Transparency International
Bosne i Hercegovine od potpisivanja ugovora insistira na objavljivanju svih bitnih elemenata ugovora vezano za izgradnju autoputa Banja Luka - Prijedor, zbog raširenih sumnji i medijskih navoda da je posao izgradnje zaključen pod štetnim uvjetima za RS.
Kako je za Fenu izjavio Srđan Traljić, menadžer za osnose s javnošću u TIBiH, ova organizacija od 2021. godine pokušava dobiti informacije o svim bitnim elementima ugovora o izgradnji autoputa Banja Luka - Prijedor za koji postoji jasan interes javnosti, zbog sumnji da je ovaj posao zaključen pod štetnim uvjetima za RS.
v2-intext-01
Nakon četiri sudske presude u svoju korist, tuženo Ministarstvo saobraćaja i veza RS-a je objavilo ugovor o koncesiji, ali bez najznačajnijeg dijela koji se odnosi na finansijski model ovog projekta. U prethodnim postupcima i sporovima, Ministarstvo je neobjavljivanje traženih informacija pravdalo zaštitom komercijalnih interesa kineskog investitora, ali prema shvatanju TIBiH i prema shvatanju nadležnog Okružnog suda u Banjoj Luci – neopravdano.
- Sud je jasno istakao da je Ministarstvo umjesto javnog, zaštitilo komercijalne interese privatnog investitora, bez testa javnog interesa i navođenja konkretnih poslovnih gubitaka koji bi nastali objavljivanjem informacija iz Finansijskog modela, čime je pogrešno primijenjen Zakon o slobodi pristupa informacijama. Prema mišljenju Suda, čak i da su komercijalni interesi kineske kompanije ugroženi, Ministarstvo je bilo dužno procijeniti da li bi objava informacija iz ugovora koje se tiču načina finansiranja izgradnje i procjene dobiti od naplate putarina na ovom autoputu, donijela veću korist po društvo i javni interes, u odnosu na zaštitu povjerljivih komercijalnih interesa koncesionara - rekao je Traljić.
v2-out-of-page
Pored uskraćivanja javnosti informacija o finansijskom modelu, Ministarstvo je u novembru prošle godine objavilo postupak javne nabavke revizije i procjene vrijednosti izmjene finansijskog modela ovog projekta prema zahtjevu koncesionara.
- Naknadno je vrijednost projekta povećana za dodatnih 178 miliona KM na ukupno 757 miliona maraka za cijeli projekat. Ono što je najvažnije i zbog čega mi tražimo taj finansijski model jeste da se vidi na šta se obavezala Vlada RS-a. Zvanično nemamo informacije, ali prema pisanju medija koja nisu demantovana, Vlada RS-a se obavezala garantovati isplativost projekta odnosno da će iz budžeta nadomjestiti dio sredstava ukoliko naplata putarine ne bude dovoljna i mi ne znamo zvanično koji je to iznos i da li su rađene izmjene u skladu s ovim povećanjem vrijednosti investicija. Po medijima se pojavljuju određene procjene, ali suština je da nemamo zvanične informacije uprkos tolikom broju sudskih presuda - kaže Traljić.
Iako je Ministarstvo "dužno da štiti i povjerenje građana u način upravljanja i trošenja javnih sredstava koja se prikupljaju od građana“, kako je naveo Okružni sud u jednoj od presuda, Traljić zaključuje da vlast i dalje odbija objaviti uslove pod kojim je dogovoren jedan od najvažnijih infrastrukturnih projekata i druge detalje koji se tiču uvećanja vrijednosti ovog posla.
- TIBIH od potpisivanja ovog ugovora insistira na objavljivanju svih bitnih elemenata ugovora zbog raširenih sumnji i medijskih navoda da je ovaj posao zaključen pod štetnim uslovima za RS. Pored toga, TIBiH je stava da Vlada RS-a i resorno Ministarstvo, kao javni organi ne samo da moraju da poštuju sudske odluke već su u obavezi da interes javnosti, koja ima pravo znati na koji način i u kojoj mjeri će ovaj projekat koštati porezne obveznike, stave ispred privatnih interesa stranih kompanija - rekao je Traljić.