Mnogi ljudi se "boje" tunela ili im bar nije ugodno voziti se njime, pa jedva čekaju da ta vožnja prođe. Tim gore je ako se desi neki zastoj ili saobraćajna nesreća, dobro je znati kako se ponašati u takvim situacijama.
O tome smo razgovarali sa stručnjakom za saobraćaj Mirzetom Sarajlićem. Kako kaže, najvažnije je ostati smiren i ne paničiti:
v2-intext-01
- U saobraćajnoj struci, tuneli se smatraju infrastrukturnim objektima sa najtežim i specifičnim rizicima, naročito kada dođe do incidentnih situacija kao što su kvarovi, saobraćajne nezgode ili požari. Ovo pitanje nameće se kao izazov u našoj zemlji jer izgradnjom Koridora Vc imamo značajno povećanje broja tunela, a i planiramo graditi tunel Prenj – najkompleksniji cestovni objekat u ovom dijelu Evrope.
Postupanje u tim situacijama mora biti brzo, odlučno, tačno i u skladu s propisanim protokolima, a razlike između starijih i novijih tunela mogu značajno utjecati na ishode takvih događaja - kaže Sarajlić.
v2-out-of-page
U slučaju kvara vozila unutar tunela, preporučuje se da se vozilo treba odmah zaustaviti uz desnu ivicu kolovoza, po mogućnosti potpuno van kolovoza na proširenje ili popeti skroz na revizionu stazu kako bi izbjegli da nas neko udari sa stražnjeg dijela ili u zaustavnoj niši, ukoliko postoji.
- Potrebno je uključiti sva četiri pokazivača pravca, obavezno obući reflektujući prsluk prije izlaska iz vozila i obavezno napustiti vozilo!
Kada izađemo na dužini od 100 do 200 metara unazad postaviti sigurnosni trokut, ali samo ako okolnosti dozvoljavaju. Vozač i putnici treba da napuste vozilo i udalje se na sigurnu lokaciju – idealno prema najbližem označenom sigurnosnom izlazu ili SOS niši – po mogućnosti izaći iz tunela. Obavijestiti nadležnu službu - putem SOS telefona unutar tunela ili mobilnim putem ako je to moguće, ako ima GSM signala - dodaje naš sagovornik.
Saobraćajna nesreća u tunelu
U slučaju saobraćajne nezgode, prioritet je zaštita života i osiguranje mjesta događaja. Prvo je potrebno procijeniti situaciju, ukoliko ima povrijeđenih, odmah pozvati hitne službe.
- Prije svega, treba osigurati mjesto događaja prema protokolu koji je ranije opisan. Nikako se ne zadržavati u tunelu ako postoji opasnost od požara, curenja goriva ili drugih rizika.
Slijediti sigurnosnu signalizaciju i koristiti evakuacione puteve ukoliko to situacija zahtijeva. Svaki tunel ima na određenoj udaljenosti natpis koji govori koliko smo udaljeni od izlaza iz tunela također u slučaju nestanka postoji i crvena evakuaciona linija koju je potrebno pratiti - naglašava Sarajlić.
Požar u tunelu
Požari u tunelima su izuzetno rizične situacije zbog zatvorenog prostora, prisustva zapaljivih materijala i moguće pojave gustog dima – ovo je najopasnija situacija, čak opasnija i od saobraćajne nezgode.
- Potrebno je odmah i bez odlaganja vozilo zaustaviti, isključiti motor, i putnici treba da ga napuste bez odlaganja. Ne pokušavati gašenje požara. Neki protokoli ako je riječ o početnom požaru i ako se u blizini nalazi protivpožarni aparat preporučuju gađenje požara, ali ja lično ne savjetujem takve operacije ni u kom slučaju.
Nadalje potrebno je kretati se prema označenim evakuacionim izlazima, prateći zvučne i vizuelne signale, izbjegavati kretanje uz dim i ni pod kojim uvjetima se ne vraćati nazad vozilom. Ovakve pojave naročito će biti značajne ukoliko dođe do paljenja električnih vozila i zaustavljanja u tunelu što nas sigurno čeka u budućnosti. Tunel je opasno mjesto na cesti i kao prema takvom se treba odnositi i kao takvog ga treba projektovati, nema uštede kada su sigurnosni elementi ovog objekta u pitanju - kaže Sarajlić.
Razlika između novih i starih tunela
Savremeni tuneli, naročito oni izgrađeni na autoputevima, projektovani su prema strogim evropskim i međunarodnim sigurnosnim standardima:
- Oni uključuju savremene sisteme kao što su: Automatske sisteme za detekciju incidenata i dima, ventilacione sisteme koji upravljaju dimom i zagađenjem, SOS niše, video i zvučni nadzor
S druge strane, stariji tuneli često nemaju odgovarajuće tehničke uvjete i sigurnosne sisteme, što dodatno komplikuje evakuaciju i intervenciju službi.
U takvim tunelima, odgovornost vozača i njihovo poznavanje osnovnih pravila ponašanja je od presudnog značaja međutim ako je tunel u upotrebi on mora biti siguran za učesnike u saobraćaju.
Sanacija tunela ako je ne siguran ili zatvaranje ceste jedine su dvije opcije kada su tuneli u pitanju, bilo kakav kompromis, ušteda ili rizik u ovom slučaju ne smije postojati - zaključuje Sarajlić za Faktor.