Stanovnici Bosne i Hercegovine, posebno Sarajeva, svakodnevo su svjedoci
sve većeg broja električnih romobila na ulicama. Ljudi masovno romobilom idu na
posao, fakultet, školu.
Kako kažu, oni "lete", "prolijeću" i mnogim pješacima "smetaju" u saobraćaju. Iako je to jednim dijelim
dobro, jer se na taj način smanjuje upotreba automobla i samim tim i zagađenje
zraka, to ima svoje nedostatke.
No ne treba zanemariti ni to da su i sami vozači
ugroženi, posebno, jer ova oblast nije zakonski ragulisana.
Iz Zavoda za Hitnu medicinsku pomoć KS saopćili su da
svakodnevno bilježe sve veći broj intervencija zbog padova s električnih
romobila i sudara s motornim vozilima.
Posljedice toga su teške povrede glave, ruku, nogu i
kičme.
Najčešći uzroci nesreća su vožnja bez kacige,
prevelika brzina i gubitak kontrole, kretanje po kolovozu umjesto biciklističke
staze, vožnja pod utjecajem alkohola i više osoba na jednom romobilu. Apelovali
su na građane da budu oprezni.

Savjeti hitne pomoći za vožnju romobila
FOTO: Hitna pomoć/Facebook
O ovoj temi razgovarali smo sa sudskim vještakom
saobraćajne struke Mirzetom Sarajlićem. Na naše pitanje koliko ima
registrovanih električnih romobila u BiH i Sarajevu kaže:
-Ne postoje podaci koji nam pokazuju tačan broj
romobila koji su u upotrebi u gradovima u BiH i njihova registracija nije
obavezna. Istraživanja koja sam proveo pokazuju da oko 4,7 posto dnevnih vožnji
u gradovima se obavlja biciklom, elektricnim romobilom ili nekim drugim
sredstvom ekoloski održive urbane mobilnosti.
Ovo je zaista mali broj i on bi u
budućnosti trebao biti veći. Sve
zavisi od privlačnosti ovih prevoznih sredstava kao i od razvoja
infrastrukture. Još uvjek je automobil najprivlačnije prevozno sredstvo za vožnju, a to bi se trebalo promjeniti ako želimo
sigurniji, pouzdaniji i ekološki prihvatljiviji saobraćajni sistem u gradu - kaže
inženjer saobraćaja Muriz Sarajlić.
Na pitanje da li je povećan broj nesreća u kojoj učestvuju
romobili kaže:
- Čim imamo povećanu upotrebu ovih vozila imamo i saobraćajne
nezgode, ali stvari ne treba posmatrati na taj način. Sa aspekta struke nama
romobili trebaju. Osobe koje voze romobil ranije su vozile automobil za ista dnevna kretanja, pa kada se desi konflikt sa
pješakom možemo se zapitati da li je povoljniji konflikt sa romobilom ili sa
automobilom i kamionom.
Pažnje zaista nikada nije dosta na svim stranama
uključujući i pješake. U ovim vremenima gdje su građani opterećeni drustvenim
problemima i omamljeni društvenim mrežama i mobilnim telefonima, teško da možemo
naći i jednog potpuno psihički prisutnog učesnika u saobraćaju. Neophodno je
pored toga što pazimo da drugog ne povrijedimo, u isto vrijeme paziti na sebe- naglašava naš sagovornik.
Na pitanje u koju kategoriju vozila spada romobil, Sarajlić kaže:
- Romobil je konstruktivno najbliži biciklu, ali nije
biciklo i dosta je zahtjevniji za vožnju od bicikla. Romobil je nestabilan, ima
male radijuse točkova, njegova brzina brže dostiže maksimum. To vozači ovih
sredstava stalno moraju imati na umu.
Evropske prakse su da se ova vozila poistovjećuju sa
biciklima i električnim biciklima. Njihovo mjesto za kretanje je biciklistička
staza, a ukoliko ne postoji onda uz desnu ivicu kolovoza. Međutim vidljivo je
da se kreću i pješačkim površinama i ometaju pješake koji stvaraju
revolt protiv ovih sredstava.
Naime, to je rezultat neodgovornosti pojedinaca, koji se kreću pješačkim površinama velikom brzinom i bez povećane pažnje. Ako
je već nužno kretanje "tuđom teritorijom", to jeste pješačkim
površinama, onda treba imati na umu da se ne kreće brzinom većom od 10km/h i na
taj način nećemo nikoga ugrožavati. Svako drugačije ponašanje narušava ugled
svih vozača romobila i treba biti sankcionisano – kaže naš sagovornik.
Iako kod nas ova oblast nije definisana zakonom, propisana
brzina za kretanje romobila od 25 km/h. To je evropki standard dizajna i sigurnosti, te tehnički standard koji većina zemalja EU koristi
kao osnovu za regulaciju romobila.
Koliko godina trebate imati ako vozite romobil?
Isto važi i za starosnu dob osobe koja vozi romobil. Kao
i za bicikl, to je 14 godina.
-Ovdje je napravljen propust i kad su bicikli u pitanju.
Naime, naši zakonodavaci su dozvolii samostalnu vožnju osobama od 14 godina
biciklom na javnom putu, a te osobe nisu imale niti jedne prilike da upoznaju
saobraćajna pravila. Ovdje bi trebalo u okviru tehničkog odgoja ili moje okoline uspostaviti sistem obuke i testiranja osoba od 14 godina. Škole bi trebale izdavati potvrde koje bi dokazivale da ta djeca znaju saobraćajna pravila. To je sve bez nadzora, a najjednostavniji
primjer je obuka u okviru škole - kaže Sarajlić za Faktor.
Na naše pitanje postoje li kazne u ovoj oblasti, naš
sagovornik navodi:
- Kanton Sarajevo jedini ima dio
kaznenih odredbi koji se odnosi na kretanje ovih sredstava pješačkim površinama,
mada smatram da i ovo treba ukinuti iz razloga koji sam ranije naveo a to je da
nam ova sredstva trebaju kao alternativa automobilima, ali regulacija je
neophodna zbog neodgovornih pojedinaca - smatra Sarajlić.
Registracija romobila, nema zakonske regulative
Još uvijek ova vozila nisu u BiH podložna registraciji. Regulacija i registracija električnih romobila dosta se
razlikuje po evropskim gradovima. Neki zahtijevaju registraciju ili tablice,
dok drugi tretiraju romobile kao bicikle i ne traže ništa.
Kako regulisati ovu oblast?
Sarajlić smatra da najjednostavnije rješenje jeste da
se ova sredstva poistovjete sa biciklima. U članu 9 Zakona o osnovama sigurnosti soabraćaja treba definisati šta je to romobil, a dalje u pravilima za
kretanje bicikala dodati da vrijede i za romobile. Ne treba previše normirati i
zbunjivati ljude.
Jednostavno treba preuzeti već provjerene principe. Ako
izgradimo infrastrukturu, povećamo sigurnosti i okrenemo se masovnoj upotrebi
bicikla, romobila, javnog prijevoza nećemo ginuti kako danas ginemo a svake godine nam pogine između 220 i 300 ljudi, a
bilo je godina kada smo imali i do 400 poginulih u saobraćajnim
nezgodama.
Primjeri iz drugih država
Naš sagovornik naveo je da su i u drugim zemljama zakonski propisi drugačiji.
U Berlinu električni romobili do 20 km/h spadaju
u kategoriju "mini vozila". Obavezno je osiguranje i naljepnica (slično
tablici). Nije potrebna klasična registracija u MUP-u, ali potrebno je imati
osiguranje. Vožnja je dozvoljena na biciklističkim
stazama, ne na trotoaru.
U Parizu 2023. romobili za iznajmljivanje su
zabranjeni, ali privatni su dozvoljeni. Ne traži se registracija, ali se
moraju poštovati pravila - brzina do 25
km/h, jedna osoba na romobilu. Vožnja je dozvoljena na biciklističkim
stazama ili kolovozu, ali ne na pločniku.
U Beču električni romobili tretiraju se kao bicikli. Nema
posebne registracije. Brzina ograničena na 25 km/h. Vožnja je
dozvoljena na biciklističkim stazama.
U Hrvatskoj kazne za električne romobile povećane su
2022. godine. Ako se prekorači brzina, osnovna kazna od oko 65 eura se
udvostručuje i iznosi oko 130 eura.
U Francuskoj romobili smiju ići najviše 25 km/h. Ako
se vozi brže, kazna može biti i do 1.500 eura, a dodatno je zabranjena vožnja
po pješačkim povrsinama, što se kažnjava sa 135 eura.
U Italiji ograničenje brzine je 20 km/h (u pješačkim
zonama 6 km/h). Prekoračenje brzine se kažnjava novčanom kaznom od 42 do 168
eura.
Kontaktirali smo i Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo gdje su nam rekli da nemaju informaciju o povećanom broju saobraćajnih nesreća iz prostog razloga što za oblast nije zakonski regulisana.
No, kako kažu Izmjenama i dopunama Zakona o uređenju saobraćaja na području Kantona
Sarajevo uređena su određena pravila za učestvovanje električnih romobila u saobraćaju.
-
Zabranjuje se kretanje bicikala, mopeda i električnih romobila sredstava na površinama koje su namijenjene za kretanje pješaka.
Biciklističkim stazama i biciklističkim trakama dozvoljeno je kretanje
bicikala, električnih romocila i mopeda ukoliko je pokretan snagom vozača.
Vozač koji pri skretanju vozila presijeca biciklističku stazu ili
biciklističku traku koja se pruža uzduž kolovoza kojim se kreće, dužan je
propustiti bicikl, moped ili električno romobil, koji se kreće biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u istom ili suprotnom
smjeru, osim ako saobraćajnim znakom nije drugačije definisano - saopćili su iz MUP-a KS.
Iz Ministarstva unutrašnjih poslova KS su naglasili da
će za krešenje ovih odredbi, vozač električnog romobila, kao učesnik u
saobraćaju, biti kažnjen novčanom kaznom od 50 do 250 KM.
- MUP KS u
prijedlogu za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u Bosni i Hercegovini uputilo je prijedloge
koji se odnose na detaljnije regulisanje učestvovanja električnih romobila u
saobraćaju, a koje obuhvataju odredbe koje se odnose na uvjete njihovog
upravljanja i pravila saobraćaja - naveli su.