Transverzale,
longitudinala... u Sarajevu. O njima tek poneko nešto zna, osim stručnjaka naravno,
ali ono što znamo i bez da smo stručni je da najmanje desetak godina i duže slušamo o
njihovoj gradnji, svjedočimo gužvama, iskopanim cestama...
Doduše o
Prvoj transverzali ispredale su se brojne legende, jer je ona trebala da se
gradi još prije 40 godina. Ali…
Nerješeni imovinsko - pravni
odnosi i nedostatak novca samo su neki od razloga zašto se o njoj govori već skoro
pola stoljeća.
Posljednjih godina
intenzivirala se priča o njenoj gradnji. Još 2020. godine najavljena je gradnja prve dionice Prve transverzale, na
raskrnici ulica Halida Kajtaza i Kranjčevićeva.
Mrtva tačka
Vrlo brzo radovi su obustavljeni
zbog neriješenih imovinsko - pravnih odnosa, ustvari sredinom maja 2021. radovi su
stali pa su građevinske mašine koje su radile preko puta Željezničke stanice
Sarajevo preko noći nestale.
Problem je i sa uklanjanjem dijela privatne firme
Penny plus, koja se nalazi na trasi Prve transverzale.
Od
Željezničke stanice do fabrike Bosnalijek nije ni počela izgradnja. Jedino što
se u ovom trenutku radi na trasi Prve transverzale je izgradnja tunela na
Kobiljoj Glavi, odnosno probijanje tunela.
Nadu da se nešto pomjerilo s mrtve tačke prošle godine je donijela najava da se ruši sporna kuća u Tešanjskoj ulici koja je bila kočnica u nastavku gradnje, kada je u pitanju dionica od raskrsnice ulica Tešanjska i Halida Kajtaza.
Međutim, nakon toga ništa konkretno se nije desilo. Vrijeme prolazi, a transverzala se ne pomjera.
Ministar saobraćaja
Adnan Šteta nedavno je izjavio da je Zavod za izgradnju KS od 2019. do kraja
prošle godine riješio 110 predmeta na dionici Prve transverzale za šta je plaćeno
25 miliona KM. Kad će i gdje radovi biti nastavljeni još nije poznato.
Prva transverzala bi trebala biti duga 12 kilometara, a prostirala bi se od Marijin Dvora do Jošaničke petlje u Vogošći.
Kod IX transverzale situacija je drugačija. Doduše i njena gradnja traje skoro deceniju.
Tačnije, počela je prije devet godina. Pratile su je brojne kontroverze, kašnjenja, tenderi, nedostatak
novaca i ko zna šta sve ne. Uglavnom trebala je biti završena još 2020., ali nije.
Gradi se
fazno, za šta je prvobitno izdvojeno 15,5 miliona KM, da bi se na kraju došlo
do 28 miliona KM.
Inače IX transverzala prolazi kroz Alipašino
Polje (ulicom Ive Andrića) i povezana je sa "visećim" kružnim tokom u
Boljakovom Potoku. Time je omogućena
direktna povezanost urbanog područja s autoputem Koridor 5C.
Osim toga,
ova transverzala je povezana sa saobraćajnicom u ulici Džemala Bijedića, a sve
saobraćajnice imaju po dvije trake u oba smjera.
Na ovaj
način smanjit će se saobraćajne gužve, prvenstveno na području naselja
Alipašino Polje, Boljakov Potok i Alipašin Most. Osim toga, ovim se dodatno
urbanizira ovaj dio Sarajeva, u kojem je prije rata bila industrijska zona.
U septembru prošle
godine izgrađen je kružni tok kojim se povezuje IX transverzala te ulice
Džemala Bijedića i Ive Andrića, a asfaltirana je jedna od najznačajnijih
saobraćajnica na Dobrinji.
U
međuvremenu je počela rekonstrukcija saobraćajnice u ulici Bulevara Mimara
Sinana, koja je povezana s ulicom Braće Mulić što će koštati pet miliona KM.
U oktobru
2024. godine u saobraćaj je pušten jedan dio, odnosno cjelina IX transverzale
koja vodi od mosta preko kružnog toka i dalje prema autoputu.
Riječ je o mostu
koji se proteže iznad željezničke pruge i kružnom toku, koji spaja naselja
Boljakov potok i Haliloviće na području općine Novi Grad, a koji zajedno sa
priključkom na autoput čini jednu cjelinu. Ova dionica duga je 650 metara.
Za razliku
od IX, XII transverzala tek čeka svoje vrijeme.
Naime,
Općina Novi Grad je prošle godine u aprilu
izdala urbanističku saglasnost Javnom preduzeću Ceste Federacije BiH za
izgradnju dijela XII transverzale, koji prolazi kroz općinu Novi Grad, od spoja
ulica Kenana Dubravića, Stupska i ulice Kurta Schorka.
Radi se o
jednoj od najfrekventnijih saobraćajnica na prostoru Kantona Sarajevo i općine
Novi Grad koja povezuje Stupsku petlju odnosno Sarajevsku zaobilaznicu i
Međunarodni aerodrom Sarajevo.
Prema planskoj dokumentaciji planirana je izgradnja XII transverzale sa četiri
kolovozne trake i pješačkom stazom, a prva faza bi vodila od Stupske petlje do
spoja sa A transverzalom, odnosno ulaza u Međunarodni aerodrom Sarajevo, gdje
je planirana izgradnja kružnog toka.
Radi se o
trasi koja prolazi kroz dvije općine, a većim dijelom se nalazi na području
općine Ilidža, s tim da se najznačajniji objekat i kružna raskrsnica nalaze na
području općine Novi Grad u neposrednoj blizini TC Bingo i rasadnika KJKP Park,
tačnije na križanju sa budućom Južnom longitudinalom.
Proširenjem
ove saobraćajnice sa dvije na četiri saobraćajne trake, sarajevski aerodrom bi
se na kvalitetniji način povezao sa autoputem, ali i A transverzala, i preko
nje gravitirajući dio Novog Grada.
Novina je da
je početkom juna, tačnije 4. juna JP Ceste FBiH objavilo javni poziv za nabavku
radova na projektu izgradnje dijela XII transverzale, spoj od Stupske petlje do
aerodroma Sarajevo, a poddionica je procijenjena na 6,4 miliona KM.
Radovi
obuhvataju izgradnju kružne raskrsnice, priključak za objekat Bingo i vezu s
Alejom Bosne Srebrene.
Dužina
saobraćajnice koju treba raditi je 380 metara s četiri saobraćajne trake (po
dvije iz svakog pravca kretanja), a planirana je i pješačka staza širine od
1,60 metara do tri metra. Kada će početi radovi i koliko će trajati to u ovom trenutku
niko ne zna.
Ako ste mislili
da su transverzale problematične, tu je za svaki slučaj Južna longitudinala.
Šta
se sve tu čeka i koliko se samo priča o rušenju jedne zgrade je za Ginisovu
knjigu rekorda. Zgrada u ulici Grbavička 62 - 68 se ruši sigurno 15 godina. I još
nije srušena. A ne zna se ni kad će. Sporan je navodno jedan stan sa nerješenim imovinsko - pravnim
odnosima.
Inače, ova
zgrada je označena kao najveća prepreka u realizaciji izgradnje Južne longitudinale, koja se
proteže na više od šest kilometara.
Zbog njenog položaja onemogućeno je
spajanje ključne dionice dužine oko stotinu metara, između Grbavičke i
Zagrebačke ulice.
Ova prostorna barijera uzrokuje ozbiljna saobraćajna
zagušenja, posebno na raskrsnici ulica Hamdije Ćemerlića, Zvornička i Grbavička.
Kada će i hoće li ubrzo ovaj problem biti riješen, ostaje da se vidi.
Kružni tok
U međuvremenu
dok se ovaj problem ne riješi iz Ministarstva saobraćaja su početkom juna
najavili da će se nakon osam godina pauze nastaviti radovi na Južnoj longitudinali.
- Prije
samih građevinskih radova na izgradnji saobraćajnice i kružnog toka, bit će
neophodno izvesti radove na vodovodu i radove vezane za oborinske i fekalne
kanalizacije.
U
sklopu projekta će biti urađena i kompletna saobraćajna signalizacija. Projektom
je predviđena izgradnja kružnog toka, spoja sa izgrađenim dijelom od pomoćnog
stadiona Grbavica i servisnih saobraćajnica.
Vrijednost sporazuma je
3.394.000 KM bez PDV-a- rekao je ministar saobraćaja Adnan Šteta. Nema nam druge nego da čekamo i nadamo se da će sve što je planirano biti urađeno. Jedino što ne znamo je - kada?