Bosna i Hercegovina u proteklih godinu dana nije ostvarila
značajan napredak zbog političke krize, ocijenjeno je u godišnjem Paketu
proširenja za 2025. godinu, koji je usvojila Evropska komisija.
Bosna i Hercegovina jedna je od četiri zemlje koja u
protekloj godini nije napravila stvarni napredak na putu prema Evropskoj uniji,
rečeno je na konferenciji za medije povodom predstavljanja izvještaja o
napretku, objavio je
Detektor.v2-intext-01
Potpredsjednica Evropske komisije i visoka predstavnica
Evropske unije za vanjske poslove i sigurnosnu politiku Kaja Kallas i komesarka
za proširenje Evropske unije Marta Kos kazale su kako je BiH među zemljama koje
nisu ostvarile stvarni napredak u protekloj godini, zajedno sa Srbijom,
Sjevernom Makedonijom i Kosovom.
v2-out-of-page
Kallas je napomenula da su različiti razlozi zakočile ove
zemlje u napretku na EU, a da su političke krize obilježile ovaj period u BiH,
što je i utjecalo na nepostojanje napretka.
- U BiH događanja u Republici Srpskoj potkopala su napredak u
pogledu pristupanju EU. I dalje smo predani sigurnosti ove zemlje, a pravosudne
reforme i imenovanje glavnog pregovarača i dalje su ključni za ostvarivanje
daljeg napretka prema pristupanju EU - dodala je Kallas.
Prema izvještajima koji su predstavljeni danas, najveći
napredak ostvaren je u Crnoj Gori, koja je postigla značajne napretke i postala
predvodnica grupe zemalja kandidatkinja. Odmah iza nje slijede Moldavija i
Ukrajina koje se, kako je napomenuto, unatoč svojim poteškoćama uspijevaju
izboriti sa reformama.
Napredak je ostvarila i Albanija, a jedinu negativnu ocjenu
dobila je Gruzija u kojoj je, prema izvještaju, ostvaren pad u procesu
pristupanja Uniji.
Kos je navela kako će u narednom periodu od zemalja
kandidatkinja očekivati veći progres, ali da je potrebno i Uniju pripremiti za
proširenje.
- Države moraju provesti stvarne, dubinske reforme i
uskladiti se sa stvarnim demokratskim standardima i vrijednostima. A to mora
biti poprađeno usklađenosti sa vladavinom prava i jasnim povezanjem sa
geopolitičkim smjerom EU - kazala je Kos.
Naglašeno je da su poštivanje vladavine prava, demokratije i
temeljnih prava građana i dalje ključ za ostvarivanje ciljeva u procesu
pristupanja za sve zemlje, kao i da će u budućim ugovorima o pristupanju biti
ugrađene jače zaštitne mjere kako bi se osiguralo da sve zemlje poštuju sve
vrijednosti i temeljna prava EU.
Evo šta trebate znati o najvažnijim dijelovima izvještaja o
BiH.
Potezi RS-a u suprotnosti sa evropskim putem BiH
Za izvještajni period koji obuhvata 2024. i proljeće 2025.
godine opisuje se da su ga obilježile ozbiljne političke tenzije i eskalacija,
naročito iz Republike Srpske, što je suprotno evropskom putu BiH.
- Nakon prvostepene krivične presude predsjedniku entiteta
Miloradu Dodiku, Skupština entiteta usvojila je zakone koji su narušavali
ustavni i pravni poredak BiH, funkcionalnost državnih institucija i temeljna
prava - navodi se u uvodu izvještaja.
Pozivajući BiH na usklađivanje ustavnog okvira sa evropskim
standardima i osiguranjem funkcionalnosti svojih institucija kako bi mogla
preuzeti obaveze iz EU, u izvještaju za BiH navodi se da je okončanje vladajuće
koalicije na državnom nivou u januaru ove godine dovelo do ometanja
funkcionisanja vlade i Parlamenta, te da je RS nastavio sa nepriznavanjem
odluka Ustavnog suda BiH.
- Iako je decentralizovana državna struktura kompatibilna sa
članstvom u EU, BiH će morati reformisati svoje institucije kako bi efikasno
učestvovala u donošenju odluka u EU i u potpunosti implementirala i
primjenjivala pravni okvir EU - navodi se u izvještaju.
U izvještaju podsjećaju da je Ustavni sud BiH poništio
zakone o odvojenim izborima i zakon o referendumu koje je Narodna skupština
RS-a usvojila u aprilu 2024. godine, pozivajući entitetske vlasti na poštivanje
odluka Ustavnog suda.
Izbori u BiH narušili povjerenje javnosti
Od BiH se traži hitno usvajanje ustavne i izborne reforme
kako bi svim građanima omogućili efikasno ostvarivanje političkih prava,
pozivajući se na prava iz predmeta Sejdić-Finci.
U pogledu održanih lokalnih izbora u oktobru prošle godine,
navodi se da je došlo do narušavanja povjerenja javnosti u izborne porocese i
da Parlamentarna skupština BiH nije preduzela nikakve korake za poboljšanje
integriteta izbornog procesa.
Prijave izbornih prevara na lokalnim izborima su u malom
postotku procesuirane, navode u izvještaju pozivajući CIK na jačanje kapaciteta
za reviziju kako bi nadzirao poštivanje pravila, a političke stranke na
poštivanje nezavisnosti CIK-a.
- Političke stranke trebaju poštovati nezavisnost CIK-a i
suzdržati se od prijetnji smjenom njegovih članova - navodi se u izvještaju.
Posebna zabrinutost se ističe zbog ukidanja javnog
finansiranja za sve političke stranke, nakon što je Visoki predstavnik to
učinio za SNSD i Ujedinjenu Srpsku, navodeći da to ugrožava opozicione stranke
koje nemaju pristup administrativnim resursima.
Od BiH se u izvještaju traži hitno poboljšanje
transparentnosti finansiranja političkih stranaka i izbornih kampanja,
transparentnosti političkog oglašavanja i registracije političkih stranaka, a u
skladu sa prporukama Venecijanske komisije, OSCE-a i GRECO-a.
Manji broj usvojenih evropskih zakona
Državni parlament je u prethodnoj godini usvojio samo osam
zakona, te četiri do aprila 2025. godine što je manje u odnosu na 14 zakona iz
2023. godine, navodi se u izvještaju, kritikujući korištenje hitne zakonodavne
procedure.
U izvještaju se podsjeća da je Narodna skupština RS-a
usvojila paket zakona koji su u suprotnosti s pravnim i ustavnim poretkom, a
koji su poništeni od strane Ustavnog suda BiH. Detektor je
pisao da je NSRS odustala od tih zakona na sjednici koja je prethodila ukidanju
američkih sankcija vrhu RS-a.
- Skupština entiteta Republika Srpska treba odmah ispuniti
svoju dugo odloženu ustavnu obavezu i imenovati sudije na upražnjene pozicije u
Ustavnom sudu BiH - navodi se u izvještaju.
Funkcionisanje Vijeća ministara BiH se pogoršalo nakon
raspada vladajuće koalicije u januaru 2025. godine, navodi se u izvještaju.
Tome je prethodilo i hapšenje ministra sigurnosti u decembru 2024., na čiju
poziciju još niko nije imenovan.
Nakon što je u septembru 2025. Vijeće ministara usvojilo
Reformsku agendu koja je dostavljena Evropskoj komisiji na saglasnost, od BiH
se u izvještaju traži hitno imenovanje glavnog pregovarača za pristupne
pregovore s EU što na današnjoj sjednici Vijeća ministara nije usaglašeno.
Aktivisti u lošijoj poziciji, ljudska prava i dalje
ugrožena
Povlačenje donacija USAID-a, kriminalizacije klevete i
proglašavanje organizacija stranim agentima u RS-u dovelo je do smanjenja
prostora za civilno društvo u 2024. godini, navodi se u izvještaju opisujući da
to po organizacije ostavlja zastrašujući efekat.
- Povlačenje sredstava donatora, naročito iz SAD, ozbiljno je
utjecalo na funkcionisanje nezavisnih medija i CSO u izvještajnom periodu,
ograničavajući njihov rad na ljudskim pravima, borbi protiv korupcije, zaštiti
okoliša i pomoći ranjivim grupama - navodi se u izvještaju upozoravajući na
nepostojanje državne regulative za finansiranje udruženja.
Za organizacije civilnog društva se navodi da proaktivno
zagovaraju promjene politika i da imaju ključnu ulogu u pomoći najranjivijim
članovima društva, naročito na polju nasilja u porodici, navodeći da su
aktivisti i dalje česta meta prijetnji, zlostavljanja i strateških tužbi.
- Ženske aktivistkinje su posebno ciljana grupa. Vlasti i
dalje ne osuđuju niti adekvatno istražuju ovakve napade - navodi se u ovom
dokumentu.
Ovakvi primjeri, navedeno je u izvještaju ukazuju na brojne
izazove u oblasti ljudskih prava, slobode izražavanja i prava manjina, kao i na
neadekvatan pravni okvir za zaštitu ljudskih prava, koji ostaje nekompletan i
nedovoljno implementiran.
Naglašeno je kako BiH nije poduzela odgovarajuće mjere za
ispunjavanje preporuka međunarodnih tijela koja se bave ljudskim pravima, kao i
da je nedovoljna saradnja sa ovim organizacijama, a navedeno je da je potrebno
i razmotriti status posmatrača u Agenciji za ljudska prava EU.
I saradnja sa Evropskim sudom za ljudska prava (ECtHR)
ocijenjena je kao nedovoljna, te je pojašnjeno da u narednom periodu mora biti
usmjeren na strukturne reforme zasnovane na presudama ovog suda.
Kao posebno problematično ocijenjeno je nepostojanje
zakonodavnog okvira za tranzicionu pravdu i suočavanje prošlosti, što otežava
pomirenje.
- Politički lideri nastavljaju sa historijskim revizionizmom,
uključujući i negiranje genocida i veličanje ratnih zločinaca,
suprotstavljajući se ustanovljenim činjenicama”, stoji u izvještaju.
Dodatno, od BiH se očekuje implementiranje odgovarajućih
zakona koji se odnose na žrtve rata, uključujući i žrtve seksualnog nasilja
tokom rata, ali je proces reformi u ovoj oblasti ocijenjen kao nedovoljno
efikasan i spor.
Diskriminacija je, navode u izvještaju, prisutna i kada je
riječ o pravima manjina u BiH. Posebno su ugrožene osobe romske populacije,
žene iz manjinskih etničkih grupa i LGBTIQ osobe.
Bez napretka u pravosuđu uprkos obećanjima
Nije postignut napredak u funkcionisanju pravosuđa
uključujući rješavanje nalaza stručnog izvještaja o pitanjima vladavine prava,
odnosno Pribeovog izvješataja.
- Loše funkcionisanje pravosudnog sistema i dalje narušava
prava građana i borbu protiv korupcije - navodi se u izvještaju, kao i da su
zakonske reforme i provjere integriteta ključni za ponovnu izgradnju povjerenja
javnosti u pravosudni sistem.
Također se dodaje da se od Republike Srpske očekuje da ne
provodi nijedan zakon ukinut od strane Ustavnog suda BiH, posebno zakon o
posebnom sudskom i tužilačkom vijeću, ali NSRS je povukla ove zakone.
U izvještaju stoji kako preporuke Komisije od prošle godine
nisu ispunjene.
EU traži da BiH hitno imenuje sudije Ustavnog suda kako bi
se osiguralo njegovo puno funkcionisanje. Kod imenovanja ostalih sudija očekuju
da ono bude na osnovu zasluga i ranijeg rada a ne etničkih kriterija.
BiH bi također trebala finalizirati i usvojiti Zakon o
Visokom sudskom i tužilačkom vijeću (VSTV) i Zakon o sudovima Bosne i
Hercegovine u skladu s preporukama Venecijanske komisije, osiguravajući pristup
VSTV-u svim informacijama potrebnim za provjere integriteta, kao i u potpunosti
provesti odredbe Zakona o VSTV-u koje se odnose na integritet kako bi se
uspostavio robustan sistem verifikacije imovinskih kartica uz blisko vanjsko
praćenje.
Osim toga, BiH bi trebala usvojiti novu strategiju reforme
pravosudnog sektora, završiti registraciju presuda međunarodnih krivičnih
tribunala u domaćim krivičnim evidencijama i efikasno provesti revidiranu
nacionalnu strategiju za ratne zločine, posebno jačajući regionalnu saradnju.
Planovi integriteta, kako se navodi, postoje u gotovo svim
sudovima i tužilaštvima u BiH, iako s ograničenim rezultatima.
- Kršenje etičkih kodeksa koje nanosi štetu ugledu i
integritetu pravosuđa smatra se disciplinskom povredom, ali VSTV još uvijek
nije donio odluku ni u jednom takvom slučaju - navodi se.
Naglašeno je kako predmete korupcije u kojima su uključeni
nosioci pravosudnih funkcija treba procesuirati efikasno i djelotvorno, te su
idalje potrebne efikasnije istrage i pravilno upravljanje sudskim postupcima
kako bi se spriječila kašnjenja.
- Bez prejudiciranja povjerljivosti, tužilaštva bi također
trebala pravovremeno dijeliti relevantne rezultate svojih istraga sa
Kancelarijom disciplinskog tužioca radi pokretanja disciplinskog postupka - zaključeno je.
Izvještaj se osvrnuo i na rad Odjela za provjeru imovinskih
kartona nositelja pravosudnih funkcija te naveo da je 98 posto nosilaca
ispunilo obavezu da dostave imovinske kartone. Detektor je
ranije pisao da je
više od stotinu sadašnjih i bivših sudija i tužilaca nisu
prijavili svoju imovinu najvišem pravosudnom tijelu te su protiv onih
koji danas obnašaju svoju dužnost podnesene prijave disciplinskim tužiocima ali
postupci još nisu pokrenuti.
- VSTV mora pokazati posvećenost procesu verifikacije
poštujući autoritet i funkcionalnu nezavisnost odjela te se suzdržavati od
restriktivnog tumačenja zakona i praksi koje mogu narušiti efikasnost mjera
integriteta - naglašeno je.
Disciplinski postupci, prema izvješaju, izazivaju
zabrinutost jer idalje imaju mali odvraćajući efekat uprkos relativno visokom
broju predmeta.
- Nije preduzet nikakav korak da se provedu prošlogodišnje
preporuke za ispravljanje ozbiljnih povreda integriteta sudstva od strane
disciplinskih tijela VSTV-a, što izaziva zabrinutost - stoji u izvještaju.
Borba protiv korupcije bez napretka
Izvještaj je ocijenio da se BiH nalazi između ranih faza
pripreme i određenog nivoa pripremljenosti u borbi protiv korupcije i da nije
postignut napredak.
- Političke vlasti nisu uspjele suzbiti raširenu korupciju i
aktivno su ometale napredak, što je dovelo do dugoročne stagnacije i povećanih
znakova preuzimanja države - navodi se, kao i da državni zakon o sprečavanju
sukoba interesa i dalje nije efikasno implementiran.
Federacija, kako se navodi, konačno je uspostavila
specijalizovane antikorupcijske odjele, nakon 11 godina kašnjenja, ali
antikorupcijsko zakonodavstvo i dalje nije usklađeno širom zemlje.
- Nisu preduzete mjere za rješavanje operativne neefikasnosti
i političkog uticaja (uključujući pritiske i zastrašivanje) koji su doveli do
selektivnog i netransparentnog pravosudnog postupanja u predmetima korupcije od
javnog značaja - stoji u izvještaju, te se dodaje da kao rezultat toga,
evidencija borbe protiv korupcije ostaje slaba, s vrlo malo presuda, posebno u
slučajevima visokog nivoa.
Pravila o sukobu interesa, provjeri imovinskih kartica i
zaštiti uzbunjivača, prema izvještaju, ili ne postoje ili i dalje nisu efikasno
provodena širom zemlje. Ipak se navodi kako je Kanton Sarajevo pokazao
opipljive rezultate u ovim oblastima.
U narednoj godini BiH bi trebala kompletirati zakonodavni i
institucionalni okvir širom zemlje u skladu s evropskim standardima i pojačati
implementaciju pravila o prevenciji sukoba interesa i zaštiti uzbunjivača.
Također bi trebala pokazati napredak u uspostavljanju
evidencije proaktivnih istraga, procesuiranja i presuda u slučajevima korupcije
visokog nivoa, u tom kontekstu, poboljšati saradnju između policije i
tužilaštava, kao i profesionalizirati tijela za prevenciju korupcije širom
zemlje osiguravanjem njihovog stalnog statusa i očuvanjem finansijske i
operativne nezavisnosti.
Zemlja hitno mora odgovoriti na preporuke Moneyvala
Borbu protiv terorizma je potrebno dodatno unaprijediti iako
je pravni okvir djelimično usklađen s pravnom stečevinom Evropske Unije, navodi
se u izvještaju ali i da se lista krivičnih djela mora uskladiti sa onim u EU,
kako bi se osigurale strožije sankcije za terorizam.
- Zemlja hitno mora odgovoriti na preporuke Moneyvala koje se
odnose na suzbijanje finansiranja terorizma - navodi se u izvještaju.
U Izvještaju se poziva na sprovođenje Strategije i akcionih
planova za borbu protiv terorizma i nasilnog ekstremizma za period 2021–2026.
- Tokom izvještajnog perioda nije bilo povratka stranih
boraca iz inostranstva, a oko 160 državljana Bosne i Hercegovine i dalje se
nalazi u Siriji i Iraku. Bosna i Hercegovina treba razviti sveobuhvatnu
politiku reintegracije - navodi se.
Institucije BiH su tokom 2024 godine pokrenule 14 istraga
zbog terorizma protiv 15 osoba , što je dvostruko više u odnosu na prethodnu
godinu, uz tri pravosnažne presude.
Od vlasti se traže bolja saradnja sa EU jedinicama za
prijavu online sadržaja i proaktivno razmjenjivanje informacija putem kontakt
tačke Europola.
- Bosna i Hercegovina mora dodatno razviti kapacitete za
istraživanje i procesuiranje finansiranja terorizma, te se suočiti s
prijetnjama koje proizlaze iz novih tehnologija. Potrebno je jačanje
kapaciteta, posebno u oblasti kriptovaluta i online sadržaja - navodi se.
Od organizacija civilnog društva i institucija zaduženih za
rad, socijalnu zaštitu, obrazovanje, mlade i zdravstvo na svim nivoima vlasti
očekuje se efikasnija uključenost u aktivnosti na sprečavanju terorizma i
radikalizacije, kao i u sprovođenje strategije borbe protiv terorizma.
Širenje ruskih dezinformacija
Izvještaj ocjenjuje i da BiH nema sveobuhvatnu procjenu, ni
okvir politike za suzbijanje prijetnji, a da su institucije i dalje ranjive na
ozbiljne cyber napade. Naveden je primjer kompanije M:tel koja je nastavila
emitovati kanal RT, iako je BiH uskladila svoj stavove sa onim EU o sankcijama
protiv Rusije.
- BiH treba jasno djelovati na zatvaranju prostora za strane
manipulacije informacijama i strani maligni utjecaj, uključujući
dezinformacije, te poduzeti mjere za jačanje otpornosti društva na sve oblike
hibridnih prijetnji - dodano je.
Navedeno je i kako se javni emiteri suočavaju sa brojnim
problemima, dok je Radio televizija Republike Srpske ocijenjena kao platforma
za širenje ruskih dezinformacija, uključujući one o invaziji na Ukrajinu i
evropskom putu BiH.