Transparency International u
Bosni i Hercegovini (TIBiH) podnio je Agenciji za javne nabavke zahtjev za monitoring postupka nabavke "Izgradnja javne rasvjete u gradu Banja Luka po ESCO modelu", nakon što je uočeno da je jedan od članova grupe ponuđača – beogradska firma "Aviator Group" – dostavio je potvrde o izvršenim ugovorima za koje javno dostupni podaci iz Srbije ukazuju da nisu mogle biti izdate.
Ugovor vrijedan 35 miliona KM dobila je grupa ponuđača koju čine Končar d.d. Zagreb (vodeći član grupe ponuđača), Somborelektro d.o.o. Sombor, Aviator Group d.o.o. Beograd i Dema & S d.o.o. Mostar a, prema tenderskoj dokumentaciji.
v2-intext-01
Detalj koji ovu nabavku čini spornom je što idejni projekat i studija ekonomske opravdanosti procjenjuju vrijednost radova na otprilike 13 miliona KM sa rokom realizacije od šest mjeseci. I pored toga, Grad Banja Luka je u javnom pozivu predvidio je otplatu u 180 mjesečnih rata (15 godina) u iznosu većem od 35 miliona KM.
Međutim, pitanje stvarne prirode ugovora i zakonitosti postupka je dodatno izraženo time da je od ponuđača tražen dokaz tehničke sposobnosti odnosno potvrda o realizaciji više ugovora slične vrste kao što su postavljanje LED svjetiljki, posjedovanje odgovarajućih licenci, kvalifikovanog osoblja i potrebne opreme, saopćio je TIBiH.
v2-out-of-page
U sklopu ponude grupe ponuđača koja je dobila ugovor, Aviator Group je priložio reference koje je izdao Elgra Vision d.o.o. Beograd, i to za tri posla u Majdanpeku, Nišu i Čačku. Međutim, uvidom u javno dostupne podatke na portalu javnih nabavki Srbije, TIBiH je utvrdio da Elgra Vision nije mogao izdati te potvrde jer je u tim poslovima bio podizvođač ili član grupe ponuđača kojima, po ugovoru, nije dozvoljeno podugovaranje.
- U sva tri slučaja, ova firma nije bila nosilac ugovora – što znači da navedene poslove nije izvodila samostalno, te stoga nije mogla dostaviti potvrde o realizaciji ugovora slične vrste koje su tražene u tenderu za izgradnju javne rasvjete u Banja Luci.
Osim ovoga, TIBiH ukazuje i na to da je cijeli postupak, vrijedan više od 35 miliona KM, trebalo voditi kao projekat javno-privatnog partnerstva, a ne kao klasičnu javnu nabavku radova - navode u saopćenju.
ESCO model, po kom se odvija ova nabavka, predviđa da privatna kompanija finansira i održava mjere energetske efikasnosti i jasno je definisan Zakonom o energetskoj efikasnosti Republike Srpske kao oblik javno-privatnog partnerstva. Ovakav oblik saradnje predviđa kompleksniju proceduru i uključivanje više nadležnih tijela kao što su mišljenja Ministarstva finansija RS-a, nadležnog resornog ministarstva i Skupštine Grada.
- Sklapajući ovaj posao kroz postupak javne nabavke, a ne kao JPP, gradska uprava Grada Banja Luka je zadržala potpunu kontrolu nad postupkom definisanja uvjeta tendera, procesom izbora najpovoljnijeg ponuđača te ocjene realizacije ovog posla.
Zbog svega ovoga TIBiH je od Agencije za javne nabavke BiH tražio da sprovede monitoring postupka i provjeri da li su prekršene odredbe Zakona o javnim nabavkama BiH, a od nadležnih ministarstva ocjenu da li se u ovom slučaju zapravo radi o projektu javno-privatnog partnerstva koji je izuzet iz sistema javnih nabavki - navode iz
TIBiH.