BH Telecom dobio je zeleno svjetlo od Konkurencijskog vjeća Bosne i Hercegovine da može pristupiti akviziciji BH Telemacha, međutim, postoji ono
"ali".
Tu je šest uvijeta koji nisu nimalo jednostavni i koji svakako otežavaju i
traže da BH Telecom, ali i Vlada Federacije BiH, ponovo sjednu i preispitaju
plan koji nikad još nije stigao u Parlament Federacije BiH,
iako je BH Telecom firma koja je 90 posto u vlasništvu Federacije BiH.
v2-intext-01
Prema podacima koje su već ranaije objavili neki mediji, Telemach BH je prošle
godine imao prihode od oko 150 miliona KM i dobit od oko 20 miliona
maraka.
A kada je u pitanju cijena po kojoj bi BH Telecom mogao kupiti BH
Telemach, ranije je spominjana cifra od 740 miliona
KM, što je poslije u više navrata demantovao Amel Kovačević, generalni direktor
BH Telecoma.
v2-out-of-page
Iako je Konkurencijsko vijeće odobrilo akviziciju, ono je donijelo i šest
mjera.
Vjerovatno najvažnija mjera jeste da dvije firme moraju nastaviti
poslovati kao odvojeni subjekti, što znači da neće biti spajanja u jednu veliku
kompaniju.
Također, dvije kompanije neće moći dizati cijene svojih
usluga iznad propisane mjere, a svi raniji ugovori morat će ostati na
snazi bez promjene uvjeta. Dalje, BH Telecom neće moći kupovati druge
operatere, a Telemach neće moći aplicirati za nove mobilne
frekvencije.
Na kraju, manji dio Telemacha će morati biti prodat trećoj strani
kako bi se smanjio udio fiksnog interneta za tri procentna poena.
Set mjera koje je propisalo Konkurencijsko vijeće BiH praktično
ograničava mogućnost BH Telecoma da u potpunosti iskoristi prednosti
spajanja, pojasnili su stručnjaci.
Nema informacija o planu spajanja
Mirsad Zaimović, zastupnik SDA u Parlamentu Federacije BiH i nekadašnji
direktor BH Telecoma, za Faktor ističe da nema informacije o samom planu
spajanja, s obzirom na to da je njegov radno-pravni status u BH Telecomu zaleđen,
odnosno u mirovanju.
Ističe da ne zna kakav je plan i da li on postoji, te da bez plana to
može biti problematično za BH Telecom i može ugroziti poslovanje, te da bi
Vlada FBiH morala znati šta će sa firmom koju preuzima.
- Osnovno pitanje je šta Vlada FBiH i BH Telecom žele i da li se to isplati
i hoće li to BH Telecom dovesti u problem likvidnosti. Mislim da je ovo pitanje
o kojem treba raspravljati Parlament - kazao je Zaimović.
Zabrinjavaju uvijeti
Ističe da zabrinjavaju i uvijeti koje je Konkurencijsko vijeće BiH dalo BH
Telecomu kada je u pitanju akvizicija, što, kako naglašava, nije bio
slučaj kada je operater Mtel iz Srbije preuzimao druge operatere u RS-u.
- O svemu tome bi trebalo da raspravi Vlada FBiH, ali i Parlament,
veliki novac je u pitanju - zaključuje Zaimović.
Igor Gavran, ekonomski analitičar, za Faktor ističe da odluka
Konkurencijskog vijeća BiH još uvijek ne znači puno, jer nije konačno te da je
za ekonomske i druge posljedice, najvažniji ugovor, ali i dalje smjernice koje
ugovor mora pratiti.
- Ako ostane ovako kako je rečeno, pozitivni sinergetski efekti na BH
Telecom bi bili manji, jer se obavezuje na zadržavanje Telemacha kao samostalne
kompanije (dakle, bez pune integracije koja bi omogućila znatno smanjenje
troškova i broja zaposlenih), a i zajedničko tržišno učešće bi bilo manje jer
se obavezuju na prodaju odnosno smanjenje za određeni procenat. Pitanje je i u
kojoj mjeri bi se ovo odrazilo na tehnološki razvoj i integraciju u toj sferi,
da li bi onemogućilo integraciju paketa usluga i prinudilo BH Telecom na
svojevrsnu fiktivnu internu konkurenciju - objašnjava Gavran.
Šteti se korisnicima, a pogoduje kompanijama
Naglašava da je to jako loše za same građane odnosno klijente, i suprotno
logici i praksi regulatora u nekim drugim državama je da se ne obavezuju na
smanjenje cijena usluga.
- Naime, ako se zahtjeva integracija i tvrdi da je opravdana zbog očekivanih
pozitivnih efekata, jasno je da bi oni otvorili prostor za smanjenje cijene
praktično svih usluga kod kojih se troškovi smanjuju s većim brojem korisnika
usluga. Ignorišući tu ekonomsku činjenicu Konkurencijsko vijeće direktno šteti
korisnicima a pogodovanje kompanijama - pojašnjava Gavran.
Tvrdi da odredba koja zabranjuje povećanje cijena iznad nivoa određenog
procenta niie dovoljna jer i dalje znači povećanje cijena.
- Dakle, koristi za korisnike neće biti. Ne obavezuje se ni BH Telecom na
tehnološko unapređenje usluga korisnicima. Evo jednog praktičnog primjera šta
to znaci: BH Telecom uglavnom osigurava korisnicima svojih paketa usluga koji
uključujući fiksni internet nove uređaje i redovno ih mijenja bez dodatne
naknade u slučaju potrebe. S druge strane, mnogi korisnici Telemacha već
godinama su osuđeni na apsurdno staru opremu uključujući uređaje stare desetak
godina koji ne omogućavaju čak ni već plaćenu i ugovorenu uslugu (plaćate
bežični internet od 200 Mbps, a oprema ne može ostvariti vise od 40 Mbps - iako
vas niko nije upozorio nego su vam prodali uslugu koju ne možete imati bez
dodatnih troškova). Ovo je čak suprotno pravima potrošača i ne dešava se u BH
Telecomu, i ne osigurava zaštitu i izjednačavanje korisnika - kaže
Gavran.
Ključno kolike su finansijske obaveze
Ipak, ističe, ono sto je najvažnije za građane i sve poreske obveznike u
Federaciji BiH nisu elementi sadašnje odluke Konkurencijskog vijeća pa ni samo
moguće preuzimanje Telemacha s aspekta korisnika i kompanija, nego kolika je
finansijska obaveza i kako se namjerava finansirati.

- Jako je upitno u kakvom je uopće stanju Telemach. Primjer zastarjele
opreme ne ukazuje na naprednu već zaostalu kompaniju koja treba ogromna
ulaganja samo da dostigne minimalni tehnološki standard, a dugogodišnja kriza
njegovog vlasnika koji je zbog enormnih dugova rasprodavao imovinu i sada to
dalje pokušava i s Telemachom također nagovještava da i finansijski može biti
jako puno dubioza i rizika. Najviše je upitno koliko se građani i privredna
FBiH namjeravaju zadužiti i ko će na svemu najviše zaraditi. Organsko širenje
BH Telecoma i ulaganje u Federaciji BiH i BiH općenito je dobro za sve nas, jer
sva nova vrijednost ostaje u BiH, ali enorman odliv novca stranom prodavcu
odmah i potom višegodišnji odliv novca za vraćanje kredita, opet stranim
kreditorima je katastrofalan i umanjuje potencijal daljeg razvoja, usporava ga
a ne ubrzava - smatra Gavran.
Šta će biti sa 5G mrežom
Tvrdi da umjesto jačeg i boljeg BH Telecoma, postoji rizik da će FBiH
imati kompaniju koja ne može da se razvija opterećena dugom i koju će, možda,
Vlada onda jednog dana i prodavati / privatizirati u lošijem stanju i po nižoj
cijeni nego je danas.
- Koliko prezadužena kompanija može činiti u budućnosti ono po čemu je BH
Telecom također bio poznat i društveno koristan - sponzorstva, donacije,
podrška široj zajednici? Šta će biti sa 5G mrežom koja već godinama kasni za
okruženjem? Kako da se uzme takva investicija ako treba sanirati sve probleme
Telemacha i ako se treba zadužiti za ko zna koliko stotina miliona KM? A svime upravljaju ne vrsni menadžeri i stručnjaci, nego politički imenovani partijski
kadrovi. Ko nam garantuje da u ovom procesu neće biti ni korupcije, ni
političkog i drugog pogodovanja? Jednostavno, riječ je o jako rizičnom projektu
za koji iskreno ne vidim prednosti u odnosu na organski rast samog BH Telecoma,
a rizika i nepoznanica je jako puno - zaključuje Gavran.
BH Telecom od Parlamenta krije koliko se planira zadužiti
Mahir Mešalić, zastupnik DF-a u Parlamentu Federacije BiH, za Faktor ističe
da je on kao zastupnik tražio od BH Telecoma informaciju o akviziciji BH Telemacha i koliki će biti
račun za to, ali da su iz ove kompanije
dali odgovor da je to poslovna tajna.
- Smatram da trošenje nova poreznih obveznika ne može
biti poslovna tajna, jer je BH Telecom kompanija koja je većinskim dijelom u
vlasništu Federacije BiH i da imamo parvo da znamo sve o toj akviziciji. Koliko
će ona koštati građane Federacije BiH. Ima li fizibiliti studija, imamo parvo da
sve to znamo – kazao je Mešalić.