Ured za reviziju institucija Bosne i Hercegovine konstatovao je nepravilnosti i nedostatke kod provođenja procedura
javnih nabavki u Upravi za indirektno oporezivanje (UIO) Bosne i Hercegovine u prošloj godini.
Između ostalog, UIO, na čijem je čelu Zoran Tegeltija, je sa šest rent-a-car kuća sklopio ugovore o najmu 95 vozila na četiri godine u vrijednosti od više od pet miliona KM ili više od 1,2 miliona KM godišnje, mada najam kao oblik nabavke nije predviđen postojećim pravilnicima.
- Napominjemo da ostale institucije koje se finansiraju iz budžeta BiH nabavku službenih vozila i službenih specijalizovanih vozila provode isključivo kupovinom – dodaju revizori u nedavno objavljenom izvještaju.
Ističu da je, u konačnici, ukupna cijena najma vozila veća od kupoprodajne vrijednosti tih vozila za ukalkulisane troškove vezane za upotrebu i održavanje vozila.
- Uzimajući u obzir da izborom opcije dugoročnog najma Uprava plaća nabavnu vrijednost novih vozila kao i sve prateće troškove koji se vezuju za upotrebu vozila osim goriva, te da će prema zaključenom aranžmanu po isteku ugovora (48 mjeseci) sva iznajmljena vozila vratiti najmodavcima, samim tim će preostala vrijednost koju će vozila imati po isteku ugovora pripasti najmodavcima – pojašnjavaju revizori.
Zaključuju da, osim što najam nije prepoznat i razrađen u pravilnicima, nisu se uvjerili da je UIO s dužnom pažnjom pristupila ocjeni ekonomske opravdanosti provođenja ovakve nabavke.
Štimane tehničke specifikacije?
Uporedo s tim revizori su ustanovili da, mada je UIO na licitaciji prodala 56 vozila, i dalje ima određeni broj vozila koja veoma malo ili nikako ne koriste.
- To, imajući u vidu troškove održavanja, registracije, osiguranja i drugih troškova koji su vezani za vozilo, implicira na neefikasno upravljanje sredstvima odobrenim za ove namjene – ukazali su državni revizori.
Za korištenje
službenih vozila UIO je prošle godine potrošila 751.502 KM, a raspolagala je s 284 vozila za specijalizovane namjene i šest službenih vozila.
UIO je prošle godine pokrenula i postupak kupovine tri specijalizirana motorna vozila, za koje je zaključila ugovore na iznos od skoro 125.000 KM. Za jedno od njih su tehničke specifikacije bile kreirane tako da su ograničile konkurenciju i upućivale su na model vozila koje je na kraju i kupljeno. Osim toga, revizija je utvrdila da je UIO dobila saglasnost Ministarstva finansija i trezora BiH za kupovinu pet vozila za 156.000 KM, a na kraju je kupila tri koja je procijenila na 153.000 KM.
UIO, ističu revizori, nije uspostavila ni adekvatan sistem praćenja izvršenja zaključenih okvirnih sporazuma. Posljedica toga je značajno prekoračenje realizacije okvirnih sporazuma. Za dva sporazuma iznos je prekoračen za preko 600.000 KM.
Bilo je "grešaka" i kod
službenih putovanja pa je tako revizija utvrdila da je u nekim slučajevima odluka o službenom putovanju donošena, a da za to putovanje nije bilo poziva, dok je bilo slučajeva da dnevnice za službena putovanja nisu smanjene za 70 posto, a trebale su biti jer su na tim službenim putovanjima zaposlenici imali osiguranu ishranu.
Na službena putovanja je UIO prošle godine potrošila 405.396 KM.
Unapređenje zaobilaženjem propisa
Revizija je posebnu pažnju skrenula na pitanje zapošljavanja na određeno vrijeme bez konkursa i na interne premještaje jer nisu u potpunosti bili u skladu s propisima.
Čak 94 državna službenika su tokom godine bila zaposlena na određeno, a od tog broja čak 63 su na isti način bili angažovani i ranije.
- Pojedine osobe su su prva angažovanja imale od 2019. godine, uz više prekida i obnavljanja ugovora na tromjesečnom nivou... Na osnovu javnih oglasa, ukupno osam osoba koje su obavljale poslove na određeno vrijeme zasnovale su stalni radni odnos na mjestu državnog službenika – navode revizori.
Slična praksa kao s državnim službenicima je i sa zaposlenicima.
- U Upravi su tokom 2024. godine ukupno 122 osobe zaposleno po osnovu ugovora o radu na određeno vrijeme za obavljanje poslova zaposlenika bez provođenja konkursne procedure. Od navedenog broja 74 osobe su obavljale poslove zaposlenika i u prethodnim periodima s tim da se pojedini ugovori prekidaju i produžavaju od 2007. i 2010. godine – kažu revizori uz upozorenje da ovo nije po Zakonu o radu u institucijama BiH.
Sporni su bili i interni premještaji. Bilo ih je čak 490, što stalnog, što privremenog karaktera. Problem je što je internim premještajem većina zaposlenih unaprijeđena, a Zakon o državnoj službi je propisao da se unapređenje državnog službenika obavlja putem internog ili javnog konkursa. Interni premještaj na isto ili slično radno mjesto je moguće izvršiti isključivo na istom nivou.
Revizorima je bila upitna i zakonska osnova za to što su čak četiri pomoćnika direktora obavljala posao na osnovu privremenog postavljenja. Ukazali su da privremena postavljenja traju tri godine, a u jednom slučaju šest.
Uz sve ovo, revizija je izrazila sumnju da je novac za reprezentaciju, odnosno ugostiteljske usluge, u nekim slučajevima neosnovano potrošen jer se kao povod navodi samo "službeni ručak".