nje, nisu slučajnost, već posljedica sistemskog nemara i neznanja.

Stijena odbila točak na dostavnom vozilu
Golijanin kaže da je put između Dobrog Polja i Miljevine
najopasniji u BiH upravo zbog loše izvedene infrastrukture, odsustva pregleda
terena i zanemarivanja obavezne kontrole kosina koje gravitiraju magistrali.
- Te kosine se moraju redovno pregledati, kartirati i stabilizirati. Ali to se
odavno ne radi. Samo čekamo ko će biti sljedeći. Nedavno sam naišao na momka kome je stijena odbila točak na dostavnom vozilu - objašnjava i dodaje da je najveći problem u svemu tome to što niko ne odgovara za ovakve propuste.
Golijanin navodi da je više puta nudio svoju stručnu pomoć JP Putevi RS-a, ali ga niko nije konsultovao. Dovodio je i novinarske ekipe, pokušavao podići svijest kroz medije, ali bez uspjeha.
- Pokažem im deset potencijalno opasnih tačaka - ništa. Niko ne sluša struku. Sve se svodi na štednju i minimiziranje troškova - kazao je Golijanin.
Poseban slučaj je tunel na ulazu u kanjon Bistrice, sa
strane Dobrog Polja. Tvrdi da su Putevi RS-a napravili ogromnu glupost na toj dionici.
- Znači, ta glupost se zove rušenje tunela. U krovnom dijelu tunela postojala je jedna rupa prečnika tri-četiri metra i rješavanje problema je bilo da se zatvori ta
rupa, a ne da se ruši tunel.
Znači, oni su srušili tunel, ja sam se zaprepastio
kad sam to vidio, a on je imao funkciju potpore za nestabilnu padinu iznad - tvrdi profesor.
Kamenolom kod Trnova
No, ova dionica puta je samo jedna u nizu. On tvrdi da je situacija u cijeloj Bosni i Hercegovini kad je riječ o putnoj infrastrukturi, poprilično očajna.
- Osim lošeg održavanja, dodatnu prijetnju predstavlja otvoren kamenolom iznad Krupačkih stijena kod Trnova.
- To je ozbiljna prijetnja za cijeli put. Deformacije tla su već vidljive i pitanje je dana kada će doći do još jedne katastrofe. Vidljivo je i najvećem laiku kakve deformacije je izazvao taj kamenolom na postojećoj
saobraćajnici. Znači gura stijensku masu ovamo. Pitanje je dana
kada će ti naponi nadvladati otpor koji pruža stijena. Onog trenutka kada
nadvladaju, ako nadvladaju, ja mislim da hoće, onda će biti to rušenje i naravno nastaje problem - mišljenja je ovaj stručnjak.
On naglašava da cijela BiH pati zbog sistemske nebrige prema tehničkoj struci.
- Imamo stručnjake, ali se njihova upozorenja ignorišu. Umjesto prevencije, čeka se da neko pogine. Da se više pažnje posveti struci, ali ozbiljnoj, ali ne ovoj
što trči da uzme novac, riješile bi se mnoge stvari oko bezbjednosti saobraćajnica - zaključuje on.