Građani Sarajeva, učesnici u saobraćaju, kako pješaci,
tako i vozači, nemalo su bili iznenađeni kada je donesena odluka da se taksi
vozila ne smiju zadržavati na autobuskim stajalištima. Posebno je ta "odluka" pogodila vozače taksi vozila, ali i građane koji često koriste njihove usluge.
Upravo su građani taksi zaustavljali na proširenjima, odnosno na
stajalištima za javni gradski prijevoz.
Mnogim građanima ovo predstavlja problem jer, kako
kažu, napravilo je dodatnu pometnju i nesigurnost za građane.
- Ovo je katastrofa. Prije nekoliko dana, zaustavljam
taksi na proširenju kod Socijalnog (sarajevsko naselje, op. a.), i on mi ne staje
na proširenju, nego bukvalno direktno na ulici. Ja trčim preko ceste, auta
prolaze. Razumijete. Ušla sam u taksi nasred ceste. Kad sam sjela, taksista mi
govori: "Pa eto, to smo tražili, dobili smo. Ili ćete dobit taksi ili ginete.
Ja kamere moram izbjeći. A kaznu, ne pada mi na pamet da platim". Zaista sam
bila u šoku. Nemoguće je uhvatiti taksi. To me zaista ometa u svakodnevnom životu –
kaže za Faktor čitateljka Samira.
Šta kažu taksisti
I dok se građani Sarajeva još navikavaju na
postavljene kamere, kao i činjenicu da se više neće moći zaustavljati na
autobuskim stajalištima "ni sekundu" jer će u protivnom biti kažnjeni, na istu
odluku će se, iako neočekivano, morati naviknuti i taksisti.
Iako taksi vozila po definiciji zakona spadaju u
kategoriju onih koja obavljaju usluge javnog prijevoza, građani će se morati
naviknuti i na činjenicu da taksi više neće moći čekati na proširenjima i
autobuskim stajalištima.
A upravo su, prema riječima Envera Suljagića, predsjednika
"Udruženja vozača Sarajevo taxi", građani ti koji će osjetiti najveće
posljedice ovakve odluke:
- Taksistima je jako neobično. Svi smo se zaustavljali
na proširenjima i "kupili" stranke, kao i svi drugi vozači. Polako se navikavamo
na tu odluku, ali je teško, znate, kad ste nešto navikli godinama. Zaboravimo,
zamislimo se pa stanemo. Zato nam često dolaze kazne. Nadamo se da će se to što
prije riješiti, imamo obećenja od nadležnih institucija. Taj zakon je trenutno
u proceduri, tako da će se na proširenjima moći zaustavljati i taksisti i svi
drugi građani.

Enver Suljagić
FOTO: Screenshot/N1
Što se tiče naših taksista, svaki
koji stane i primi mušteriju na proširenju, i stigne mu kazna, on će je sigurno
i platiti. Trudimo se da se pridržavamo zakona. Građani su ogorčeni na ovu odluku.
Svakodnevno nam se žale. Čekamo da se taj zakon izmijeni. Nama bi za zaustavljanje
bilo dovoljno tri do pet minuta. To bi svako mogao poštovati. I trebalo bi
kažnjavati, ali ne sa 40 KM, nego puno više – kaže za Faktor Enver Suljagić.
S druge strane, vlasnik kompanije Crveni
taxi Armin Babić smatra da se ovim potezom pravi dodatni trošak na džepove
građana.
- Uzimajući u obzir da je taksi firma dio
javnog gradskog prijevoza i da smo dosad mogli koristiti autobuska stajališta,
smatram da je ova zabrana najveći udar na građane. Jer evo, zamislite – gdje da
neka stranka izađe na Socijalnom? Taksi mora napraviti cijeli krug da bi se
vratio, što automatski znači dodatni trošak za korisnika usluge - rekao je
Babić.
No da li je to u praksi tako? Svjedoci smo, što
potvrđuju i brojni naši čitatelji, da se taksisti česti oglušuju na zakon i
redovno staju na proširenjima i stajalištima koja su predviđena za autobuse. Kaznu
plate, ali to im se, izgleda, više isplati.
Mnogi taksisti su nam otvoreno to potvrdili.
Jesu li kazne adekvatne?
Podsjećamo, kamere su postavljene u svim gradskim
općinama, od čega su tri kamere u Starom Gradu, 12 u općini Centar, osam u
Novom Sarajevu i po dvije u Novom Gradu i Ilidži, koja nije gradska općina.
Ukupno ih je 27.
Ove kamere, kako je objasnio ministar unutrašnjih
poslova KS Admir Katica, bilježe svaki prekršaj, a počinioci će zaprimati
prekršajne naloge.
Za prekršaj zaustavljanja ili parkiranja vozila na
dijelu kolovoza koji je kao stajalište za vozila javnog saobraćaja obilježen
saobraćajnim znakom i oznakama na kolovozu predviđena je novčana kazna od 40
KM, a ako je prekršajem izazvana saobraćajna nezgoda, počinilac prekršaja
kaznit će se novčanom kaznom od 50 do 200 KM i dodijelit će mu se kazneni bod.
Podsjećamo, 9. jula, Zastupnički dom Parlamenta
Bosne i Hercegovine usvojio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o
osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u Bosni i Hercegovini.
Ovaj prijedlog inicirao je zastupnik Saša Magazinović.
Magazinović je o ovoj temi govorio za Faktor:
- To je svugdje u svijetu normalno. Zabrana
je uvijek bila, samo se nije provodila. Da bi neko stao na proširenju, mora
biti registrovan kao javni gradski prijevoz, kao što je GRAS ili Centrotrans.
Razumijem nervozu građana i taksi prijevoznika – kaže Magazinović.
-webp.webp&w=3840&q=75)
Saša Magazinović
FOTO: ARHIV/FAKTOR
Upravo zbog toga, Magazinovoć ističe da će se uskoro
dogoditi izmjena zakona koju su tražili taksi-vozači, dopustit će se
zaustavljanje do tri minute na autobusnim stajalištima.
Dodao je da taksi vozila formalno-pravno nisu dio
javnog prijevoza i zakon im zabranjuje zaustavljanje na autobusnim
stajalištima. Spomenuo je kako to otežava njihov rad u smislu prijema i izlaska
putnika.
Glas struke
No sve je to na "dugom štapu", kaže sudski vještak saobraćajne struke Mirzet Sarajlić:
- Bit će potrebno puno vremena da se usklade zakonske procedure. Potrebno je promijeniti Zakon o saobraćaju na državnom nivou. Prvo da ga usvoji Zastupnički dom PBiH, a zatim Dom naroda. A kad će to? I opet, i ako dozvole zaustavljanje, to nije rješenje. Ako dozvole tri ili pet minuta, to neće biti toliko nego pola sata. Znate, taksisti su skloni da zloupotrebljavaju zakon, Ne samo oni, ljudi općenito.

Mirzet Sarajlić
FOTO: ARHIV/FAKTOR
Ako oni staju na autobuskim stajalištima, zamislite da neko njima kaže da autobus stane na njihovo. Znate kad bi to dopustili? Nikad. To bi bilo čekam mušteriju, ode u banku, ode u apoteku. I ako im se dozvoli da stanu, zašto da neki autobus sa 50 putnika ispašta zbog jednog taksiste i njegove mušterije. To nije rješenje. Rješenje je u izgradi novih stajališta, samo za taksiste. Oni ne trebaju da se zaustavljaju na autobuskim stajalištima - zaključuje Sarajlić.
No stručnjak za saobraćaj Ševal Kovačević smatra da restrikcije nikad nisu dobre:
- Pa nama taksisti trebaju. Trebaju građanima. Gdje će ih drugo zaustavljati ako ne na proširenjima? Na ovaj način su ljudi ugroženi. Hvataju taksi nasred ulice. Pješače da bi ih zvali na neku adresu. Besmisleno. Nikad nisam za takvu vrstu zabrane i kazne. Po meni, jedino rješenje bi bilo da se taksistima dozvoli da stanu kratko, ali na kraj, ne na početak proširenja jer je početak namijenjen za autobuse - ističe Kovačević.