Željko Komšić, predsjedavajući Predsjedništva Bosne i Hercegovine u svom obraćanju pred Generalnom skupštinom Ujedinjenih nacija kazao je da svjedočimo kako se svjesno i
planirano isprovocira određeni oružani sukob, da bi se zatim kroz korištenje
značajne oružane sile, kojoj se neka država, sa manjom ili slabijom oružanom
silom, ne može oduprijeti.
- Nakon toga se od napadnute države zahtijeva da
sjedne za pregovarački stol i potpiše odricanje od dijelova svoje teritorije, navodno
u ime mira a zapravo u ime sile.
Vjerujem da svi mi u ovoj sali znamo, da Povelja
Ujedinjenih nacija omogućava mijenjanje državnih granica, ali isključivo
dobrovoljnim dogovorom između država ali bez upotrebe oružane sile ili
političkog pritiska iza kojeg stoji oružana sila.
Međutim, ako se oružana sila koristi da bi se
druga strana prisilila da pristane na nametnuti dogovor u kojem gubi dio svoje
teritorije, onda tu nema dobre i iskrene volje, već ima samo prisile, što je u
suprotnosti sa više akata međunarodnog prava.
U ovom konkretnom slučaju, mislim na Ukrajinu i
na pritiske kroz koje ona kao suverena država prolazi, a u kojima se od nje
traži da se odrekne dijelova svoje teritorije, radi postizanja navodno trajnog i
održivog mira.
Jesmo li u tom konkretnom slučaju, sudionici
promjene svjetskog poretka, u kojem se mir ne postavlja kao konačni cilj, već
se rat i oružana sila pojavljuju kao legitimno sredstvo za postizanje
političkih ciljeva velikih geopolitičkih aktera?
U Gazi se dešava nasilje s oblicima genocida
Osvrnuo se Komšić u svom govoru i na dešavanja u pojasu Gaze, kazavši da jednako neželjenu situaciju, danas, imamo i na tom prostoru, gdje se, kako je rekao, nad lokalnim stanovništvom vrši takvo nasilje, koje u svom obliku ukazuje na više elemenata genocida.
- Osim što je takvo nasilje neopravdano i
neprihvatljivo, na isti način je neprihvatljiva šutnja, a povremeno i
odobravanje, koje dolazi iz različitih političkih krugova u svijetu.
O kakvom miru, razvoju ili zaštiti ljudskih
prava, možemo uopće govoriti ako se dozvoljava ovakvo nasilje, nasilje sa
oblicima genocida nad palestinskim narodom?
Ovdje se radi o velikom izazovu sa kojim se danas
suočavamo i od njega ne možemo bježati, niti ga zarad nekih viših
oportunističkih interesa, kontinuirano prešućivati. Podsjetimo se samo one
sintagme: šutnja je zapravo izraz ili kukavičluka ili odobravanja - kazao je Komšić.
Mrlja u Misiji UN-a
Govoreći o Bosni i Hercegovini, Komšić je podsjetio da je prije nešto više od 30 godina, Bosna Hercegovina bila suočena sa agresijom koja
je dolazila iz susjednih zemlja.
- U to vrijeme, organizacija Ujedinjenih nacija,
formirala je mirovne vojne snage pod nazivom UNPROFOR, u čijem sastavu su
učešće uzele zemlje koje su za tako nešto izrazile interes.
Uloga
UNPROFOR-a bila je takva, da su oni u najvećoj mjeri bili puki posmatrači niza
ratnih zločina, etničkog čišćenja pa na kraju i genocida koje su agresori na Bosnu
i Hercegovinu počinili.
Naravno, bilo je i pozitivnih primjera aktivnosti
UNPROFOR-a, što svakako ne treba zaboraviti i na tome smo iskreno zahvalni.
Ali je, nažalost, ostala mrlja na toj misiji
Ujedinjenih nacija, jer pojedini zapovjednici UNPROFOR-a nisu htjeli aktivirati
zračne udare, kako bi se spriječilo etničko čišćenje, a posebno genocid
počinjen u Srebrenici, u julu 1995. godine.
Nažalost, genocid u Srebrenici je počinjen, stotine
hiljade građana širom Bosne i Hercegovine tokom agresije su izgubili živote, još
više ih ranjeno dok je više od milion građana raseljeno širom svijeta - kazao je Komšić, podsjetivši da je pred
Međunarodnim krivičnim sudom u Hagu, kojeg su osnovale ove Ujedinjene nacije,
utvrđena krivica više lica za počinjeni genocid, kao i postojanje niza
udruženih zločinačkih poduhvata, koji su svi imali isti cilj – etničko čišćenje
sa stvaranjem etnički čistih dijelova teritorije u Bosni i Hercegovini, kako bi
se ti dijelovi odvojili od Bosne i Hercegovine i pripojili susjednim državama.
Podsjetio na Rezoluciju o genosidu počinjemom u Srebrenici
Podsjetio je da je na ovom mjestu u Ujedinjenim nacijama prije nešto više od godinu dana izglasana i Rezolucija o genocidu počinjenom u Srebrenici, što, kako je rekao, smatra važnim iskorakom, ne samo za BiH, nego i šire, jer je njena snaga u njenoj mjeri mogućeg spriječavanja nekih novih mogućih genocida.
- Iako smo bili suočeni sa lobiranjem više država da se takva Rezolucija ne usvoji, ona je ipak donesena. Tada smo vidjeli, da postoje i one države, koje
radi vlastitih političkih razloga ili političkog komoditeta, nisu bile spremne
da podrže tekst Rezolucije koji je bio oslonjen na donesene presude
Međunarodnog krivičnog suda iz Haga a kojeg su, ponoviću još jednom, osnovale
ove Ujedinjene nacije - istakao je Komšić.
Embargo na oružje proizveo agresiju koja je trajala četiri godine
Podsjetio je i da je u tom periodu agresije na BiH, međunarodna zajednica, kroz organe UN-a, uvela emargo našoj zemlji na kupovinu oružja i time spriječila odbranu BiH od dvostruke agresije.
- Radi tog embarga, agresija na Bosnu i Hercegovinu
je trajala skoro četiri godine i nepotrebno je izgubljen veliki broj ljudskih
života - kazao je Komšić.
Dejtonski sporazum - incidentni poliitčki sistem
Osvrnuo se i na Dejtonski sporazum koji je, kako je rekao, donio neopohodni mir i da je BiH zahvalna na tome.
-Ali je istovremeno stvorio takav sui generis
politički sistem u Bosni i Hercegovini, koji danas, 30 godina nakon njegovog
stvaranja, predstavlja problem za normalno funkcionisanje države Bosne i
Hercegovine.
Takav politički sistem na sadrži demokratiju, već
neki njen devijantni oblik nezabilježen u praksi bilo gdje u svijetu, u kojem
se etnička pripadnost stavlja u prvi plan i time u cijelosti negiraju osnovna
ljudska prava, te paralelno tome podriva demokratija u tolikoj mjeri da ona
više skoro da i ne postoji.
Taj politički sistem možemo nazvati incidentnim
političkim sistemom, koji neprekidno destabilizuje državu Bosnu i Hercegovinu. Zašto ovdje spominjem demokratiju? Iz najmanje dva razloga.
Prvi je da one države koje se opredijele za
demokratiju i njene principe trebale bi imati mogućnost da tu demokratiju u
cijelosti primjene u svome okrilju, potpuno svjesni da postoji i jedan broj
država koje iz njihovih razloga, bili oni historijski, kulturološki ili
religijski, ne žele demokratiju i njene principe.
Bosna i Hercegovina se jasno opredijelila za demokratiju i
tranziciju iz prethodnog političkog sistema u neki, novi, demokratski politički
sistem, ali nam se to kroz elemente političkog sistema koji je utvrđen
Dejtonsko-Pariškim sporazumom, u stvarnosti kontinuirano onemogućava.
Drugi razlog, odnosi se na to da, nakon što smo
bili suočeni sa embargom na uvoz odbrambenog oružja tokom devedesetih godina
prošlog stoljeća, u ovo današnje vrijeme Bosna i Hercegovina suočava se sa
embargom na demokratiju, što svojim političkim i diplomatskim aktivnostima
nastoje obezbijediti pojedini akteri iz međunarodne zajednice.
Embargo na demokratiju i slučaj "Kovačević"
Dakle nakon što smo imali embargo da se branimo
danas imamo embargo na demokratiju i demokratski razvoj.
Govoreći o demokratiji i individualnim ljudskim pravima, Komšić je podsjetio i na presudu u predmetu "Kovačević" pred Evropskim sudom za ljudska prava.
- Predmet koji je vama nepoznat, možda i nebitan
ali je nama u Bosni i Hercegovini iznimno važan.
To je predmet u kojem je apelant tražio
jednostavnu, opravdanu i logičnu zaštitu svog aktivnog biračkog prava, koje mu
je onemogućeno.
Predmet je u prvostepenom postupku riješen u
korist apelanta Kovačevića uz utvrđeno postojanje etno-teritorijalne
diskriminacije, što je onda dio međunarodne zajednice, ulažući enormne
diplomatske i finansijske napore nastojao anulirati u drugostepenom postupku - kazao je Komšić, te istakao kako se jedna od zemalja, što je potpuno neshvatljivo i
neprihvatljivo, dala je finansijsku donaciju Evropskom sudu za ljudska prava i
pojavila se kasnije, u tom istom predmetu kao zainteresirana strana, što je
izraz klasične političke korupcije.
- Zato se ovdje postavlja logično pitanje – da li
se presude međunarodnih sudova mogu kupiti? U obaranju te presude aktivno je učestvovao i Visoki
predstavnik međunarodne zajednice u Bosni i Hercegovini, iako mu to nisu
ovlaštenja data Dejtonsko-Pariškim sporazumom, ulažući također enormna
finansijska sredstva iz nepoznatih izvora za čije korištenje nije imao potrebnu
saglasnost Vijeća za implementaciju mira - rekao je Komšić.
Podsjetio je sve presude Evropskog suda za ljudska prava i nepoštivanje istih, ali i da ljudska prava nisu privilegija, već trajna civilizacijska obaveza.