Direktor Ryanaira Michael O'Leary još jednom je uzdrmao
evropsku avioindustriju izjavom da predviđa propast ili preuzimanje Wizz Aira,
kompanije koju smatra "strukturalno nestabilnom i finansijski rizičnom".
U razgovoru za italijanski Corriere della Sera, O'Leary je
iznio oštru kritiku poslovnog modela mađarskog niskobudžetnog avioprijevoznika,
navodeći da je Wizz Air "sam sebi ugrozio budućnost".
v2-intext-01
- Tokom pandemije prodali su svoje avione i unajmili ih
nazad po visokim cijenama. Posljednjih godina širili su flotu kupovinom aviona
od vlastitog glavnog dioničara, a zatim su se obratili bankama za
refinansiranje kroz skupe sale-and-leaseback ugovore. Pet godina su bilježili
profit od tih transakcija, kao neka vrsta Ponzi šeme: što više rastu, više
zarađuju. Ali sada je rast stao i taj model više ne funkcioniše - rekao je
O’Leary.
On je dodao da Wizz Air "nema jasan pravac i skače s tržišta
na tržište", podsjetivši na česte i neuspješne pokušaje širenja.
v2-out-of-page
- Pet godina su govorili da će se širiti u Italiji, pa u
Beču: i nestali su. Zatim su najavili da će postati broj jedan u Bliskom
istoku, pa zatvorili bazu u Abu Dhabiju jer su, zamislite, otkrili da ima
pijeska u pustinji. Sada hoće u Kazahstan, pa opet u Poljsku, ali tamo smo mi
već duboko investirali. Sve u svemu, izgleda da ove godine neće zaraditi ni
jedan euro - izjavio je O’Leary.
Dodao je da im se evropski aerodromi sami javljaju i kažu - "da, Wizz leti odavde, ali strahujemo da ih dogodine više neće biti".
Ryanair preuzeo vodstvo u regiji, Wizz Air jača prisustvo u
BiH
Jedna od glavnih borbi dvije kompanije vodi se na prostoru
bivše Jugoslavije, uključujući BiH.
Tokom ljeta 2024. Ryanair je prestigao Wizz Air i postao
najveći avioprijevoznik na prostoru bivše Jugoslavije, a tu poziciju zadržava i
dalje.
Kompanija ima dominantno prisustvo u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini,
gdje je nadmašila svog niskobudžetnog rivala, dok Wizz Air ostaje vodeći u
Sjevernoj Makedoniji, Crnoj Gori i Srbiji.
Ipak, dok O'Leary kritikuje, Wizz Air nastavlja sa širenjem - i to upravo u regionu koji Ryanair sve više smatra svojim "dvorištem".
Kompanija Wizz Air je najavila da želi postati najveći avioprijevoznik na
prostoru bivše Jugoslavije, a ključni korak u tom pravcu bit će otvaranje nove
baze u Tuzli.
Baza će omogućiti ponovo uspostavljanje i proširenje linija
prema evropskim destinacijama poput Njemačke, Švedske, Švicarske i Austrije,
čime će Wizz Air dodatno ojačati poziciju u Bosni i Hercegovini.
Radi se o
povratku na tržište s kojeg se povukao 2023. godine, nakon zatvaranja bivše
baze u Tuzli.
Dvije filozofije - dva pristupa tržištu
Sukob između Ryanaira i Wizz Aira nije samo tržišni, već i
ideološki.
O’Learyjev Ryanair vodi ultrakonzervativnu politiku troškova, čvrsto
se držeći principa profitabilnosti svake rute.
S druge strane, Wizz Air njeguje
model agresivnog širenja, često ulazeći na nova tržišta uz visoke rizike.
Dok O'Leary predviđa da će njegov konkurent "nestati u
tišini", Wizz Air ulaže u rast u jugoistočnoj Evropi i u BiH, što bi moglo
predstavljati test izdržljivosti njegovog poslovnog modela,
piše BiznisInfo.ba.