open-navfaktor-logo
Prijava
search iconJavi Faktoru
search
Da li je kamenolom ozbiljna prijetnja?
Klizište kod Trnova ne ugrožava - ili ipak da: Rudarska inspekcija mirna, vodna upozorava na ozbiljne posljedice
Struka odavno upozorava da je kamenolom ozbiljna prijetnja za cijeli put jer izaziva vidljive deformacije tla, ali i zbog pojave klizišta
AUTOR: Džemila Busnov
05.08.2025. u 07:46
get url
text
Nakon pojave klizišta na lokalitetu kamenoloma Krupačke stijene - Karaula kod Trnova, nadležni inspekcijski organi Republike Srpske su izašli na teren kako bi utvrdili stanje i eventualne rizike. Naime, struka upozorava da je kamenolom ozbiljna prijetnja za cijeli put jer izaziva vidljive deformacije tla, ali i zbog pojave klizišta.

Kome pripada klizište?

I dok rudarska inspekcija smatra da situacija nije zabrinjavajuća, vodna inspekcija upozorava na moguće posljedice po vodotok rijeke Željeznice i infrastrukturu.
Prema nalazima tehničke (rudarske) inspekcije, do klizišta je došlo 26. maja prošle godine u centralnom dijelu kamenoloma, ali bez posljedica po magistralni put M1-111 i vodotok ispod eksploatacionog polja.
Inspekcijski izvještaji
FOTO: Screenshot
U izvještaju se navodi da materijal nije ugrozio komunikaciju ni rijeku, već je pričinjena samo manja šteta na pristupnom mostu. Firma MJ-Zemljokop-inženjering d.o.o. je, prema izvještaju, započela sanaciju klizišta i dobila obavezu izrade projektne dokumentacije, uključujući uputstva za siguran rad u zoni klizišta.
Iz inspekcije tvrde i da je vanrednom kontrolom utvrđeno da je do klizišta došlo izvan granica odobrenog eksploatacionog polja. 
- Privredno društvo MJ-Zemljokop-inženjering d.o.o. Istočna Ilidža nije izvodilo rudarske radove u tom dijelu terena jer, prema Zakonu o rudarstvu Republike Srpske ("Službeni glasnik RS", broj 62/18), nije dozvoljeno izvođenje radova van granica eksploatacionog polja - ističu iz inspekcije. 
I tu dolazimo do enigme i bezbroj pitanja. A jedno od njih i to ono glavno je: "Ko je odgovoran za taj dio klizišta? Šta ukoliko prouzroči veću štetu osim odrona zemlje i sitnog kamenja"? Uglavnom, odgovora nema. 
Nasuprot tome, vodna inspekcija je u svom izvještaju zabilježila da je zemljani materijal djelimično ušao u korito rijeke Željeznice, gdje je došlo do promjene režima toka, usporavanja i akumulacije vode.

Realna opasnost

Inspektor upozorava da improvizirani kanal od 10 metara nije dovoljan za odvod u slučaju jačih padavina te da postoji realna opasnost od novog aktiviranja tla. Preporučena je hitna intervencija, uključujući gradnju zaštitnog vodnog objekta i potpuno čišćenje riječnog korita.
Iako pravno lice posjeduje validnu vodnu dozvolu, situacija na terenu ukazuje na ozbiljne rizike. Predstavnici JU Vode Srpske, Općine Trnovo (RS) i Civilne zaštite već su obišli lokaciju i pokrenuli razgovore o narednim koracima. No, prema našim saznanjima narednih koraka još uvijek nema iako je u januaru ove godine aktivirano još jedno klizište u blizini za koje inspekcija kaže da ne pripada toj eksploatacionoj površini iako se nalazi svega nekoliko metara od nje.
Ostaje otvoreno pitanje da li će preventivne mjere stići na vrijeme - prije nego što priroda i(li) ljudska ruka napravi naredni potez.
comment
prikaži komentare (0)
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.