open-navfaktor-logo
Prijava
search iconJavi Faktoru
search
Saobraćajni stručnjak sve objasnio
Sve veći broj intervencija ljekara zbog pada sa romobila: Ko kome smeta u saobraćaju i šta je sa zakonskom regulativom
Dok iz Hitne pomoći KS upozoravaju na sve veći broj nesreća i apeluju na građane, sudski vještak saobraćajne struke Mirzet Sarajlić kaže da romobili trebaju biti registrovani kao bicikli
AUTOR: Aida Tukar
29.08.2025. u 07:38
get url
text
Električni romobil
Električni romobil
FOTO: Arhiv
Stanovnici Bosne i Hercegovine, posebno Sarajeva, svakodnevo su svjedoci sve većeg broja električnih romobila na ulicama. Ljudi masovno romobilom idu na posao, fakultet, školu.
Kako kažu, oni "lete", "prolijeću" i mnogim pješacima "smetaju" u saobraćaju.  Iako je to jednim dijelim dobro, jer se na taj način smanjuje upotreba automobla i samim tim i zagađenje zraka, to ima svoje nedostatke.
No ne treba zanemariti ni to da su i sami vozači ugroženi, posebno, jer ova oblast nije zakonski ragulisana.
Iz Zavoda za Hitnu medicinsku pomoć KS saopćili su da svakodnevno bilježe sve veći broj intervencija zbog padova s električnih romobila i sudara s motornim vozilima.
Posljedice toga su teške povrede glave, ruku, nogu i kičme.
Najčešći uzroci nesreća su vožnja bez kacige, prevelika brzina i gubitak kontrole, kretanje po kolovozu umjesto biciklističke staze, vožnja pod utjecajem alkohola i više osoba na jednom romobilu. Apelovali su na građane da budu oprezni.
Savjeti hitne pomoći za vožnju romobila
FOTO: Hitna pomoć/Facebook
O ovoj temi razgovarali smo sa sudskim vještakom saobraćajne struke Mirzetom Sarajlićem.  Na naše pitanje koliko ima registrovanih električnih romobila u BiH i Sarajevu kaže:
-Ne postoje podaci koji nam pokazuju tačan broj romobila koji su u upotrebi u gradovima u BiH i njihova registracija nije obavezna. Istraživanja koja sam proveo pokazuju da oko 4,7 posto dnevnih vožnji u gradovima se obavlja biciklom, elektricnim romobilom ili nekim drugim sredstvom ekoloski održive urbane mobilnosti.
Ovo je zaista mali broj i on bi u budućnosti trebao biti veći.  Sve zavisi od privlačnosti ovih prevoznih sredstava kao i od razvoja infrastrukture. Još uvjek je automobil najprivlačnije prevozno sredstvo za vožnju, a to bi se trebalo promjeniti ako želimo sigurniji, pouzdaniji i ekološki prihvatljiviji saobraćajni sistem u gradu - kaže inženjer saobraćaja Muriz Sarajlić.
Opreza nikad dosta
Na pitanje da li je povećan broj nesreća u kojoj učestvuju romobili kaže:
- Čim imamo povećanu upotrebu ovih vozila imamo i saobraćajne nezgode, ali stvari ne treba posmatrati na taj način. Sa aspekta struke nama romobili trebaju. Osobe koje voze romobil ranije su vozile automobil za ista dnevna kretanja, pa kada se desi konflikt sa pješakom možemo se zapitati da li je povoljniji konflikt sa romobilom ili sa automobilom i kamionom.
Pažnje zaista nikada nije dosta na svim stranama uključujući i pješake. U ovim vremenima gdje su građani opterećeni drustvenim problemima i omamljeni društvenim mrežama i mobilnim telefonima, teško da možemo naći i jednog potpuno psihički prisutnog učesnika u saobraćaju. Neophodno je pored toga što pazimo da drugog ne povrijedimo, u isto vrijeme paziti na sebe- naglašava naš sagovornik.
Šta je ustvari romobil?
Na pitanje u koju kategoriju vozila spada romobil, Sarajlić kaže:
- Romobil je konstruktivno najbliži biciklu, ali nije biciklo i dosta je zahtjevniji za vožnju od bicikla. Romobil je nestabilan, ima male radijuse točkova, njegova brzina brže dostiže maksimum. To vozači ovih sredstava stalno moraju imati na umu. 
Evropske prakse su da se ova vozila poistovjećuju sa biciklima i električnim biciklima. Njihovo mjesto za kretanje je biciklistička staza, a ukoliko ne postoji onda uz desnu ivicu kolovoza. Međutim vidljivo je da se kreću i pješačkim površinama i ometaju pješake koji stvaraju revolt protiv ovih sredstava.
Mirzet Sarajlić
Naime, to je rezultat neodgovornosti pojedinaca, koji se kreću pješačkim površinama velikom brzinom i bez povećane pažnje. Ako je već nužno kretanje "tuđom teritorijom", to jeste pješačkim površinama, onda treba imati na umu da se ne kreće brzinom većom od 10km/h i na taj način nećemo nikoga ugrožavati. Svako drugačije ponašanje narušava ugled svih vozača romobila i treba biti sankcionisano – kaže naš sagovornik.
Iako kod nas ova oblast nije definisana zakonom, propisana brzina za kretanje romobila od 25 km/h. To je evropki standard dizajna i sigurnosti, te tehnički standard koji većina zemalja EU koristi kao osnovu za regulaciju romobila.
Koliko godina trebate imati ako vozite romobil?
Isto važi i za starosnu dob osobe koja vozi romobil. Kao i za bicikl, to je 14 godina.
FOTO: Ilustracija
-Ovdje je napravljen propust i kad su bicikli u pitanju. Naime, naši zakonodavaci su dozvolii samostalnu vožnju osobama od 14 godina biciklom na javnom putu, a te osobe nisu imale niti jedne prilike da upoznaju saobraćajna pravila. Ovdje bi trebalo u okviru tehničkog odgoja ili moje okoline uspostaviti sistem obuke i testiranja osoba od 14 godina. Škole bi trebale izdavati potvrde koje bi dokazivale da ta djeca znaju saobraćajna pravila. To je sve bez nadzora, a najjednostavniji primjer je obuka u okviru škole - kaže Sarajlić za Faktor.
Na naše pitanje postoje li kazne u ovoj oblasti, naš sagovornik navodi:
- Kanton Sarajevo jedini ima dio kaznenih odredbi koji se odnosi na kretanje ovih sredstava pješačkim površinama, mada smatram da i ovo treba ukinuti iz razloga koji sam ranije naveo a to je da nam ova sredstva trebaju kao alternativa automobilima,  ali regulacija je neophodna zbog neodgovornih pojedinaca - smatra Sarajlić. 
Registracija romobila, nema zakonske regulative
Još uvijek ova vozila nisu u BiH podložna registraciji.  Regulacija i registracija električnih romobila dosta se razlikuje po evropskim gradovima. Neki zahtijevaju registraciju ili tablice, dok drugi tretiraju romobile kao bicikle i ne traže ništa.
Kako regulisati ovu oblast?
Sarajlić smatra da najjednostavnije rješenje jeste da se ova sredstva poistovjete sa biciklima. U članu 9 Zakona o osnovama sigurnosti soabraćaja treba definisati šta je to romobil, a dalje u pravilima za kretanje bicikala dodati da vrijede i za romobile. Ne treba previše normirati i zbunjivati ljude. 
Jednostavno treba preuzeti već provjerene principe. Ako izgradimo infrastrukturu, povećamo sigurnosti i okrenemo se masovnoj upotrebi bicikla, romobila, javnog prijevoza nećemo ginuti kako danas ginemo a svake godine nam pogine između 220 i 300 ljudi, a bilo je godina kada smo imali i do 400 poginulih u saobraćajnim nezgodama. 
Primjeri iz drugih država
Naš sagovornik naveo je da su i u drugim zemljama zakonski propisi drugačiji.
U Berlinu električni romobili do 20 km/h spadaju u kategoriju "mini vozila". Obavezno je osiguranje i naljepnica (slično tablici). Nije potrebna klasična registracija u MUP-u, ali potrebno je imati osiguranje. Vožnja je dozvoljena na biciklističkim stazama, ne na trotoaru.
U Parizu 2023. romobili za iznajmljivanje su zabranjeni, ali privatni su dozvoljeni. Ne traži se registracija, ali se moraju poštovati pravila -  brzina do 25 km/h, jedna osoba na romobilu. Vožnja je dozvoljena na biciklističkim stazama ili kolovozu, ali ne na pločniku.
U Beču električni  romobili tretiraju se kao bicikli. Nema posebne registracije. Brzina ograničena na 25 km/h. Vožnja je dozvoljena  na biciklističkim stazama.
U Hrvatskoj kazne za električne romobile povećane su 2022. godine. Ako se prekorači brzina, osnovna kazna od oko 65 eura se udvostručuje i iznosi oko 130 eura.
U Francuskoj romobili smiju ići najviše 25 km/h. Ako se vozi brže, kazna može biti i do 1.500 eura, a dodatno je zabranjena vožnja po pješačkim povrsinama, što se kažnjava sa 135 eura.
U Italiji ograničenje brzine je 20 km/h (u pješačkim zonama 6 km/h). Prekoračenje brzine se kažnjava novčanom kaznom od 42 do 168 eura.
Šta kažu u MUP-u KS?
Kontaktirali smo i Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo gdje su nam rekli da nemaju informaciju o povećanom broju saobraćajnih nesreća iz prostog razloga što za oblast nije zakonski regulisana. 
No, kako kažu Izmjenama i dopunama Zakona o uređenju saobraćaja na području Kantona Sarajevo uređena su određena pravila za učestvovanje električnih romobila u saobraćaju.
-  Zabranjuje se kretanje bicikala, mopeda i električnih romobila sredstava na površinama koje su namijenjene za kretanje pješaka.  Biciklističkim stazama i biciklističkim trakama dozvoljeno je kretanje bicikala, električnih romocila i mopeda ukoliko je pokretan snagom vozača.              
Vozač koji pri skretanju vozila presijeca biciklističku stazu ili biciklističku traku koja se pruža uzduž kolovoza kojim se kreće, dužan je propustiti bicikl, moped ili električno  romobil, koji se kreće biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u istom ili suprotnom smjeru, osim ako saobraćajnim znakom nije drugačije definisano - saopćili su iz MUP-a KS.
Kazne ipak postoje
Iz Ministarstva unutrašnjih poslova KS su naglasili da će za krešenje ovih odredbi, vozač električnog romobila, kao učesnik u saobraćaju, biti kažnjen novčanom kaznom od 50 do 250 KM. 
- MUP KS u prijedlogu za donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u Bosni i Hercegovini uputilo je prijedloge koji se odnose na detaljnije regulisanje učestvovanja električnih romobila u saobraćaju, a koje obuhvataju odredbe koje se odnose na uvjete njihovog upravljanja i pravila saobraćaja - naveli su.
comment
prikaži komentare (0)
POVEZANO
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.