Izmjene i dopune Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na
cestama u Bosni i Hercegovini, a koje prvi put uvode definiciju bahate vožnje i
stroge kazne za takve vozače, ipak će biti razmatrane po hitnom postupku i to
na idućoj sjednici Zastupničkog doma Parlamentarne skupštine Bosne i
Hercegovine. Hitni postupak znači da nema mogućnosti amandmana na
predložene izmjene i dopune Zakona.
Hitnu proceduru usvajanja ovih izmjena i dopuna Zakona o
osnovama sigurnosti saobraćaja prethodno je odbio Zastupnički dom na sjednici
11. septembra jer nije bilo dovoljno glasova "za" iz RS-a.
Protiv hitne procedure glasali su i SNSD i opozicija iz
RS-a. Stoga je ovo pitanje upućeno Kolegiju Zastupničkog doma na usaglašavanje,
koji je potom odlučio da ipak prihvati hitnu proceduru, što se rijetko kad
dešava.
O ovom zakonu razgovarali smo sa šefom Kluba zastupnika
SDP-a u Zastupničkom domu Parlamenta BiH Sašom Magazinovićem, koji je zajedno
sa stranačkim kolegom Jasminom Imamovićem i predložio ovaj zakon. Kako je rekao
za Faktor, sjednica će biti zakazana ovih dana.
Voze drogirani
Magazinović kaže da je veliki pomak to što je u Zakonu o
osnovama sigurnosti saobraćaja na cestama u BiH prvi put definisana bahata
vožnja koja se posebno kažnjava.
- Primjeri bahate vožnje su prestizanje na punoj liniji,
prelazak kroz dva crvena svjetla u određenom vremenskom periodu, više od 1,5
promila alkohola ili koncentracija droge, te ostali oblici bahatog ponašanja
vožnje kojima se utječe na sigurnost drugih učesnika u saobraćaju.
-webp.webp&w=3840&q=75)
Saša Magazinović
FOTO: Faktor
Kazne su više hiljada maraka, u zavisnoti od težine djela i
da li se ono ponavlja. Predviđene su i kazne privremenog ili trajnog oduzimanja
vozila što policija do sada nije imala mogućnost. Osim toga, u odnosu na
dosadašnju situaciju kada je vozač mogao odbiti testiranje na narkotike, po
novom zakonu kazna za odbijanje testiranja na drogu je 1.000 maraka i
zadržavanje 12 sati u policijskoj stanici.
Najveći uzrok saobraćajnih nesreća u Sarajevu je upravo
korištenje narkotika kod vozača.
Od 356 ponuda vozačima de se testiraju, 336 je to odbilo.
Njih 20 je prihvatilo testiranje i test je bio pozitivan na narkotike. Znači,
svih 356 su bili drogirani. To je strašno - zaključuje Magazinović.
Šta sa oduzetim automobilima?
Kontaktirali smo i ministra unutrašnjih poslova KS Admira
Katicu koji je nedavno izrazio zabrinutost gdje sa oduzetim vozilima.
- Od sredine 2023. godine, pa do kraja juna 2025. godine, MUP Kantona Sarajevo izvršio je privremeno oduzimanje 442 vozila od višestrukih prekršilaca, a sve s ciljem povećanja sigurnosti u oblasti saobraćaja i sankcionisanja obijesnih vozača, za što se traže još adekvatnija zakonska rješenja, poput trajnog oduzimanja, kao i drakonskih kazni.
Privremeno oduzimanje vozila veoma je važna mjera jer se na taj način obijesnim vozačima oduzima sredstvo za izvršenje krivičnih djela u saobraćaju i stradanje drugih učesnika- kaže Katica.
MUP Kantona Sarajevo privremeno oduzeta vozila odlaže na
depou koji se nalazi u Reljevu za koji na godišnjem nivou izdvaja čak 68.000 KM
samo za zakup prostora, jer ne raspolaže vlastitim kapacitetima.
Osim toga, MUP Kantona Sarajevo na ovom prostoru osigurava
fizičko osiguranje, videonadzor, pa i uslugu najma krana / dizalice za potrebe
smještaja ili premještanja vozila.
Općina Novi Grad "ne da" prostor
S obzirom na to da su kapaciteti ovog depoa odavno postali
nedovoljni (već dva puta izvršeno proširivanje) MUP Kantona Sarajevo potpisao
je sporazum sa Zavodom za izgradnju KS koji je besplatno ustupio parcelu
površine otprilike 3.500 metara kvadratnih u svrhu formiranja depoa na području
Općine Novi Grad – Alipašin Most.
U svrhu stavljanja te lokacije u funkciju, MUP Kantona
Sarajevo se u više navrata obraćao Općini Novi Grad Sarajevo za izdavanje
administrativnih dozvola, ali nismo naišli na razumijevanje. Iz medija smo
saznali da općinski načelnik Semir Efendić poručuje da nećemo dobiti dozvolu i
da tražimo drugu lokaciju jer ne žele da se općina pretvara u deponiju.
MUP Kantona Sarajevo ne pravi deponije, nego planira urediti
trenutno veoma zapušten i neuređen prostor, ograditi lokaciju, osigurati je
24-satnim fizičkim osiguranjem i pokriti videonadzorom. Ovo je pitanje ljudskih
života, ukoliko ne budemo imali gdje odlagati privremeno oduzeta vozila, ko će
preuzeti odgovornost?
Važno je da naglasimo da odluke o vraćanju ili trajnom
oduzimanju motornog vozila donosi nadležni organ, odnosno sud. Problem je što
imamo konstantni priliv vozila na depo, dok je dinamika njihovog izlaska sa
depoa mnogo sporija, usljed čega dolazi da preopterećenosti postojećeg depoa.
Također, na depou u Reljevu ne nalaze se samo vozila koja
privremeno oduzima MUP Kantona Sarajevo, nego i druga vozila koja su dokazi
izvršenja krivičnih djela, odnosno vozila oduzeta po nalogu nadležnih sudova
ili drugih policijskih agencija na federalnom i državnom nivou. Trenutno ih je
na ovom depou više od 1.200.
Dakle, u rješavanje pitanja nedostatka prostora za odlaganje
privremeno oduzetih vozila na području Kantona Sarajevo moraju se uključiti svi
oni po čijem nalogu se odlažu vozila, a ključno je ubrzati njihovo trajno
rješavanje, na način da se: vraćaju vlasnicima, trajno oduzimaju, prodaju ili
dodjeljuju kao javno dobro - zaključio je Katica.
Podsjećamo, ministar Admir Katica je u više navrata objavljivao da je MUP KS kaznio bahate vozače, koji su vozili 180 kilometara na sat.
Kažnjeni su visokim novčanim kaznama, oduzimanjem vozačke i automobila.