open-navfaktor-logo
Prijava
search iconJavi Faktoru
search
v2-billboard-01
To vozilo nije igračka
Stručnjak za saobraćaj Mirzet Sarajlić o sve češćim nesrećama: Kvad je nestabilan kao traktor!
To nije igračka za djecu, nego opasno vozilo
AUTOR: Aida Tukar
01.11.2025. u 21:47
get url
text
FOTO: Pixabay
Nesreće na kvadovima sve su češće u BiH. Iako za upravljanje ovim vozilom treba imati znanje, kod nas ih u posljednje vrijeme voze svi kojima su dostupni. I stari i mladi.
Primjera takvih nesreća sve je više. Tako su nedavno na Bjelašnici povrijeđena dva muškarca, starosti 72 godine, od kojih je jedan i uhapšen zbog ugrožavanja sigurnosti u saobraćaju.
v2-intext-01
No veliki problem je što ih voze i djeca, pa je tako nedavno u Visokom u prevrtanju kvada teško povrijeđen 14-godišnji dječak.
Slična situacija desila se i u Zvorniku, gdje su teže povrijeđeni momak i djevojka, također maloljetnici.
v2-out-of-page
Mostarac je sletio kvadom u provaliju u Konjicu te da nije bilo vatrogasaca koji su ga izvukli, ko zna kako bi to završilo.
Nedavno je vozač kvadom sletio u Vrbas, a život su mu spasili pripadnici Oružanih snaga BiH, koji su se tu zatekli jer su bili na svojevrsnoj obuci.
Također, ljetos su na Bjelašnici povrijeđene dvije strane državljanke, koje nisu znale upravljati kvadom, tako da je došlo do direktnog sudara dva kvada.
Sličan slučaj desio se i u Ilijašu, gdje je teško povrijeđena 20-godišnja vozačica kvada i njen 17-godišnji suvozač.
Nažalost, bilo je i težih slučajeva.
Prije nekoliko godina u blizini Teslića 24-godišnja Nikolina Mekitić poginula  je prilikom pada sa kvada u šumi u blizini Buletića. Kvadom je upravljao njen momak koji je također prilikom nesreće povrijeđen.
Mogli bismo ovako i dalje nabrajati, ali ovi slučajevi pokazuju da su stvari uveliko izmakle kontroli.
Dakle, kvad više nije nikakva pretjerana egzotika, ali je još velika nepoznanica pravni status i obaveze vlasnika takvog vozila, a o pravima i obavezama vozača da se ne govori.

Šta je ustvari kvad?

O tome smo razgovarali sa sudskim vještakom saobraćajne struke Mirzetom Sarajlićem.
- Prema Zakonu o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH navedeno je da je "četverocikl" motorno vozilo sa četiri točka sa masom neopterećenog vozila (bez akumulatora za električna vozila) manjom od 350 kg, maksimalnom brzinom do 45 kilometara na sat i radnom zapreminom do 50 cm³ ili najvećom snagom do 4 kW (ili ekvivalentno za električni motor). 
Mirzet Sarajlić
FOTO: privatna arhiva
Dakle, kvad se u zakonskoj terminologiji u BiH tretira kao četverocikl, odnosno kao motorno vozilo s četiri točka, a ne kao obični motocikl ili automobil. Postoji "laki četverocikl" i  "četverocikl".
Iako se mnogi koriste izrazom "kvad", potrebno je uvijek utvrditi pod kakvu je kategoriju vozilo registrovano i koja prava i obaveze iz toga proizlaze.
Četverocikl sa velikom snagom i visokom brzinom može, u praksi, biti izvan definicije "lakog četverocikla" te podložan strožim propisima - kaže Sarajlić. 

Kuda se kvad smije voziti?

Kako Zakonom o sigurnosti saobraćaja nije propisan poseban "kvad" kao pojam, nego četverocikl, on mora poštovati pravila za motorna vozila, dakle kolovoz i saobraćajnu traku namijenjenu toj vrsti vozila. 
- Praktično, vozilo koje je registrirano kao četverocikl mora koristiti kolovoz ili saobraćajnu traku. Ne može, recimo, neformalno "preći" kroz pješačku zonu ili trotoar bez posebne dozvole. 
Ako firma koja iznajmljuje vozila kvad planira da prolazi gradskom jezgrom, to znači da vozilo mora biti registrovano za javni saobraćaj, imati homologaciju i ispuniti uvjete – u suprotnom postoji rizik od sankcije.
Praksa u BiH pokazuje da se dio vozila koristi "off-road", odnosno izvan javnih puteva, gdje je zakonski okvir manje precizan, što daje mogućnost, ali i rizik. Ako se vozilo koristi po gradskim ulicama ili prometnicama, mora imati sve za to propisane uvjete - kaže Sarajlić. 

Ko smije voziti kvad?

Prema Zakonu, za upravljanje četverociklom potrebno je imati vozačku dozvolu potkategorije B1, odnosno vozač kategorije B ima pravo upravljati vozilom kategorije B1. 
U praksi za "laki četverocikl" često se navodi minimalna dob 16 godina. 
Za teže četverocikle ili one koji prelaze parametre "laki", potrebna je dozvola B kategorije, a samim tim i minimalno 18 godina. 
- Za upravljanje motornim vozilom podrazumijeva se polaganje vozačkog ispita.
Za potkategoriju B1 (četverocikl) kandidat mora imati položen ispit za određenu kategoriju dozvole. Osim što vozač mora imati vozačku dozvolu, on je u pravilu odgovoran za sigurnost. Zbog opasnosti ovih vozila stručnjaci navode da su jedna od najnestabilnijih sredstava prijevoza poput traktora. 
Kvad mora biti registrovan ukoliko se koristi u javnom saobraćaju i imati važeću potvrdu o registraciji. 
Upravljanje četverociklom "kvadom" nije igra.  Podliježe pravilima kao i druga motorna vozila. U BiH i u EU primjenjuju se definicije, zahtjevi za vozačku dozvolu, registraciju, homologaciju i tehničku ispravnost. Kada se vozilo koristi u javnom saobraćaju, a posebno kroz gradske centre, neophodno je da su ispunjene sve formalne pretpostavke - zaključuje sudski vještak saobraćajne struke Mirzet Sarajlić. 
comment
prikaži komentare (0)
v2-intext-02
POVEZANO
v2-billboard-02
2024 faktor. Sva prava zadržana. Zabranjeno preuzimanje bez dozvole izdavača.