Kamenolom Krupačke stijene, smješten uz rijeku Željeznicu
nadomak Sarajeva, u posljednje vrijeme izaziva zabrinutost kako zbog klizišta, tako i zbog neuređenih
radova i utjecaja na okolinu. Posljednji odroni i pojava klizišta dodatno su alarmirali stručnjake i građane.
Deformacije tla
Geolog i univerzitetski profesor Aleksandar Golijanin
upozorava da je kamenolom ozbiljna prijetnja za cijeli put jer izaziva vidljive deformacije tla koje
ugrožavaju put.
- Kamenolom gura stijensku masu. Pitanje je dana kada će ti naponi nadvladati otpor stijene. Kada dođe do
toga, desit će se obrušavanje, a s njim i ozbiljan problem - rekao je Golijanin,
naglašavajući da opasnost nije više samo teoretska.
Na opasnosti kontinuirano ukazuje i Sunčica Kovačević,
aktivistica Fondacije Atelje za društvene promjene ACT.
Ona već dugo vremena prati
ovaj problem i, kako kaže za Faktor, jasno je da aktivnosti kamenoloma utječu na stabilnost cijelog područja.

Lokacija MHE
FOTO: Google Earth
Tvrdi da aktivisti stalno pišu nadležnima i traže rješenje ovog problema. Nakon posljednjih velikih odrona pisali su rudarskoj inspekciji RS-a koja je, kako kaže, izrekla određene mjere, no ne zna se da li su one provedene.
- Jedna
se ticala sanacije samog klizišta, druga kretanja vozila - znači
izvođenja radova u tim vrlo osjetljivim dijelovima gdje imamo aktivirano klizište. Međutim tu se i dalje izvode radovi i opet se nedavno formiralo još jedno klizište - priča ona.
Opet su se, tvrdi obratili rudarskoj inspekciji, međutim...
- Rudarska inspekcija nam je rekla da to ne pripada dijelu kamenoloma te da nije u njihovoj nadležnosti, a samim time nema nikakve njihove odgovornosti. Međutim vi ako vizualno pogledate mjesto klizišta, vidjet
ćete da je to tek nekoliko metara od kamenoloma - tvrdi mlada aktivistica.
Navodi da očekuju od inspekcija informacije o sanaciji koje, nažalost, javnosti nisu dostupne, osim ako se ne uputi zahtjev
za pristup informacijama.
- Želimo da znamo da li se i kako odvija ta sanacija - kategorična je Kovačević i pita zašto uvijek čekamo da se nešto desi i da posljedice budu ogromne, umjesto da reagujemo blagovremeno i da zaista shvatimo
da svaki dan mora nešto da se uradi, da bi se neki problem riješio.
Ekološka dozvola
No, to nije sve. Tako malo mjesto, a toliko ekoloških problema. Naime, nedaleko od kamenoloma nalaze se i male hidroelektrane, koje stalno niču, a među njima je i nova "Kijevo2", oko koje se, prema riječima Sunčice, vodio upravni spor. Iako je
prvobitna ekološka dozvola poništena, resorno ministarstvo je izdalo novu. Građani i aktivisti su se bunili, ali pojeo vuk magarca (tako bar izgleda).
- Mi smo odrasli uz Željeznicu kao mjesto odmora i rekreaciju. Danas više ne liči na ono što
je bila. Rijeka je izgubila svoj tok, izgled i namjenu, a lokalna zajednica nema nikakvu korist - samo posljedice, poručuje ona.
Tvrdi da projekti koji su realizovani su bili nekako više na štetu građana, nego na njihovu dobrobit i naravno tu dolazi do onog glavnog pitanja - pitanja javnog interesa.
- Da li su takvi projekti u javnom ili u privatnom interesu - pita ova mlada aktivistica. A odgovor se sam nameće.