Fortenova grupa, nasljednica nekadašnjeg Agrokora, u
posljednjih nekoliko godina provela je niz značajnih prodaja svojih kompanija,
s ciljem smanjenja duga i usmjeravanja poslovanja na ključne djelatnosti.
Proces transformacije, započet nakon sloma Agrokora,
rezultirao je promjenom vlasničke strukture i restrukturiranjem portfelja, u
kojemu Fortenova zadržava one kompanije čiji su proizvodi i usluge direktno
usmjereni krajnjim kupcima.
Fortenova je i dalje vlasnik kompanija poput Konzuma,
Mercatora, Jamnice, Sarajevskog kiseljaka itd. No morala se odreći mnogih
drugih kompanija kako bi sanirala enorman dug, piše
BiznisInfo.ba.
Prodaja Mercator-Embe austrijskoj Agrani
Jedna od posljednjih transakcija odnosi se na prodaju
prehrambene kompanije Mercator-Emba, specijalizirane za proizvodnju kakao
napitaka i deserata poput BenQuicka i Sladkog greha. Kompaniju preuzima
austrijska grupa Agrana, globalni lider u proizvodnji voćnih pripravaka i
koncentrata sokova.
Vrijednost transakcije, prema neslužbenim informacijama,
iznosi otprilike 45 miliona eura, a završetak ovisi o odobrenju regulatornih tijela.
Mercator-Emba ostvaruje godišnji prihod od približno 30
miliona eura i zapošljava otprilike 100 radnika. Iako se radi o profitabilnoj i
uglednoj firmi, Fortenova je navela da se ona više ne uklapa u strateški smjer
grupe.
Prema riječima izvršnog direktora Fortenove Fabrisa
Peruška, cilj je usredotočiti se na temeljne djelatnosti, dok Agrana u ovoj
akviziciji vidi priliku za širenje distribucijskih kanala i kupaca u rastućem
prehrambenom sektoru.
Prodaja Agrolagune i Vinarije Novigrad Badelu
U martu je Badel 1862 postao vlasnik Agrolagune d.d. iz
Poreča i Vinarije Novigrad d.o.o., preuzevši ih od Fortenove. Ova akvizicija
označila je daljnje konsolidiranje domaće industrije pića. Integracijom
Agrolagune, Badel je postao jedina kompanija u Hrvatskoj koja pokriva sve
ključne vinske regije, proširivši svoju proizvodnju na ukupno 800 hektara
vinograda i povećavši kapacitet s 2,5 na 6,5 miliona litara vina godišnje.
Za Fortenovu, prodaja Agrolagune značila je još jedan korak
u procesu fokusiranja na maloprodaju i preradu hrane, dok je za Badel to bio
strateški potez kojim učvršćuje lidersku poziciju na domaćem tržištu vina i
jakih alkoholnih pića.
Prodaja Belja, Vupika i PIK Vinkovaca Podravki
Fortenova se odrekla i značajnih poljoprivrednih kompanija
– Belja, Vupika i PIK Vinkovci – koje je preuzela Podravka. Time su završeni
višemjesečni pregovori i Podravka je značajno ojačala svoju prisutnost u
domaćem agrobiznisu.
Ove kompanije nekada su bile perjanice Agrokora i cijelog
hrvatskog biznisa.
Prepuštanje Leda, Frikoma i Leda Čitluk
Početkom 2021. godine, Fortenova je prodala svoju
najznačajniju grupaciju u segmentu smrznute hrane. Britanski Nomad Foods
preuzeo je Ledo plus, Ledo Čitluk i Frikom, zajedno s povezanim društvima, u
transakciji vrijednoj 615 miliona eura.
Time je tržište smrznute hrane u regiji dobilo novog
velikog igrača, dok je Fortenova ostvarila ključni prihod za smanjenje svojih
dugova.
Prodaja Eko Biograda beogradskoj Tamivi
U aprilu ove godine je objavljeno da je firma Eko Biograd
plus, proizvođač povrća, prešla u vlasništvo beogradske kompanije Tamiva.
Poslovni model firme, koja je godinama gomilala gubitke od preko četiri miliona
eura, pokazao se neodrživim. Prodaja je provedena u tišini, a radnici su bez
najave ostali bez posla, što je izazvalo kritike sindikata.
Finansijsko restrukturiranje i smanjenje duga
Sve ove prodaje dio su šire strategije Fortenove grupe. Od
2019. godine, kada je osnovana kao nasljednica Agrokora, grupa je smanjila
bruto dug s dvije milijarde eura na 650 miliona eura, dok je istovremeno EBITDA
više nego udvostručena.
U julu ove godine, Fortenova je potpisala ugovor o
refinansiranju zaduženja od 550 miliona eura sa Zagrebačkom bankom i UniCredit
Groupom, čime je ostvarila najveće privatno korporativno finansiranje u
Hrvatskoj. Ovaj aranžman predstavlja važan korak ka stabilizaciji i jačanju
finansijske pozicije kompanije.
Fokusiranje na ključne djelatnosti
Nekada najveća hrvatska i regionalna kompanija, Agrokor –
danas Fortenova grupa – prošla je kroz duboko restrukturiranje obilježeno
rasprodajom brojnih kompanija. Prodaje poput Leda, Belja, Agrolagune i
Mercator-Embe osigurale su sredstva za smanjenje duga i održavanje stabilnosti
poslovanja. Istovremeno, kupci poput Podravke, Badela i Agrane dobili su
priliku ojačati svoje pozicije na tržištu.
Transformacija Fortenove pokazuje trend u kojemu se velike
korporacije sve više usmjeravaju na ključne djelatnosti, dok sporedne i manje
strateške kompanije prelaze u ruke novih vlasnika spremnih na ulaganja i
daljnji razvoj.