Uoči masovne obustave koju planira više od 47.000 prijevoznika širom Bosne i Hercegovine, situacija u sektoru transporta postaje sve ozbiljnija.
Počevši od 1. septembra u 6:00 sati, kamioni Konzorcija "Logistika" BiH prestat će učestvovati u lancima snabdijevanja, čime će doći do značajnog usporavanja isporuka roba unutar zemlje.
Iako se državne granice i putnički saobraćaj neće blokirati, očekuju se gužve i poremećaji u snabdijevanju, a razlog obustave leži, kako tvrde iz Konzorcija, u višemjesečnom ignorisanju njihovih zahtjeva od strane Ministarstva komunikacija i transporta BiH.
- Doći će do otežanog snabdijevanja u Bosni i Hercegovini, do pojačanih gužvi. Državna granica se neće dirati, niti će biti ometano bilo koje putničko vozilo. Čak smo dali i preporuke kada je u pitanju lako kvarljiva roba i opasne materije... Postoje koordinatori koji su stacionirani u svakoj lokalnoj zajednici, i oni će donositi odluke u zavisnosti od situacije – izjavio je za Faktor Velibor Peulić, ispred Konzorcija "Logistika".
Prijevoznici su uputili i javno pismo ministru prometa i komunikacija BiH, Edinu Forti kazavši mu da ni jedan od 17 zaključaka nije ispoštovan.
Istakao je da će, nažalost, lanci snabdijevanja pretrpjeti štetu jer državni ministar Edin Forto već 70 dana izbjegava bilo kakvu komunikaciju s prijevoznicima.
- Nije otvorio nikakav dijalog s nama. Danas ga javno pozivamo na razgovor jer se kod njega nalaze ključna pitanja i problemi s kojima se suočavamo, počevši od Pravilnika – koji je njegov, ne traži entitetsku saglasnost niti saglasnost Doma naroda BiH. On tačno zna o čemu se radi, ali ministar komunikacija i transporta grčevito odbija da o tome razgovara.
Granice BiH neće biti zatvorene. Prijevoznici u BiH nisu remetilački faktor, oni će samo zaustaviti svoja vozila i neće učestvovati u lancima snabdijevanja. Neće biti nikakvih blokada – jednostavno će se obustaviti snabdijevanje. Djeca idu u školu, radnici na posao – biće nešto više gužvi, ali gužve su ionako svakodnevne.
Koordinatori su dobili instrukcije da u svojim lokalnim zajednicama, u dogovoru s kolegama, naprave plan aktivnosti kako bi javnost u BiH shvatila da 47 hiljada ljudi ima ozbiljan problem. Nadamo se da će Parlament BiH i nadležni ministri reagovati u prvim satima obustave – kazao je Peulić.
Naglasio je da se lanac snabdijevanja sastoji od više komponenti.
- Naprimjer, ako nemam vlastitu transportnu jedinicu, koristim usluge drugog prijevoznika da mi dostavi robu. Taj prijevoznik je već obavijestio svoje partnere. Mi obavještavamo javnost već 30 dana da će se tog dana, kada prijevoznik iz BiH vozi robu, dostava zaustaviti. Prijevoznici su krvotok privrede BiH, a taj krvotok je napadnut u posljednjih 20 mjeseci. Ukazivali smo na probleme, ali niko nije reagovao – ističe Peulić.
Dodaje da prijevoznici neće raditi ništa mimo Zakona o sigurnosti saobraćaja.
- Neće biti nasilnih demonstracija, niti konflikata. U svakoj lokalnoj zajednici koordinator će donositi odluke, a svi koordinatori su lokalni prijevoznici – rekao je Peulić i dodao da nijedna odluka neće ugroziti državu BiH niti njene granice.
Ubrzo je stigao i odgovor Ministarstva prometa i komunikacija BiH, a u zvaničnom saopćenju za javnost iz Ministarstva kažu da u potpunosti razumiju frustraciju profesionalnih vozača i prijevoznika, te podržava njihovo pravo na svaki legalan oblik protesta i izražavanja nezadovoljstva. Dostojanstvo i sigurnost profesionalnih vozača moraju biti prioritet države.
Ipak, javni interes zahtijeva jasno razgraničenje činjenica i nadležnosti, kako bi se izbjegla manipulacija i prebacivanje odgovornosti.
- Podržavamo pravo prijevoznika na
legalan protest. Ali činjenice su jasne: ono što je u našoj nadležnosti je
urađeno ili u završnoj proceduri, a ono što nije – stoji kod drugih
institucija. Odbijanje Odluke o Odboru znači rušenje jedinog mehanizma koji bi
garantovao rješenja. Nažalost, ministri su odbili ovu odluku, čime su srušili
jedini mehanizam koji bi osigurao trajna rješenja i obavezao sve aktere na
odgovornost. Vrijeme je da se probude – jer vozači ne mogu biti taoci tuđe
neodgovornosti - kazao
je ministar Forto.
Odbor koji je odbijen
U saopćenju iz Ministarstva kažu da je jedino trajno i sistemsko rješenje Odluka o uspostavi Odbora za olakšavanje međunarodnog i
međuentitetskog cestovnog prometa – tijelo u kojem bi sve
nadležne institucije bile obavezane na mjesečnu isporuku konkretnih rezultata (vrijeme
čekanja na granicama, korištenje dozvola, priznavanje kvalifikacija).
Šta je urađeno
Urađena je platforma za digitalni CEMT i uputstva
za korištenje – osigurani
prevodi na jezike u upotrebi u BiH i sistem u funkciji, licenciranje i administrativne
procedure –
izmjene pravilnika u završnoj fazi. Profesionalne kvalifikacije vozača
(Code 95) i treća registracijska tablica – akti pripremljeni, u proceduri usvajanja, Međunarodne dozvole (CEMT) – pravilnik finaliziran, planirana
objava u oktobru 2025. Regionalna koordinacija (pravilo
90/180) –
usvojena zajednicka inicijativa regionalnih ministara u okviru Prometne
zajednice EU.
Iz Ministarstva kažu da njihov zadatak nisu bilateralni sporazumi i granični
režimi –
u nadležnosti Ministarstva vanjskih poslova BiH, carinski terminali i procedure – u nadležnosti UINO, koordinacija veterinarskih i
inspekcijskih službi – u nadležnosti Ureda za veterinarstvo BiH i
Ministarstva vanjske trgovine i ekonomskih odnosa.
Ističu da tvrdnje da Ministarstvo nije uradilo ništa nisu tačne, te da je niz mjera već isporučen ili u
završnim fazama (CEMT, eCMR, Code 95, 90/180).
Iz Ministarstva kažu digitalizacija nije zaustalvjena, te da je procedura ratifikacije eCMR u
toku i da je to je najveći digitalni iskorak u prometu.
- Pozivamo sve nadležne institucije da
se probude i urade svoj dio posla.
Ministarstvo komunikacija i prometa će nastaviti isporučivati mjere u svojoj
nadležnosti i dokumentovati svaku isporuku. Prijevoznici i vozači
ne mogu biti taoci institucionalne neodgovornosti poručuju u saopćenju iz Ministarstva prometa i komunikacija BiH.