Čitateljka Selma nam se javila da ispriča zanimljivu priču. Naime, u jednom poznatom trgovačkom centru je kupila tjesteninu sa sirom koja se kuha pet minuta. I zaista je pakovanje bilo takvo. No kada je htjela da promjeri još jednom vrijeme kuhanja, na deklaraciji je jasno pisalo "riža sa šafranom". Bilo je uredno napisano vrijeme kuhanja, način pripreme, te sastav.
v2-intext-01
- Bila sam šokirana. Pravi podaci o proizvodu su bili napisani na poljskom jeziku i pakovanje je jasno pokazivalo da se radi o tjestenini, te je bio nacrtan sat na kojem je pisalo pet minuta, te šerpa i kašika, tako da sam zaključila da se mora miješati sve vrijeme. Pitam se šta bi bilo da je nešto komplikovanije. Greške se dešavaju, ali zaista, ovo je veliki propust - kaže Selma.
Također dodaje da joj se ista situacija desila u jednoj parfimeriji. Naime, na jednoj tester-bočici je bilo ime jednog parfema, a na kutiji sasvim drugog. Na kraju nije znala koji da kupi, koji kako miriše niti joj je mogla pomoći prodavačica.
v2-out-of-page
Ovakvih i sličnih primjera u BiH je mnogo.
Znamo li šta kupujemo, šta jedemo? Zašto se ne povede računa o tome te kome je u interesu stavljati pogrešne deklaracije, te kako uopće takav proizvod može završiti na policima trgovačkih lanaca?
O tome smo razgovarali sa predsjednicom Udruženja Klub potrošača iz Tuzle Gordanom Bulić.
Posebno obratiti pažnju na hranu
Naša sagovornica za Faktor kaže da deklaracija
proizvoda mora sadržavati sve podatke koji su bitni za potrošača i njegovo
zdravlje. Ta deklaracija je "lična karta" proizvoda i mora imati podatke
kojim se definišu i opisuju sve karakteristike proizvoda koji smo kupili. Recimo, kod energetskih pića, što je najvažnije, mora
stajati da se ne preporučuje osobama osjetljivim na kofein, srčanim bolesnicima, oboljelim od šećerne
bolesti, trudnicama, djeci, niti miješanje sa alkoholom. No na svim energetskom pićima to ne piše.
- To je posebno značajno za prehrambene
proizvode jer život na usta ulazi. Jedemo, kupujemo prehrambene proizvode, a
vrlo često su potrošači u dilemi šta ustvari kupuju, šta jedu, da li je to
dobro za njih, pogotovo za osobe koje imaju neke određene zdravstvene probleme.

Gordana Bulić
FOTO: FB/Gordana Bulić
Posebnu pažnju treba posvetiti proizvodima
koji su namijenjeni starijim osobama i djeci. To je zaista veliki problem. U BiH na snazi je Zakon o hrani koji se usaglašava sa zakonima o hrani evropskih
zemalja. Po tom zakonu o hrani imamo niz
podzakonskih akata ili pravilnika, pa između ostalih i Pravilnik o deklarisanju
prehrambenih proizvida.
Međutim, s obzirom na to da je to
jako obimna oblast, odnosi se na prehrambene proizvode biljnog ili životinjskog
porijekla, bio je prilično kompleksan.
To nije bilo dovoljno i donesen je Pravilnik o obaveznim informacijama koje se moraju
dati potrošaču o prehrambenom proizvodu. Pravilnik o deklarisanju je povučen jer nije bio dovoljan – kaže Bulić.
Sitna slova na deklaraciji
Bulić također kaže da im se potrošači
češto obraćaju jer nisu sigurni šta kupuju. Ne znaju šta jedu jer ne vide pročitati.
Deklaracije su male, slova su mala i nečitljiva, čak i pod povećalom. To je nemoguća
misija i za mlađe, a kamoli za starije. No rješenje za tu situaciju Bulić vidi u skeniranju QR koda koji sadrži sve
podatke o proizvodu.
- To je jako dobro rješenje. Većina
proizvoda sadrži taj QR kod, može ga skenirati svaki mobitel.
Potrošači bi to trebali koristiti.
Također, svi proizvođači bi trebali to da uvedu. Mislim da je obaveza svih nas
educirati potrošače o tome. Mi iz udruženja potrošača bismo trebali s institucijama organizovati skupove i informativne
letke kako i na koji način doći do informacija koje su nužne potrošaču i koje
su mu zakonom zagarantovane – zaključuje Bulić.
Naša sagovornica ističe da postoji veliki broj
proizvoda koji su toliko mali da je nemoguće na njih staviti čitljivu
deklaraciju. S obzirom na to da 60 posto ljudi ima problem s vidom, to je
nemoguće pročitati.
Kupavati provjerene proizvode
No istina je i da postoji veliki broj proizvoda
koji imaju sasvim dovoljno mjesta za normalnu i čitljivu deklaraciju. Također,
često se dešava da proizvodi namaju nikave deklaracije ili nije pisana na
bosanskom jeziku.
- Vrlo je bitno da se biraju već provjereni
proizvodi, za koje znamo da su poznati i kvalitetni. Imamo Zakon o hrani, imamo
Pravilnik kojim se potrošačima osigurava pravo na informaciju.
Svaki potrošač
kad kupi neki proizvod koji nema deklaraciju, ako nema QR koda koji on može skenirati, treba mu biti sumnjivo. Jednostavno, te proizvode nemojte kupovati. Ako vi
kao potrošač kupite nešto neprovjereno, sami ste odgovorni. Ja to ne bih nikad
kupila i svima to savjetujem. Upravo su potrošači ti koji svojim izborom vrše
selekciju na kvalitetne i nekvalitetne proizvođače – kaže Bulić.
Na naše pitanje kako proizvodi bez deklaracije ili sa pogrešnom uopće dospiju na police trgovačkih centara, maloprodajnih objekata, Bulić kaže da je tu problem što se ne poštuje dovoljno zakon.
- To je posao za inspekcije. To je kriminal. Kupovanjem takvih proizvoda ulazite u
zonu rizika. Ne radi se samo o hrani, nego i o kozmetičkim i hemijskim
sredstvima, odjeći. Džaba ste bacili novac, a ako je hrana u pitanju, možete
narušiti svoje zdravlje.
Potrošač svojim izborom utječe na konkurentnost na
tržištu, cijenom i kvalitetom. Naše je da se informišemo, da tražimo bolje i da
prijavimo inspekciji sve nepravilnosti - zaključuje za Faktor Gordana Bulić.
Šta kaže Agencija za sigurnost hrane BiH
Iz Agencije za sigurnost hrane BiH su nam rekli da postupaju u skladu s važećim Zakonom o hrani i Pravilnikom o pružanju informacija potrošačima o hrani, te da spomenuti zakon i pravilnik primjenjuju i prilikom deklarisanja hrane koja je na tržištu BiH. Pravilnik možete naći na stranici Agencije za sigurnost hrane BiH.
- Pravilnik o pružanju informacija potrošačima o hrani
propisuje obavezne informacije na deklaraciji proizvoda, a to su: naziv
proizvoda, popis sastojaka uz isticanje alergena (riba, i proizvodi ribarstva i
drugi alergeni ukoliko su sastavni dio proizvoda), neto količina i količina
određenog sastojka ili kategorije sastojka, rok trajanja proizvoda, uvjete
čuvanja i eventualno uputstvo za upotrebu proizvoda, naziv i adresu odgovornog
subjekta, zemlju porijekla, udio alkohola viši od 1,2 posto i deklaraciju hranjivih
vrijednosti.

Deklaracija može, pored obaveznih sastojaka, sadržavati i druge
informacije za potrošače iskazane kao dobrovoljne informacije na deklaraciji. Za pojedinu hranu mogu se propisati i drugi obavezni podaci specifični za
određenu grupu proizvoda (npr. označavanje jaja, mliječnih proizvoda i sl.). Obavezne informacije o hrani moraju biti napisane na jednom od jezika u službenoj upotrebi u Bosni i Hercegovini, latinicom ili ćirilicom - kaže šef odsjeka za naučnu saradnju i opasnosti u hrani u Agenciji za sigurnost hrane BiH prof. dr. sc. Katica Arar.
Zanimalo nas je kome se obratiti ako uočimo neke nepravilnosti ili bilo kakav problem se deklaracijom ili proizvodom koji kupimo.
- Možete se obratiti odgovornom subjektu čiji podaci se
moraju nalaziti na deklaraciji proizvoda ili nadležnom inspekcijskom tijelu
koje je odgovorno za kontrolu proizvoda.
Svi zainteresirani se mogu obratiti Agenciji za
sigurnost hrane Bosne i Hercegovine za tehničku i stručnu pomoć tumačenja
odredbi Zakona o hrani i podzakonskih akata koji su doneseni temeljem ovog zakona, kao i za druga pitanja iz nadležnosti Agencije.
Na pismene upite za tehničku i stručnu pomoć Agencija
odgovara u za to zakonski predviđenom roku i daje pojašnjenja, tumačenja i
eventualne preporuke na postavljenu problematiku - kaže za Faktor prof. dr. sc. Arar.
Kolike su kazne?
Kontaktirali smo i Federalnu upravu za inspekcijske poslove. Kako kažu, reklamiranje proizvoda i usluga u cilju prevare može iskoristiti neiskustvo, neznanje ili odvući pažnju
potrošača od bitnih sastojaka ponude, radi ostvarivanja dobiti.
Ono
oglašavanje koje sadrži nejasnoće, dvosmislenosti, neistinitosti, pretjerivanja,
uveličavanja, umanjivanja ili druge slične komponente koje potrošača varaju ili
bi ga mogle prevariti podliježe sankcijama.
- Za takve postupke trgovca inspekcija izriče
prekršajne sankcije i to za trgovca u iznosu od 4.000,00 do 8.000,00 KM. Ukoliko je trgovac pravna osoba, za odgovornu osobu u pravnom licu kazna je od
1.000,00 do 2.000,00 KM.
Po svim zaprimljenim prijavama potrošača za određene nepravilnosti Federalni tržišni inspektorat postupa i pisanim putem obavještava stranku po izvršenom inspekcijskom nadzoru.

Anto Džalto
FOTO: Federalna uprava za inspekcijske poslove
Za pogrešne deklaracije na proizvodu ili ako ih uopće nema, novčane kazne raspisane su u rasponu od 2.500,00 KM do 5.500,00 KM za
trgovca te ukoliko je trgovac pravna osoba, kaznit će se i odgovorna osoba u
iznosu od 500,00 do 1.000 KM.
U vezi s primjenama odredbi Zakona o zaštiti
potrošača u BiH u dijelu deklariranja proizvoda, Federalni tržišni inspektorat
je u 2025. godini izvršio ukupno 155 inspekcijskih nadzora i izdao 33 prekršajna
naloga u novčanom iznosu od 40.000,00KM - rekao je za Faktor glavni federalni tržišni inspektor Anto Džalto.