Svjetska filmska zvijezda, ali i jedno od najraznovrsnijih glumačkih lica na filmskom platnu, četverostruko nominovani za nagradu Oscar, Američke filmske akademije, glumac Willem Dafoe, održao je jutros masterclass u Sarajevu u okviru 31. izdanja Sarajevo Film Festivala, gdje je s publikom, mladim talentima i filmskim profesionalcima podijelio svoja razmišljanja o modernoj umjetnosti i kinematografiji, filmskim iskustvima, saradnji s rediteljima i kolegama tokom karijere te refleksijama o umjetnosti danas.
Willem Dafoe je dobitnik počasnog Srca Sarajeva, u znak priznanja za njegov dugogodišnji doprinos filmskoj umjetnosti, a nagrada će mu biti uručena večeras.
Ne znam šta je tačno ono što me drži živim kao glumca
Njegov najnoviji film, "The Birthday Party", (Rođendanska zabava), koji je premijerno prikazan na Filmskom festivalu u Locarnu, također se prikazuje na ovogodišnjem SFF-u.
U ovom filmu, Dafoe preuzima novu izazovnu ulogu, utjelovljujući grčkog milijardera koji planira raskošnu proslavu rođendana za svoju kćerku.
Moderator masterclassa je uvodno istakao da Dafoe nije samo izvanredan glumac po kvantitetu uloga, već i po kvalitetu i utjecaju na samu glumu.
- Postoje glumci koji su svojim radom podigli nivo kinematografske glume, a Willem Dafoe je među rijetkima koji to čine decenijama.
Dafoe je na početku razgovora svoje oblikovanje kao glumca povezao sa eksperimentalnim teatrom u New Yorku krajem 1970-ih, kada je postao član teaterske grupe "The Wooster Group".
Naglasak trupe na kolektivnom stvaranju i fizičkoj disciplini formirao je njegov pristup performansu.
- Ne znam šta je tačno ono što me drži živim kao glumca. Kada ulazim u ulogu, ne želim sve unaprijed znati. Želim biti iznenađen. Želim biti promijenjen - rekao je Dafoe.
Za Dafoea, gluma nije samo "pretvaranje", već utjelovljenje, gdje fizička akcija vodi ka emocionalnoj istini.
- Teatar me naučio da se posvetim cijelim tijelom. Ne možete se sakriti na sceni. Ta disciplina, dolazak, prisustvo, vježbanje dok djelo "ne diše" pratila me kroz cijelu karijeru - prisjetio se.
Ova filozofija kasnije je bila ključna u filmovima koji zahtijevaju i fizičku izdržljivost i psihološku dubinu, poput Oliver Stoneovog filma Vod (Platoon) (1986), gdje je Dafoe tumačio poručnika Eliasa, stvarajući jednu od najprepoznatljivijih uloga iz Vijetnamskog rata na filmu.
Ne zanima me da pokažem samo šta ja mogu
Dafoe naglašava da je gluma u osnovi relacijska.
- Ne zanima me da pokažem samo šta ja mogu - rekao je te dodao:
- Zanima me šta se dogodi kada sam u bliskoj saradnji sa rediteljem, scenarijem, okolnostima. Tada posao postaje živ.
Sa evidentnim poštovanjem govorio je o saradnji s Martinom Scorseseom na Posljednjoj iskušenju Krista (1988), filmu koji je izazvao kontroverze, ali mu je omogućio da istraži ljudsku ranjivost Isusa.
- Scorsese je stvorio atmosferu u kojoj vjera i sumnja mogu koegzistirati. To mi je dalo slobodu da pristupim Isusu ne kao ikoni, nego kao čovjeku u potrazi - kazao je.
O Lars von Trieru, s kojim je radio na Antichrist (2009) i Nymphomaniac (2013), rekao je da uživa u destabilizaciji procesa.
- Stavlja vas u situacije gdje ne znate šta će se dogoditi. To može biti zastrašujuće, ali i oslobađajuće. Otkriva dijelove vas samih za koje niste znali da postoje.
Sa Robertom Eggersom radio je na filmu Svjetionik (The Lighthouse 2019) i opisao je klaustrofobične setove, teške vremenske uvjete i arhaični dijalog kao "dar".
- Primorava vas da izađete iz zone komfora. Ne glumite taj film, preživljavate ga. I u tom preživljavanju nešto sirovo izbija.
Dafoe nije izbjegavao da govori o emocionalnom trošku uloga koje je igrao.
- Morate se izložiti. Ako se štitite, niste zaista tu. Rizik je ključan, rizik od neuspjeha, da izgledate smiješno, da izgubite kontrolu. Bez toga ponavljate samo trikove.
Ova spremnost na rizik je, kaže, razlog zbog kojeg ga privlači nezavisna kinematografija koliko i studijski filmovi. Iako ga publika prepoznaje iz blockbuster franšiza poput Spider-Mana, Dafoe naglašava da te uloge čine samo dio slagalice.
- Veliki filmovi daju vidljivost, naravno, ali u manjim, neobičnim filmovima često pronalazite slobodu. Možete se reinventirati. Možete biti metaforički i doslovno ranjivi i otkriti nešto neočekivano.”
Upitan o četiri nominacije za Oscara za Platoon, Shadow of the Vampire (2000), The Florida Project (2017) i At Eternity’s Gate (2018), Dafoe je priznanje prihvatio s poniznošću, ali i insistirao na prizemnošću.
- Lijepo je, naravno, ali nagrade was ne čine boljim glumcem. Posao to čini. Proces to čini. Važno je pitati se jesam li se potpuno posvetio? Jesam li se predao ulozi? Je li saradnja stvorila nešto veće od mene - rekao je.
Dafoe koji je u julu napunio 70 godina i dalje radi u ritmu koji bi iscrpio glumce upola mlađe on njega samog.
Ključ, kaže, je znatiželja.
- Dan kada prestanem biti znatiželjan je dan kada bih trebao prestati glumiti. Ali još uvijek sam gladan. Još uvijek želim igrati. I dok postoje režiseri i priče koje me izazivaju, nastavit ću - poručio je.
Brzina i distrakcije otežavaju prisutnost
Prisutnost je bila jedna od glavnih tema masterclassa, ne samo kao umjetnički alat, već i životna filozofija.
- Prisutnost znači da ne razmišljate o tome kako izgledate, šta ljudi misle, ili da li ste dovoljno dobri. Znači da ste ovdje, sada, u ovom trenutku. To je jedino mjesto gdje se stvaranje događa - kazao je.
Povezao je ovo s kritikom savremenog društva, u kojem brzina i distrakcije otežavaju prisutnost.
- Živimo u svijetu gdje svi stalno moderiraju sebe. Ali posao glumca je suprotan: on jednostavno mora biti - podvukao je.
Govoreći o savjetima za mlade filmske autore, Dafoe je rekao da ne trebaju čekati ničiju dozvolu.
- Radite, stvarajte, nađite saradnike. Napravite nešto. I ne bojte se neuspjeha - rekao je.
Naglasio je da glumci ne bi trebali planirati karijere isključivo strateški imajući u vidu kako će se neki potencijalni potezi i odabir uloga odraziti na potencijalnu buduću karijeru jer to često ima paralizirajući efekat.
- Ako kalkulirate svaki korak, gubite radost. Neka vas vodi posao. Recite "da" onome što vas plaši jer to je prilika za rast - poručio je.
Dafoe je ostavio publiku s refleksijom o važnosti ostajanja početnikom, bez obzira na iskustvo.
- Svaka uloga je prva uloga. Svaki put kad počnete iznova, ne znate možete li to. I to je dobro. Održava vas skromnim. Održava vas živim - kazao je Dafoe.