U izvještaju o finansijskoj reviziji Federalnog ministarstva poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva za 2024. godinu stoji, između ostalog, da je nerelizirano 5,1 milion KM, odnosno, novac plasiran putem Razvojne banke FBiH (3.949.944 KM), poticaji za poljoprivredu (1.121.025 KM) i dobijeno vozilo na korištenje VW Arteon odlukom Vlade FBiH nabavne vrijednosti 89.996 KM.
Federalni revizori osvrnuvši se na poticaje poljoprivredi od 1,1 milion KM koji su nerealizirani, navode dva primjera i to iz Posavskog i Livanjskog kantona.
v2-intext-01
U oba slučaja proizvođači su i 2023. godine podnijeli identičnu dokumentaciju i dobili poticaj, a u 2024. godini su odbijeni i to zbog nepostojećeg fiskalnog računa iz RS-a.
Imali istu dokumentaciju 2023. godine i prošli
v2-out-of-page
Pojašnjenja radi, kantonalna ministarstva, poljoprivredni zavodi zaprimaju dokumentaciju, obrađuju zahtjeve, rade provjeru na terenu te neblagovremene, nepotpune i neosnovane zahtjeve odbijaju rješenjem, a formalno ispravne na propisanim obrascima koji sadrže pojedinačne obračune za svaku proizvodnju dostavljaju u elektronskoj formi Ministarstvu.
- Prema podacima iz zahtjeva Ministarstva poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva Posavkog kantona od 07.3.2025. godine utvrđeno je da su zahtjevi za poticaje Ministarstva vraćani kroz aplikaciju prvostepenom organu, drugi put, na ponovno rješavanje. Prilikom prvog vraćanja zahtjeva navedeno je da je razlog vraćanja da "Klijent nema fiskalni račun o kupljenom sjemenu u RS-u", dok je kod ponovnog odbijanja zahtjeva navedeno "Predmet se vraća na ponovnu obradu, potrebno je da hitno postupite u skladu sa vašim nadležnostima, a prema Zakonu o upravnom postupku FBiH, Zakonu o novčanim poticajima u poljoprivredi i ruralnom razvitku i Pravilniku o načinu i uvjetima ostvarivanja novčane podrške po modelu poticaja proizvodnji", ne navodeći utvrđene nedostatke - stoji u revizorskom izvještaju i dodaje:
- Ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva Posavskog kantona u svom zahtjevu navodi da su oni kao prvostepeni organ ocijenili zahtjeve pravovremenim, osnovanim i potpunim, sumnjajući da je razlog ponovnog vraćanja zahtjeva, fakture za nabavku sjemena iz Republike Srpske.
Navode da su podnosioci zahtjeva dokazali da dobavljač (isporučitelj sjemena) nije bio u mogućnosti izdati fiskalni račun s obzirom na to da nisu obveznici posjedovanja fiskalne kase. Također, naveli su da prostor Republike Srpske predstavlja jedinstveno tržište Bosne i Hercegovine, kao i da su klijenti ostvarivali poticaj za prethodnu godinu dostavljajući identične fakture (od dobavljača sa prostora Republike Srpske).
Naveden je i primjer iz Livna.
Ministarstvo nije postupilo u skladu sa zakonom
- Uvidom u obrazloženje presude Kantonalnog suda u Livnu po tužbi Farme KM Glamoč protiv Ministarstva od 14.2.2025. godine, kojom je rješenje resornog ministarstva poništeno i postupak vraćen na ponovno odlučivanje. Navedeni razlog odbijanja zahtjeva nedostavljanje fiskalnog računa otkupljivača mlijeka (Planinsko Mlijeko Šipovo) sa područja Republike Srpske, nije utemeljen s obzirom na to da, prema odredbama Zakona o fiskalizaciji RS-a, otkupljivač nije u obavezi posjedovati fiskalnu kasu u veleprodaji. Navedeno je također da je BiH jedinstveni tržišni prostor i da je tužitelj ostvario poticaj za IV kvartal 2023. godine, iako je priložio identičnu dokumentaciju u zahtjevima koji su odbijeni - stoji u revizorskom izvještaju.
Provedenom revizijom utvrđeno je da Ministarstvo nije postupilo u skladu s članom 27. Zakona o novčanim poticajima, kojim je propisano da kantonalna ministarstva isključivo donose rješenja o ispunjenosti propisanih uvjeta, i u skladu s članom 10. stav (4) Pravilnika o načinu i uvjetima ostvarivanja novčane podrške po modelu poticaja proizvodnji, kojim je propisano da se isti zahtjev može samo jedan put vratiti prvostepenom organu na dopunu i ispravku.
- Također, nije postupilo u skladu s članom 27. stav (9) Zakona o novčanim poticajima u poljoprivredi i ruralnom razvoju i uputilo zahtjev Federalnoj upravi za inspekcijske poslove koja je, prema ovom Zakonu, jedina ovlaštena za dodatne kontrole i nadzor u slučajevima postojanja sumnji u ispravnost i zakonitost dostavljenih zahtjeva.
S obzirom na to da podnosiocima zahtjeva nisu dostavljena rješenja o nezadovoljavanju utvrđenih kriterija, uskraćena im je mogućnost podnošenja žalbe Ministarstvu kao drugostepenom organu, ili eventualno pokretanje upravnog spora. Zbog navedenog u izvanbilansnoj evidenciji su iskazane obaveze po transferima u iznosu od 1.121.025 KM. Također, vrijednost tužbenih zahtjeva pokrenutih protiv Ministarstva ili pokrenutih od Ministarstva nije iskazana u izvanbilansnoj evidenciji, kako je to Računovodstvenim politikama za federalne budžetske korisnike i trezor propisano - naveli su federalni revizori.