open-navfaktor-logo
Prijava
search iconJavi Faktoru
search
Od transverzale do longitudinale
Ima li lijeka za saobraćajni kolaps u Sarajevu: Gradi se, ali brzinom puža
Da je Sarajevo u saobraćajnom haosu nije nikakva novost, ali kada će i hoće li doći do rasterećenja saobraćaja teško je reći uprkos činjenici da se grade nove saobraćajnice, kružni tokovi i mostovi, jer sve predugo traje
AUTOR: J. M.
13.07.2025. u 21:23
get url
text
Čeka se nastavak radova na Južnoj longitudinali
Čeka se nastavak radova na Južnoj longitudinali
FOTO: Arhiva
Transverzale, longitudinala... u Sarajevu. O njima tek poneko nešto zna, osim stručnjaka naravno, ali ono što znamo i bez da smo stručni je da najmanje desetak godina i duže slušamo o njihovoj gradnji, svjedočimo gužvama, iskopanim cestama...
Doduše o Prvoj transverzali ispredale su se brojne legende, jer je ona trebala da se gradi još prije 40 godina. Ali… 
Nerješeni imovinsko - pravni odnosi i nedostatak novca samo su neki od razloga zašto se o njoj govori već skoro pola stoljeća.
Posljednjih godina intenzivirala se priča o njenoj gradnji. Još 2020. godine najavljena je gradnja prve dionice Prve transverzale, na raskrnici ulica Halida Kajtaza i Kranjčevićeva.

Mrtva tačka

Vrlo brzo radovi su obustavljeni zbog neriješenih imovinsko - pravnih odnosa, ustvari sredinom maja 2021. radovi su stali pa su građevinske mašine koje su radile preko puta Željezničke stanice Sarajevo preko noći nestale.
Problem je i sa uklanjanjem dijela privatne firme Penny plus, koja se nalazi na trasi Prve transverzale.
Od Željezničke stanice do fabrike Bosnalijek nije ni počela izgradnja. Jedino što se u ovom trenutku radi na trasi Prve transverzale je izgradnja tunela na Kobiljoj Glavi, odnosno probijanje tunela.
Nadu da se nešto pomjerilo s mrtve tačke prošle godine je donijela najava da se ruši sporna kuća u Tešanjskoj ulici koja je bila kočnica u nastavku gradnje, kada je u pitanju dionica od raskrsnice ulica Tešanjska i Halida Kajtaza.
Međutim, nakon toga ništa konkretno se nije desilo. Vrijeme prolazi, a transverzala se ne pomjera. 
Ministar saobraćaja Adnan Šteta nedavno je izjavio da je Zavod za izgradnju KS od 2019. do kraja prošle godine riješio 110 predmeta na dionici Prve transverzale za šta je plaćeno 25 miliona KM. Kad će i gdje radovi biti nastavljeni još nije poznato.
Prva transverzala bi trebala biti duga 12 kilometara, a prostirala bi se od Marijin Dvora do Jošaničke petlje u Vogošći.
Kod IX transverzale situacija je drugačija. Doduše i njena gradnja traje skoro deceniju.
 Tačnije, počela je prije devet godina. Pratile su je brojne kontroverze, kašnjenja, tenderi, nedostatak novaca i ko zna šta sve ne. Uglavnom trebala je biti završena još 2020., ali nije. 
Gradi se fazno, za šta je prvobitno izdvojeno 15,5 miliona KM, da bi se na kraju došlo do 28 miliona KM.
 Inače IX transverzala prolazi kroz Alipašino Polje (ulicom Ive Andrića) i povezana je sa "visećim" kružnim tokom u Boljakovom Potoku. Time je  omogućena direktna povezanost urbanog područja s autoputem Koridor 5C.
Osim toga, ova transverzala je povezana sa saobraćajnicom u ulici Džemala Bijedića, a sve saobraćajnice imaju po dvije trake u oba smjera.
Na ovaj način smanjit će se saobraćajne gužve, prvenstveno na području naselja Alipašino Polje, Boljakov Potok i Alipašin Most. Osim toga, ovim se dodatno urbanizira ovaj dio Sarajeva, u kojem je prije rata bila industrijska zona.
U septembru prošle godine izgrađen je kružni tok kojim se povezuje IX transverzala te ulice Džemala Bijedića i Ive Andrića, a asfaltirana je jedna od najznačajnijih saobraćajnica na Dobrinji.  
U međuvremenu je počela rekonstrukcija saobraćajnice u ulici Bulevara Mimara Sinana, koja je povezana s ulicom Braće Mulić što će koštati pet miliona KM.
U oktobru 2024. godine u saobraćaj je pušten jedan dio, odnosno cjelina IX transverzale koja vodi od mosta preko kružnog toka i dalje prema autoputu.
Riječ je o mostu koji se proteže iznad željezničke pruge i kružnom toku, koji spaja naselja Boljakov potok i Haliloviće na području općine Novi Grad, a koji zajedno sa priključkom na autoput čini jednu cjelinu. Ova dionica duga je 650 metara.
Za razliku od IX, XII transverzala tek čeka svoje vrijeme.
Naime, Općina Novi Grad je prošle godine u aprilu  izdala urbanističku saglasnost Javnom preduzeću Ceste Federacije BiH za izgradnju dijela XII transverzale, koji prolazi kroz općinu Novi Grad, od spoja ulica Kenana Dubravića, Stupska i ulice Kurta Schorka.
Radi se o jednoj od najfrekventnijih saobraćajnica na prostoru Kantona Sarajevo i općine Novi Grad koja povezuje Stupsku petlju odnosno Sarajevsku zaobilaznicu i Međunarodni aerodrom Sarajevo.
Prema planskoj dokumentaciji planirana je izgradnja XII transverzale sa četiri kolovozne trake i pješačkom stazom, a prva faza bi vodila od Stupske petlje do spoja sa A transverzalom, odnosno ulaza u Međunarodni aerodrom Sarajevo, gdje je planirana izgradnja kružnog toka.
Radi se o trasi koja prolazi kroz dvije općine, a većim dijelom se nalazi na području općine Ilidža, s tim da se najznačajniji objekat i kružna raskrsnica nalaze na području općine Novi Grad u neposrednoj blizini TC Bingo i rasadnika KJKP Park, tačnije na križanju sa budućom Južnom longitudinalom.
Proširenjem ove saobraćajnice sa dvije na četiri saobraćajne trake, sarajevski aerodrom bi se na kvalitetniji način povezao sa autoputem, ali i A transverzala, i preko nje gravitirajući dio Novog Grada.
Novina je da je početkom juna, tačnije 4. juna JP Ceste FBiH objavilo javni poziv za nabavku radova na projektu izgradnje dijela XII transverzale, spoj od Stupske petlje do aerodroma Sarajevo, a poddionica je procijenjena na 6,4 miliona KM.
Radovi obuhvataju izgradnju kružne raskrsnice, priključak za objekat Bingo i vezu s Alejom Bosne Srebrene.
Dužina saobraćajnice koju treba raditi je 380 metara s četiri saobraćajne trake (po dvije iz svakog pravca kretanja), a planirana je i pješačka staza širine od 1,60 metara do tri metra. Kada će početi radovi i koliko će trajati to u ovom trenutku niko ne zna.
Ako ste mislili da su transverzale problematične, tu je za svaki slučaj Južna longitudinala.
Šta se sve tu čeka i koliko se samo priča o rušenju jedne zgrade je za Ginisovu knjigu rekorda. Zgrada u ulici Grbavička 62 - 68 se ruši sigurno 15 godina. I još nije srušena. A ne zna se ni kad će. Sporan je navodno jedan stan sa nerješenim imovinsko - pravnim odnosima.
Inače, ova zgrada je označena kao najveća prepreka u realizaciji izgradnje Južne longitudinale, koja se proteže na više od šest kilometara.
Zbog njenog položaja onemogućeno je spajanje ključne dionice dužine oko stotinu metara, između Grbavičke i Zagrebačke ulice.
Ova prostorna barijera uzrokuje ozbiljna saobraćajna zagušenja, posebno na raskrsnici ulica Hamdije Ćemerlića, Zvornička i Grbavička. Kada će i hoće li ubrzo ovaj problem biti riješen, ostaje da se vidi.

Kružni tok

U međuvremenu dok se ovaj problem ne riješi iz Ministarstva saobraćaja su početkom juna najavili da će se nakon osam godina pauze nastaviti radovi na Južnoj longitudinali.
- Prije samih građevinskih radova na izgradnji saobraćajnice i kružnog toka, bit će neophodno izvesti radove na vodovodu i radove vezane za oborinske i fekalne kanalizacije. 
U sklopu projekta će biti urađena i kompletna saobraćajna signalizacija.  Projektom je predviđena izgradnja kružnog toka, spoja sa izgrađenim dijelom od pomoćnog stadiona Grbavica i servisnih saobraćajnica.
Vrijednost sporazuma je 3.394.000 KM bez PDV-a- rekao je ministar saobraćaja Adnan Šteta. Nema nam druge nego da čekamo i nadamo se da će sve što je planirano biti urađeno. Jedino što ne znamo je - kada?
comment
prikaži komentare (0)
POVEZANO
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.