Kupovina objekta za smještaj Ureda za veterinarstvo BiH u Banjoj Luci bila je osnovni razlog zbog kojeg ova državna instiutcija nije dobila pozitivno mišljenje Ureda za reviziju institucija BiH, ali je bilo nepravilnosti i kod zapošljavanja.
Ured je u budžetskom zahtjevu za 2024. naveo da prostor koji iznajmljuje njihova Agencija za označavanje životinja ne zadovoljava potrebe, te su planirali kupiti poslovni prostor kako bi trajno riješili problem smještaja i osigurali adekvatne uvjete za rad.
U budžetskom zahtjevu su naveli i da prostorija u tom objektu u kojoj je smješten softver nije odgovarajuće namjene i kvadrature kao i da laserski štampači ušnih markica također zahtijevaju posebne uvjete u pogledu smještaja i temperature.
Na kraju su ipak kupili ovaj prostor, koji su iznajmljivali, za skoro dva miliona KM.
Naime, Uredu su odobrena 2,2 miliona KM za kupovinu poslovnog prostora u Banjoj Luci.
Prije toga pregledali su tržišne cijene poslovnih prostora u Banjoj Luci i konstatovano je da se cijena kvadrata kreće od 3.000 KM do 4.000 KM. No ipak su planirali kupiti prostor za 5.500 KM po kvadratu.
Revizori su utvrdili da Ured nije ispitivao tržište da vide kakva je aktuelna ponuda nekretnina.
Tenderom su tražili površinu poslovnog prostora od 400 kvadrata (plus/minus pet posto) s minimalnom visinom stropa od tri metra i da taj poslovni prostor mora biti odmah useljiv bez ikakvih intervencija u smislu građevinsko-zanatskih radova. Dalje su zahtijevali da ima prostorije pogodne za smještaj softvera koje zadovoljavaju sigurnosni aspekt te adekvatne klimatizacione i ventilacione sisteme. Zahtijevane su i barem dvije prostorije pogodne za smještaj dva laserska štampača ušnih markica u kojima moraju biti osigurani posebni uvjeti u pogledu temperature, ventilacije i električne energije.
Stigla im je jedna ponuda i to od vlasnika objekta kojeg iznajmljuju. Tražio je skoro dva miliona KM za 388 kvadrata i dva garažna parking mjesta.
Nadležna tenderska komisija nije tražila dodatno pojašnjenje vezano za posebne uvjete koje prostor treba ispunjavati niti je kroz dokumentaciju potvrdila da su navedeni uvjeti javnog poziva ispunjeni, upozorili su revizori.
Ured za veterinarstvo je revizorima naknadno "pojasnio" da je vlasnik izvršio određene radove u 2023. godini.
- Kao dokaz nam je dostavljen izvještaj o obavljenim radovima, koji je sačinio vlasnik objekata u maju 2023. godine. U tom izvještaju se navode građevinski radovi vezani isključivo za izmjene samih prostorija u vidu predzidnih rigipsnih zidova te fizičkog pripajanja određenih prostorija s ugradnjom uredskih vrata, a ne i za osiguranje ventilacije, klimatizacije i slično u određenim prostorijama – upozoravaju revizori.
Nadalje ističu da, ako bi i prihvatili tvrdnju da je prostor prije javnog poziva prilagođen specifičnim potrebama Agencije (u šta se iz dokumentacije nisu mogli uvjeriti), u javnom pozivu nije ostavljena mogućnost potencijalnim drugim ponuđačima da izvrše određene prilagodbe prostora potrebama Agencije u razumnom roku, pa se postavlja pitanje ograničenja konkurencije.
To nije sve što je bilo sporno revizorima.
Problematično zapošljavanje
- U dostavljenom elaboratu vještaka građevinske struke, kojeg je angažovao vlasnik poslovnog prostora, procijenjena je vrijednost nekretnine poređenjem cijena poslovnih prostora i garaža iz centra grada Banje Luke, iako se predmetna nekretnina nalazi 2,5 kilometra udaljena od centra grada – dodaju revizori.
Komisija za provođenje javnog poziva je prihvatila da cjelokupna kvadratura ponuđenog prostora (388 kvadrata) zadovoljava uvjet iz javnog poziva, odnosno da se radi o poslovnim prostorijama za obavljanje administrativnih poslova, iako su ponudom obuhvaćene i podrumske prostorije za koje nije izdata upotrebna dozvola za poslovnu djelatnost.
- Time, prema našem mišljenju, ponuđeni poslovni prostor nije ispunjavao uvjete iz javnog poziva – ukazali su revizori.
I kod drugih javnih nabavki bilo je nepravilnosti. Tako su revizori ukazali da je Ured izbjegao primijeniti odgovarajući postupak nabavke aviokarata, koje su platili više od 20.500 KM.
Revizori su skrenuli pažnju i zbog zapošljavanja.
Između ostalog, po ugovoru o djelu još od januara 2019. godine bila je zaposlena jedna osoba na poslovima referenta za kontrolu podudaranja ušnih markica i kodova u pasošima, te pripreme paketa ušnih markica, s predviđenim mjestom rada u Banjoj Luci, a ta ista osoba je prošle godine primljena u stalni radni odnos na toj istoj poziciji referenta.
- Na osnovu izvršenog uvida u dokumentaciju (evidencije prisustva, šiht-liste) utvrđeno je da navedeni zaposlenik nije obavljao poslove tog radnog mjesta, nego duži niz godina obavlja poslove vozača direktora Ureda, sa stvarnim mjestom rada u Sarajevu. Iako je putem javnog oglasa primljen na navedeno sistematizovano radno mjesto u Banjoj Luci (referenta), ista osoba je nastavila obavljati poslove vozača direktora Ureda sa sjedištem u Sarajevu... Naime, osoba je primljena na poslove radnog mjesta u Banjoj Luci, a u stvarnosti obavlja sasvim druge poslove u sjedištu Ureda u Sarajevu – upozorili su revizori.
Inače, direktor Ureda za veterinarstvo BiH je Saša Bošković za kojeg su revizori konstatovali da, između ostalog, ima pravo da koristi službeno vozilo 24 sata dnevno, kao i zamjenik direktora, s tim da direktor koristi dva vozila, jedno službeno i jedno specijalizovano službeno vozilo.
Revizija je utvrdila i da jedna državna službenica i dalje obavlja poslove drugog radnog mjesta višeg nivoa za koje je predviđen veći platni razred, po ovlaštenju direktora iz 2019. godine. No njoj to nije plaćeno.
Problem su bili i ugovori o djelu. Za njih je prošle godine isplaćeno 135.411 KM, a planirano 120.000 KM.
Među interesantnim nalazima jeste da je Ured za veterinarstvo plaćao osobu za održavanje čistoće Ureda u Sarajevu iako su imali zaključen ugovor s agencijom za održavanje čistoće Ureda u Sarajevu u ukupnom iznosu od 6.992 KM, kao i to da su iste osobe radile po ugovoru o djelu i po projektu koje plaća EU i na poslovima koji se plaćaju iz budžeta.
- Šest osoba je tokom godine bilo u kontinuitetu angažirano po ugovoru o djelu (71.996 KM) za poslove: prijema, zavođenja pošte i arhiviranja predmeta, obavljanje poslova graničnog veterinarskog inspektora, praćenje i kontrola prispjelih faktura i prateće dokumentacije za izvršene laboratorijske usluge, poslove vezane za javne nabavke, pružanje tehničke podrške na graničnom veterinarskom prijelazu – dio je revizorskog izvještaja.