Prijevoznici iz zemalja Zapadnog Balkana i dalje čekaju da Evropska unija izmijeni pravilo koje ograničava boravak vozača na maksimalno 90 dana u 180 dana. Traži se izuzeće iz ove uredbe kako bi se zaštitili građani BiH zaposleni kao profesionalni vozači. Velibor Peulić, predstavnik Konzorcija Logistika BiH, ističe za Faktor da su oni ukazivali na to da će doći dan koji će poremetiti lanac snabdijevanja i ugroziti poslovanje transportnih kompanija u Bosni i Hercegovini. I došao je.
Posljednji sastanak
Dalje tvrdi da je ovaj problem posljedica nerazumijevanja i neprihvatanja postojećih sporazuma koje BiH ima s EU-om, uključujući AETR (vozač je radnik zaposlen u transportnoj kompaniji iz države koja nije članica EU-a, a ne turista) i Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju. A to je još jednom ponovio na posljednjem sastanku predstavnika prijevoznika Zapadnog Balkana u Beogradu.
- Njihova priča se isključivo vezuje za šengenska pravila koja
su usmjerana na to da se spriječi ulazak ilegalnih migranata, azilanata, te potencijalno rizičnih
osoba na tlo Evropske unije. Mi smo se
obratili našim institucijama - od Predsjedništva
BiH do Vijeća ministara BiH, ministra vanjskih poslova,
ministra prometa i komunikacije pa smo sve ove argumente predstavili, a to znači da je vozač u Bosni i
Hercegovini regularno zaposlen, ima ugovor o radu, poštuje
sve uredbe koje su propisale zemlje Evropske unije - objašnjava Peulić.
Prema njegovim riječima, presuda Saveznog suda u Austriji potvrđuje da boravak vozača u EU treba računati samo kada vozilo miruje, dok tranzitne aktivnosti ne smiju biti problem.
- Nijedan vozač iz BiH u posljednjih 30 godina nije tražio azil niti ugrozio sigurnost EU-a. Ovo pitanje je prvenstveno pitanje pravde i sigurnosti naših radnika, a ne samo ekonomsko - objašnjava Peulić i dodaje da je Konzorcij zajedno sa predstavnicima Republike Turske na posljednjem sastanku kazao istinu - a to je da Evropska komisija, odnosno Evropska unija, potpisane sporazume ne želi primijeniti u praksi.
Porazna je također, kako kaže, i jedna poruka koju prijevoznici dobijaju posljednjih mjeseci iz EU-a.
- Od početka nove godine do danas otprilike 50 naših ljudi - vozača su završavali u pritvoru zbog ove odredbe. Ne možete hapsiti vozača koji je zaposlen, plaća porez, doprinos u matičnoj državi zato što neki službenici iz EU-a zloupotrebljavaju šengenska pravila - ističe on.
Posebna pažnja usmjerena je na očekivanja od ministra vanjskih poslova BiH Elmedina Konakovića. Do 12. oktobra očekuje se, kaže Peulić, konkretan stav i aktivnosti BiH u Briselu kako bi se problem jasno prezentirao Evropskoj komisiji i pokušalo pronaći rješenje. Peulić upozorava da, ukoliko do tada ne bude dogovora, postoji realna opasnost da 40 miliona tona robe ostane blokirano u transportnom lancu, što bi imalo ozbiljne posljedice na ekonomiju i snabdijevanje.
Bez rezultata
Srbijanski predstavnici su istakli da na sastanku nije bilo konkretnog rezultata, te da je EU neodlučna u primjeni izuzeća.
- Sastanak je trebao biti održan s predstavnikom Evropske komisije, koji se nije pojavio. Pojavili su se ambasadori pojedinih zemalja, ali EU i dalje nema sluha za ovu temu - kazao je Srđan Tošić, potpredsjednik Udruženja vozača 381.
On ističe da su predložili formiranje pravnog tima i međunarodnu arbitražu kao moguće rješenje, te da su jasno ukazali na alarmantnu situaciju nedostatka vozača - u EU trenutno nedostaje otprilike 430.000 profesionalnih vozača, dok je stanje na Balkanu također ozbiljno.
Podsjetimo, prijevoznici širom Bosne i Hercegovine su nedavno blokirali putne pravce i granične prijelaze zbog neispunjenja njihovih zahtjeva. Nakon niza razgovora sa raznim nivoima vlasti, odblokirali su ih.