open-navfaktor-logo
Prijava
search iconJavi Faktoru
search
Haos u glavnom gradu
Sarajevo krcato automobilima, osim što stvaraju kolaps, zagađuju i zrak: Kako preživjeti zimu
Korištenje sporog gradskog prijevoza nije rješenje,morao bi biti puno efikasniji, kažu stručnjaci
AUTOR: A. Tukar
23.09.2025. u 06:41
get url
text
FOTO: Faktor
Jučer je obilježen Svjetski dan bez automobila. U svim evropskim zemljama automobil je davno prestao biti stvar prestiža, to kod nas nije slučaj.
Ljudi u Evropi i svijetu sve više se odlučuju da automobile zamijene biciklom ili električnim romobilom. Osim što su ekološki osviješteni, također vode brigu i o svom zdravlju. Kod nas ljudi autom idu i u obližnju prodavnicu, pa i u teretanu.

Sarajevske gužve

Pogotovo je haos u Sarajevu, gdje smo svakodnevno svjedoci sve većih gužvi, koje stvaraju automobili u bilo koje doba dana i bilo kojim danom. Pravila nema. Stanovnici Sarajeva kažu da je postalo nemoguće živjeti u ovom gradu, a vraćanje kući s posla je "nemoguća misija".
Osim toga, druge zemlje rade na jačanju gradskog prijevoza, da bi se smanjila upotreba automobila. Pa tako ovih dana u Hrvatskoj i mnogim drugim zemljama imate i besplatnu kartu za prijevoz. Simboličo, kako bi se podigla svijet o štetnosti zagađanje zraka koju uzrokuju automobili. 
U Ministarstvu saobraćaja Kantona Sarajevo to očito nikome nije naumpalo. Minstar Adnan Šteta je tu da se uslika kad počne saobraćati jedan od njegovim "slavnih" tramvaja ili trolejbusa. No s obzirom na to na su cijene karata za javni gradski prijevoz enormno skočile, stanovnici Sarajeva komentarišu da im se više isplati ići svojim automobilom, nego po pola sata čekati tramvaj ili trolejbus, pa još toliko platiti. 

Zagađen zrak

Tu dolazimo do još jedne bolne tačke glavnog grada i njegovih stanovnika - zagađenje zraka. 
Ljudi koji žive u Sarajevu vrlo dobro znaju šta ih čeka za nekih mjesec dana pa sve do proljeća - smog, magla, zagađan i smrdljiv zrak, te noći kada ne vidite ni prst pred okom. Dolazi još jedna zima koju treba preživjeti.
Međutim, nisu samo automobili ti koji zagađuju okoliš. Tu je i korištelje raznog ogrjeva, koji svojim sagorijevanjem ispušta štetne čestice u zrak, pa tako stvara smog. 
Uzimajuću u obzir da je ova Vlada KS u više navrata digla cijene komunalija, grijanja, plina, vode, poskupio je i pelet, pitamo se šta ljudima preostaje i šta da lože kako se ove zime ne bi smrzli.
O ovoj temi razgovarali smo sa aktivistom Eko akcije Anesom Podićem. 
Pitali smo šta je glavni izvor zagađenja zraka u Sarajevu.
- Saobraćaj je značajan izvor zagađenja u Sarajevu, pogotovo ako uzmemo u obzir da su više od dvije trećine vozila sa pogonom na dizel-motor koji daleko više zagađuje u odnosu na one na benzin. Električnih automobila je jako malo. Mi nemamo ni infrastrukture za punjenje.
Anes Podić
FOTO: Screenshot/Youtube/N1
To bi bio jedan od načina smanjenja zagađenja, ali stanovništvo u BiH za to nema uvjeta. Međutim, i pored toga, Sarajevo je zatrpano automobilima, ulice su pune, parkinzi također. Svake godine broj automobila u gradu poraste toliko da nam je potrebno prostora kao 20 fudbalskih igrališta za njihovo parkiranje. Grad je zatrpan. Pješaci imaju probleme, majke s djecom imaju probleme, stariji pogotovo da se jednostavno kreću po gradu - kaže Podić.

Problem gradski prijevoz - očajno sporo i nedovoljno

Na pitanje, ima li rješenja, naš sagovornik kaže da je jedno od rješenje bolji gradski i prigradski prijevoz.
- Nekih sitnih pomaka u poboljšanju gradskog prijevoza jeste bilo, ali to je sve očajno sporo i nedovoljno. 
Drugi ralog zagađenja je loženje. Svake godine imaju neki mali, vrlo skromni poticaji građanima da se priključe na plin, ali to je zaista nedovoljno. Imamo desetke hiljada domaćinstava, otprilike 40.000 domaćinstava koji lože na čvrsto gorivo. Pa ko će preći na plin?
Uglavnom je u pitanju ogrjev na drvo. Ljudi to rade iz nužde. Nemaju drugog izbora nego da lože svašta. Peći koje su u upotrebi su jako lošeg kvaliteta, a ljudi lože i mokra drva, što još više doprinosi zagađenju. 
I sada imamo zabranu prodaje neosušenih drva, ali se prodaju jer naše inspekcije to ne provjeravaju. Taj inspekcijski aparat postoji samo reda radi - zaključuje Podić. 
comment
prikaži komentare (0)
POVEZANO
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.