Na 21. radnoj sjednici Skupštine Kantona Sarajevo, tokom razmatranja Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom, koji je predložen po skraćenom postupku, upozorio sam na dva ključna problema.
Prvi, da niko u Vladi nije znao tačno reći kolika će biti porodiljska naknada.
v2-intext-01
Drugi, da se zakoni ovakve važnosti ne smiju donositi po skraćenom postupku, posebno zato što Trojkina skupštinska većina potpuno pogrešno tumači poslovnik te zastupnicima, u takvim procedurama, uskraćuje pravo na amandmane.
Ta upozorenja su se nažalost i obistinila jer svjedočimo neviđenom pravnom i finansijskom skandalu, koji će budžet Kantona Sarajevo koštati stotine hiljada maraka.
v2-out-of-page
Zakon vs. Instrukcija: Pravni apsurd
Mjerodavna odredba Zakona o socijalnoj zaštiti u članu 149. stav (1) jasno propisuje:
Žena - majka u radnom odnosu, koja najmanje 12 mjeseci prije odlaska na porodiljsko odsustvo ima zaključen ugovor o radu ili rješenje o zasnivanju radnog odnosa i prijavu na obavezno osiguranje, ostvaruje naknadu plaće u iznosu 60 posto najniže federalne plaće.
Dakle, Zakon jasno i nedvosmisleno kaže da porodiljska naknada iznosi 60 posto najniže federalne plaće. Najniža plaća za 2025. godinu je 1.000 KM, što znači da naknada mora da iznosi 600 KM. I tačka!
Međutim, Instrukcija, odnosno podzakonski akt Ministarstva za rad, socijalnu politiku, raseljena lica i izbjeglice, određuje iznos naknade na 756,60 KM. Time podzakonski akt ne samo da proturječi Zakonu, nego ga praktično stavlja van snage. Ovo nije samo obična greška, već sabotaža i prevara građana.
Koliko će ovo koštati građane?
Ta jedna "sitna" greška u obračunu stajat će budžet stotine hiljada maraka. To je novac građana, novac za škole, zdravstvo i socijalne usluge. A sve zato što Vlada i većina u Skupštini Kantona Sarajevo zakone donose preko koljena, bez provjere, bez ozbiljnosti i bez odgovornosti za posljedice.
Politika improvizacije
Nažalost, ovo nije izolovan slučaj. Trojka je sistematski pretvorila pravni poredak u skup privremenih rješenja, stalnih izmjena i podzakonskih akata koji negiraju zakone. Ako zakoni i podzakonski akti moraju stalno da se popravljaju, to nije znak fleksibilnosti već dokaz nestručnosti, da su način rada i politike loše.
U osjetljivoj oblasti poput zaštite porodice s djecom, gdje građani očekuju sigurnost i izvjesnost, Trojka kontinuirano uvodi konfuziju svojim improvizacijama, stvarajući nesigurnost.
Porodice s djecom zaslužuju stabilnost i izvjesnost. Njima se ne može svaka dva mjeseca mijenjati zakon ili podzakonski akt, niti im se može servirati pravna i finansijska nesigurnost.
Ovaj slučaj je eklatantan primjer pravne i finansijske anarhije u Kantonu Sarajevo, čiji je tvorac Trojka. Ako se zakoni i podzakonski akti moraju stalno mijenjati, to znači samo jedno - da politike koje Trojka pretače u pravne propise nisu dobre.
A kada se pogriješi u oblasti kakva je zaštita porodice s djecom, šteta je višestruka. I za budžet i za povjerenje građana, kao i za same porodilje koje umjesto podrške dobijaju birokratski haos i nesigurnost.
Nažalost, cijenu te neodgovornosti plaćaju građani Kantona Sarajevo i to svojim novcem i svojim povjerenjem u institucije koje bi morale biti stub pravne sigurnosti, a pretvorene su u poligon za neprekidnu pravnu improvizaciju trenutnog "facebook menadžmenta".
Mjerilo svake politike im je da li će se na tome „rješenju“ moći reklamirati, a ne kakve će to posljedice imati u praksi. Zato je puno ljepše i lakše dijeliti besplatne karte za SFF, nego isplatiti novac za stambene poticaje mladima.
Upravo ovako završavaju Trojkini "skraćeni postupci", čiji je stvarni cilj onemogućiti zastupnicima opozicije amandmansko djelovanje i faktički ih isključiti iz zakonodavne procedure.
I onda se čudimo zašto Forto nema pojma šta je granična linija?!
(Autor je zastupnik u Skupštini Kantona Sarajevo)