Zaposlenici Željeznica Federacije BiH oglasili su se pismom zabrinutosti zbog, kako tvrde, neefikasnog i netransparentnog rada Uprave koja je za godinu dana poslovanje dovela do ivice kolapsa.
Dok se gomilaju dugovi i gubici prelaze 30 miliona KM, radnici upozoravaju na propuste u naplati potraživanja, zanemarivanje sigurnosti i ignorisanje stručnih službi — uz zahtjev nadležnima da hitno reaguju.
v2-intext-01
Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine u milionskim su gubicima, sa lošom infrastrukturom brinu radnike ovog preduzeća, koje je u vlasništvu Federacije Bosne i Hercegovine.
Milionski gubici rastu
v2-out-of-page
Faktoru se u ime zaposlenika obratio jedan od radnika jer su, kako je istakao, zabrinuti zbog dugotrajnog i očiglednog neefikasnog
rada Uprave koji ozbiljno ugrožava poslovanje preduzeća, javni interes i prava
radnika.
U pismu kažu da je prošla godina dana od kako je nova Uprava u JP Željeznice FBiH na čelu sa kadrom
Naše stranke i najavama ministra prometa i komunikacija BiH Edina Forte da za željeznicu dolaze bolji dani i
preobraženje, a stanje je, kako ističu, sve gore.
- Uprkos
rastu troškova i sve izraženijim problemima u upravljanju, prihodi preduzeća su
u stalnom padu.
Za
navedeni period, osim što će završiti sa gubitkom većim od 30 miliona KM
svjedočimo i brojnim nepravilnostima i propustima među kojima ističemo: nedostatak transparentnosti u donošenju odluka, zanemarivanje sigurnosti i saobraćaja kao i uvjetima rada
zaposlenika, neadekvatno trošenje sredstava namijenjenih za održavanje, razvoj, kao i
sredstava za uplatu zaostalih doprinosa i -
ignoriranje prijedloga i upozorenja stručnih službi.
Radnici zabrinuti
Umjesto
da se pronalaze novi korisnici usluga, ulaže u vozna sredstva, sigurnost i
stručnost kadra, donose se odluke koje idu na štetu sistema i zaposlenih - navodi se u pismu.
Ističe se kao primjer Koksara Lukavac koja ima ukupan dug za prijevoz više od osam miliona KM i samo
ove godine uvećan je za dodatnih pet miliona KM.
Tvrdi se da za naplatu duga Uprava nije
iskoristila mehanizme u vidu mjenica ili drugih garancija već je pustila da se
dug dodatno uveća čija naplata je sada upitna kada se zna da je Koksara Lukavac
podnijela zahtjev za stečaj.

Faksimil - Željeznice Federacije BiH pisale resornom ministarstvu, traže još novca
FOTO: Faktor
- Osim
traženja pomoći od Federalnog ministarstva prometa i komunikacija da se
povećaju sredstva iz budžeta i prijedloga da se razmotri izvještaj Svjetske
banke u pogledu restrukturiranja i podjele preduzeća drugo ništa nije urađeno,
što predstavlja primjer čistog nemara i zloupotrebe funkcije.
Smatramo
da javnost ima pravo biti informirana o stanju u JP ŽFBiH koje posluje javnim
sredstvima i obavlja djelatnost od značaja za građane i privredu.
Dugovi bez naplate
Zaposlenici
očekuju od nadležnih institucija da hitno reagiraju, pokrenu inspekcijske i
revizorske nadzore da utvrde nastali dug Koksare, te zaštite interese radnika i
preduzeća - stoji u pismu zaposlenika uz koje je priložen i pismeni zahtjev Uprave prema Ministarstvu prometa i komunikacija u Vladi FBiH da im se što prije odobri 38.131.800 KM dodatno za troškove ulaganja u infrastrukturu, plaće i ostalo.
U dopisu koji je Uprava uputila resornom Ministarstvu se napominje da neizmirene obaveze Vlade FBiH prema željezničkoj infrastrukturi za period 2006-2024. godina iznosi 450.109.285 KM.
U dopisu se navode i rezultati poslovanja u prvih šest mjeseci ove godine, te se isitče da je ostvaren prihod u iznosu od 52.578.564 KM, a za isti period ukupni rashod je iznosio 66.252.108 KM, što je rezultiralo gubitkom u iznosu od 13.673.544 KM.
U prilogu je dostavljena i projekcija bilansa uspjeha do kraja godine iz koje je vidljivo da se očekuje gubitak od 26.647.013 KM.
U pismu koje je Uprava uputila resornom Ministarstvu ističe se i problem sa ugovorima.
- Od postojećih značajnih ugovora, ugovor o prijevozu uglja za Elektroprivredu Srbije sa firmom ENNA Transport, nije upotpunosti realiziran. Nakon rekonstrukcije pruge na Komadinovom vrelu i uspostave redovnog željezničkog saobraćaja krajem januara tekuće godine, prevezene su količine koje su ranije deponovane u Luci Ploče. Od ukupno ugovorenih 900.000 tona, prevezeno je 465.000 tona (u 2024. i 2025. godini), a ostatak od 435.000 tona je ostao nerealiziran jer je korisnik našao alternativne rute za dopremu uglja.
Iz Uprave JP Željeznice Federacije BiH Faktoru su odgovorili da ovo preduzeće i dalje osjeća posljedice poplava koje su pogodile zemlju u
oktobru prošle godine, kada je došlo do prekida željezničkog saobraćaja na
području Jablanice.
- Zahvaljujući poduzetim mjerama i kontinuiranom radu zaposlenika,
poslovanje preduzeća je stabilizirano, a likvidnost je trenutno zadržana.
Međutim, izazovi u
poslovnom okruženju i promjene kod strateških kupaca mogli bi se odraziti na
finansijske rezultate u narednom periodu. Tri ključna strateška partnera
Željeznica FBiH J.P. Elektroprivreda BiH, Željezara i Koksara suočavaju se sa
značajnim poslovnim poteškoćama. Rudnici koji su u sastavu Elektroprivrede BiH
bilježe smanjenje proizvodnje uglja, Željezara je u procesu preuzimanja od druge kompanije, dok je u Koksari pokrenut stečajni postupak.
Ove okolnosti direktno
utječu na obim prijevoza, s obzirom na to da navedeni strateški partneri čine
značajan dio transportnih kapaciteta Željeznica FBiH - ističu iz Uprave za Faktor.
Kažu da, uprkos navedenim izazovima,
u tekućoj godini je zabilježen porast obima transporta u unutrašnjem
saobraćaju, što pokazuje da Željeznice FBiH nastavljaju s naporima da
unaprijede operativnu efikasnost i doprinesu stabilnosti željezničkog sistema u
Bosni i Hercegovini.
- Željeznice FBiH ostaju
posvećene pružanju kvalitetnih usluga svojim partnerima i korisnicima, kao i
nastavku modernizacije željezničke infrastrukture i voznog parka, s ciljem
jačanja konkurentnosti i dugoročne održivosti poslovanja.
S tim u vezi, neophodno je
naglasiti i potrebu za provedbom nužnih reformi te uspostavom novog, sistemskog
pristupa razvoju i održavanju željezničkog sistema u Bosni i Hercegovini, kako
bi se osigurala njegova funkcionalnost, integrisanost i dugoročna stabilnost, u
skladu sa savremenim evropskim standardima - zaključuju iz Uprave JP Željeznice FBiH.