Zoran Šprajc, jedan od najpoznatijih TV novinara i voditelja na ovim prostorima osvrnuo se na gašenje Al Jazeere Balkans, koja je u subotu emirovala svoje posljdnje vijesti i odjavila program. Iz te medijske kuće nije bilo nikakvog detaljnijeg objašnjenje u vezi sa gašenjem.
Vjerojatno nikad
nećemo saznati šta je nagnalo katarskog emira da uloži desetke miliona dolara
u pokretanje Al Jazeere Balkans, kao što ni sad ne znamo šta ga je nagnalo da
taj projekt ugasi, započinje Šprajc.
- Ne može se reći da je AJB ugašena jer nije ispunila
očekivanja s obzirom da niko ne zna šta su bila očekivanja njezinih vlasnika,
osim da eventualno privuče malo više empatije za stradanja u islamskom svijetu.
Ali usprkos golemim novcima uloženima u njezin rad, dobre plaće, još bolje
dnevnice i produkcijske mogućnosti, usprkos angažmanu vrhunskih urednika,
novinara, snimatelja, montažera, producenata i pripadajućim troškovima, dobri
katarski emir ili ko god ga već na ovim prostorima zastupa, nije uložio ni 100
eura da doseg Al Jazeere Balkans proširi izvan bosanske čaršije, premda je imala
sve pretpostavke ( a prije svega novac) da postane pandan nekadašnjem N1 - navodi Šprajc.
Lijepo pakirane i pročitane vijesti
Jer, dodaje, "dok smo za Unu TV, recimo, od prvog dana znali da je trebala biti veš praonica Dodikove mafije, a da
je N1 trebao biti flagship Šolakovog carstva koji se trebao nositi sa
informativnim programima nacionalnih televizija i omogućiti mu javni i
politički utjecaj, za AJB se ne može reći baš ništa od toga".
- Njezina prisutnost na
kablovskim platformama, bilježila se negdje između rednog broja 705 i 755, očito
bez ikakve ideje da dođe do šireg kruga gledatelja na dva najveća i najvažnija
medijska tržišta u regiji - u Hrvatskoj i Srbiji.
Kao da je jedina ideja
bila napraviti neloš, ali skup, regionalni informativni program koji će biti
cijenjen u televizijskoj i novinarskoj struci, ali kojeg niko ne gleda. Doduše, nije bilo ni nekog posebnog razloga da ga se gleda - uglavnom niz dobro produciranih
i lijepo pakiranih i pročitanih vijesti i reportaža iz svijeta i regije u dosta
bizarnoj kakofoniji bošnjačkog (bosanskog, op. r.), srpskog i hrvatskog jezika bez ikakvog stava,
zaključka ili kakve provokativne zanimljivosti. Ah da, bilo je tu i dobrih
govornih emisija s regionalnim političarima i analitičarima koji bi se manje-više uglavnom uvijek oko svega lijepo slagali.
Dakle, program na svim
razinama kao stvoren da ga se ne gleda. U koji je katarski emir za naše prilike
uložio golem novac.
Rijetko viđen poslovni
model, bolje reći investicijski fenomen - mišljenja je Šprajc.
Kako god, nastavlja Šprajc, "nakon
kolapsa Une TV i tihe smrti N1, gašenje Al Jazeere Balkans označava kraj jedne
televizijske epohe koja je zahvaljujući golemoj potražnji na tržištu velikom
broju novinara, urednika i producenata omogućila rast plaća o kakvom smo do
tada mogli samo sanjati".
- Nije bilo rijetkost da novinar koji nije mogao dobiti
veću plaću u svojoj matičnoj kući prihvati bolju ponudu druge TV kuće i onda mu
iz matične kuće ponude još veću plaću da se vrati.
Doduše čak se ni u tim
rajskim uvjetima ni najveće TV zvijezde medijskih transfera nisu mogle ni
približiti iznosima koje je svojedobno EPH plaćao nekim svojim kolumnistima za
jednosedmične drljanje po kolumnama, ali ok, znamo kako je taj financijski raspašoj
završio.
Vjerojatno je iz istog
razloga i ova zlatna era za tržište informativnog programa morala tako završiti
jer koliko god bile dobre, plemenite ili neplemenite namjere osnivača, koliko god
novaca na raspolaganju imali katarski emir ili srpski tajkun, u medijskom kao i
u svakom drugom poslu na kraju se prije ili kasnije sve svede na račun dobiti i
gubitka. (Osim dakako na HRT-u.
Njih kao pravu javnu ustanovu ne zanima gubitak gledatelja nego isključivo
dobitak od pretplate.)
Gledatelji neće ništa izgubiti
A s obzirom da je taj
račun u svim navedenim slučajevima od početka do kraja bio u minusu, svi mi
koji smo na TV tržištu možemo biti zahvalni što je od početka do kraja tog
zlatnog doba prošlo više vremena nego što bi čovjek-novinar koji zna zbrojiti
dva i dva inače očekivao. (Premda se čovjekovi-novinari iznenađujuće malo bave
bilo kakvom računicom koja se odnosi na medij od kojeg žive).
E, ali tu sad dolazimo
do paradoksa vrijednog brat-bratu 100 miliona eura. Jer otprilike toliko je u posljednjih desetak godina uloženo u produkciju informativnog programa na N1, Al
Jazeeri i Uni TV. Dodajmo tome i Vučićev Bloomberg i još koju takvu političku TV egzibiciju i malo sam rekao.
Uglavnom očekivali
biste da će se s toliko uloženog novca u tržište informativnog programa, u
ljude, tehniku i opremu u tom desetogodišnjem razdoblju značajno podignuti
ukupna kvaliteta informativnih sadržaja na svim televizijama u Hrvatskoj, i da
će od svega toga, uz nas TV djelatnike i naše plaće, najviše profitirati
gledatelji. Da će se stvoriti neke nove televizijske zvijezde i neki novi
televizijski formati koji će privući publiku i standard informativnih programa
podići na višu razinu. Da će nakon trideset godina s ekrana konačno sjašiti svi
ti šprajcovi, stankovići, jarci i ostali palci i da će s toliko uloženih novaca
nove televizije uspjeti stvoriti bar jednu novu zvijezdu informativnog
programa, bar jednu emisiju ili političku reportažu koja će trajati duže od
trajanja njezinog emitiranja.
I da će shodno tome
gašenjem Al Jazeere, N1 i ostalih, uz nas TV djelatnike najviše izgubiti -
gledatelji.
Ali paradoks od 100
milion eura je u tome što - neće.
Gledatelji neće ništa
izgubiti jer od svega toga ništa nisu ni imali.
Osim zainteresirane
profesionalne, političke i intelektualne javnosti i informativnih entuzijasta, velika većina gledatelja u Hrvatskoj nije ni primijetila da se ugasila Al
Jazeera, ako su uopće znali da postoji. Kao što je i nakon kadrovskog masakra
na N1 manjina gledatelja jedva primijetila da "N1 nije kao prije", a
sto posto većine nije ni znalo da je postojalo nešto kao Una TV. Vjerojatno bi
više pozornosti i općeg negodovanja privukao prekid emitiranja Inspektora Rexa
( drugi program RTL-a, 16.45) nego što je evo gašenje Al Jazeere.
Kao što i svi drugi TV kanali u koje su njihovi osnivači uložili goleme novce nisu do gledatelja došli
više nego prdac u vjetru.
Usprkos sjajnoj ekipi urednika i novinara nisu
proizveli niti jednu novu TV zvijezdu, nisu proizveli niti jednu TV emisiju koja
bi se šerala ili pamtila, niti su našli bilo koji drugi medijski kanal kojim bi
pokušali doći do šire publike.
Doduše, N1 je
ambiciozno krenuo kao hard core politički news kanal, ali se u silnoj želji da
osvoji cijeli televizijski prostor i mahnitom kupovinom novinara i urednika sa
drugih televizija putem pogubio i pretvorio u besmislenu cjelodnevnu
brbljaonicu u kojoj je svaka budala s lijeva na desno mogla dobiti svojih 150
minuta slave.
Uglavnom ostali su i
bez para i bez publike i bez muzike.
Što je na kraju
potpuno očekivan epilog ovog desetogodišnjeg rajskog doba u kome su svi
profitirali osim onih koji su po bombastičnim najavama s početaka emitiranja
svih tih televizija najviše trebali profitirati – gledatelji.
Ali tako je to kad u
biznis s ćevapima uložite 100 miliona dolara, dovedete vrhunske pečenjare iz
Sarajeva, Leskovca i Busovače i onda svoj lanac ćevabdžinica odlučite napraviti
na Islandu. I pri tome u recepturu dodate 50 posto soje.
Tako i iza 100
miliona eura vrijednih investicija na televizijskom tržištu doslovce nije
ostalo ništa osim hladnih ćevapa i ožalošćenih TV djelatnika.
I svi ti šprajci,
stankovići, jarci i ostali palci. Ali sori, stvarno nije do nas - zaključio je Šprajc.