Ministarstvo
komunikacija i prometa BiH radi na Zakonu o
elektronskim medijima kojim se
uspostavlja jedinstven, s evropskim standardima usklađen pravni okvir za
audiovizuelne medijske usluge u Bosni i Hercegovini.
Radni
materijal, koji je pripremila formalna radna grupa predstavnika resornih
institucija sa nivoa države, entiteta i Brčko distrikta, postavlja temelje za
reguliranje TV i radijskog emitiranja, audiovizuelnih usluga na zahtjev,
distributera medijskih usluga i platformi za razmjenu videozapisa. Predloženi
okvir potvrđuje da Regulatorna agencija za komunikacije (RAK) mora biti pravno
odvojena od vlade te djelovati nepristrasno i transparentno. Nadležnosti RAK-a
obuhvataju izdavanje dozvola, donošenje podzakonskih akata, monitoring i
nadzor, odlučivanje po prigovorima, unapređenje medijske pismenosti te zaštitu
autorskih i srodnih prava.
v2-intext-01
Nacrt
propisuje obaveznu identifikaciju pružatelja medijskih usluga: svaki korisnik
dozvole ili odobrenja RAK-a mora osigurati jednostavan, direktan i stalan
pristup ključnim podacima – nazivu, adresi sjedišta, kontakt informacijama
(uključujući e-poštu ili internetsku stranicu) i informaciji da posjeduje
dozvolu ili saglasnost. To je, u praksi, obaveza javnog impresuma.
Ko stoji iza programa
v2-out-of-page
- Povjerenje
u medije počinje transparentnošću i jasnom odgovornošću. Zato ovaj Nacrt uvodi
obavezu javnog impresuma i nedvosmisleno definira ko stoji iza programa, gdje
mu je sjedište i sa čijom je dozvolom na tržištu. Nema skrivanja iza anonimnih
adresa: publika mora znati ko kreira sadržaje - kazao je ministar prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine Edin Forto, saopćilo je Ministarstvo.
Kakva
je razlika između dva zakona?
Zakon o elektronskim
medijima bavi se programskim sadržajem i obavezama pružatelja audiovizuelnih
medijskih usluga (TV/radio, usluge na zahtjev, distributeri i platforme),
uključujući pravila o odgovornosti i zaštiti publike. Zakon o elektronskim
komunikacijama uređuje elektronske komunikacione mreže i usluge
(infrastruktura, frekvencijski spektar, interkonekcija, prava korisnika) –
dakle tehničke i tržišne uvjete prijenosa signala. Prvi govori o tome šta se
emitira i pod kojim uredničkim pravilima, drugi o tome kako se
signal prenosi i kojim se tehničkim pravilima upravlja tržište.
Zakon garantira punu
slobodu izražavanja te uredničke i programske slobode, uz precizne zabrane
sadržaja koji potiče mržnju, nasilje i diskriminaciju, poziva na terorizam ili
rušenje ustavnog poretka. Pružatelji medijskih usluga dužni su provoditi mjere zaštite
djece od sadržaja štetnih za njihov razvoj. Podaci prikupljeni radi zaštite
maloljetnika ne smiju se koristiti u komercijalne svrhe. Zabranjene su
prikrivene reklame, a oglašavanje alkohola, duhana i lijekova podliježe strožim
pravilima.
Rast internetskih platformi
Audiovizuelne usluge
obavezne su promovirati evropska djela i djela nezavisnih producenata, s
posebnim poticanjem bosanskohercegovačke produkcije, čime se jača lokalna
kreativna industrija. Predviđa se obavezna pristupačnost medijskih usluga
osobama s invaliditetom. Uspostavlja se lista događaja od posebnog značaja koje
javni emiteri moraju prenositi, uz pravo drugih stanica na kraću informaciju.
Distributeri su dužni besplatno prenositi javne RTV servise (must-carry).
S obzirom na rast
internetskih platformi, Nacrt uvodi jasne obaveze pružatelja usluga razmjene
videozapisa da zaštite maloljetnike i javnost od sadržaja koji potiče mržnju,
nasilje ili predstavlja krivično djelo. RAK će propisati mjere i provoditi
nadzor radi osiguranja odgovornosti.
Ministarstvo
komunikacija i prometa BiH planira upućivanje Prednacrta zakona o elektronskim
medijima na javne konsultacije do kraja 2025. Precizan termin zavisi od
upućivanja na javne konsultacije Prednacrta zakona o elektronskim
komunikacijama, koji je u završnoj fazi izrade u okviru formalne radne grupe.
Budući da oba zakona na isti način definiraju uloge Parlamentarne skupštine
BiH, Vijeća ministara BiH, Ministarstva komunikacija i prometa BiH i RAK-a,
nadležnosti će biti propisane jedinstveno u jednom zakonu, dok će se u drugom
na te odredbe upućivati, dodaje se u saopćenju.